کد خبر: ۳۰۹۵۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کارشاس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «آفتاب» مطرح کرد:

با صرف توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها، اقتصاد کشور تغییر نمی‌کند

بازار سرمایه حساس بوده و پول‌هایی که به آن وارد می‌شود هوشمند است. چنین پولی زمانی وارد می‌شود که ریسک در پایین‌ترین و بازده در بالاترین حالت باشد. در حال حاضر ریسک و بازده بازار سرمایه متناسب نیست اما برای ایجاد شرایط مناسب پس از رفع تحریم‌ها امید بسیاری وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- دقایقی پس از اعلام برنامه جامع اقدام مشترک و توافقات حاصله بین ایران و گروه 1+5، دامنه نوسان بورس، ارز و سکه با افزایش غیرعادی مواجه شد. شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته با افت 605 واحدی مواجه شد و تا ارتفاع 68 هزار و 827 واحدی عقب‌نشینی کرد در حالی که انتظار عمومی این بود که پس از اعلام توافق هسته‌ای، شاخص‌ها با افزایش رو به رو شود. در همین رابطه شایعاتی نیز درباره دستکاری بازار سرمایه شنیده شد.

 سیدحمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه با بیان این که متاسفانه دولت در این زمینه منسجم عمل نکرده است و شاید دغدغه بازار سرمایه را ندارد، گفت:  علی‌رغم این‌که صحبت‌های زیادی مبنی بر حمایت از بازار سرمایه صورت می‌گیرد، برنامه‌های عملی برای حل و فصل  مشکلاتی که بازار سرمایه با آن رو به رو است وجود نداشته و فعالان این بازار روز به روز نا امید‌تر می‌شوند. 

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که فرضیه دستکاری بازار سرمایه وجود دارد، اما قابل اثبات نیست، گفت: گمانه‌هایی وجود دارد اما نظر غالب و کارشناسی این است که نقدینگی لازم که بتواند انرژی کافی را برای رشد بازار سرمایه ایجاد کرده و پاسخگوی عرضه باشد، وجود ندارد. 

وی ادامه دارد: با صرف توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها واقعیت های اقتصادی تغییر نمی‌کند. باید منتظر تغییراتی از جمله ورود سرمایه‌گذاران خارجی و  سرمایه‌ای بود که به اقتصاد کشور تزریق می‌کنند. این سرمایه‌ها وارد هر حوزه‌ای شوند، با تزریق نقدینگی شاهد رونق خواهد بود. همچنین سیاست‌گذاری‌های آینده دولت در حوزه اقتصاد نیز تاثیر گذار است. همچنین سند‌های بالادستی، برنامه ششم توسعه و بودجه‌های عملیاتی سالیانه دولت بر این حوزه تاثیر گذار است.

توافق هسته‌ای در بین فعالان بازار سرمایه خوشبینی ایجاد کرد

سید حمید میرمعینی با بیان این که به طور کلی بازار سرمایه، بورس و اوراق بهادار، بازار انتظارات است گفت: چنانچه انتظارات از آینده خوشبینانه باشد منجر به خوشبینی نسبت به افزایش دارایی شرکت‌ها می‌شود که در بازار سرمایه نیز تاثیر مثبت خواهد داشت‌. البته پس از توافق در بین غالب فعالان بازار سرمایه این خوشبینی ایجاد شده اما نیازمند مرور زمان و ایجاد روند خوشایند، مثبت و پویا در اقتصاد توسط دولت است. 

وی ادامه داد: کمبود نقدینگی در حالی است که رشد نقدینگی نیز وجود داشته اما این نقدینگی در سپرده‌های بانکی متوقف شده و در حالت آماده‌باش است. دولت باید بتواند با برنامه‌های اقتصادی خود این سرمایه‌ها را جهت‌دهی کرده و وارد سرمایه‌گذاری‌هایی کند که با ارزش افزوده همراه است. دولت در ایران بازیگری موثر در اقتصاد بوده و تمامی تصمیمات بخش‌های اقتصادی منوط به تصمیات اقتصادی آینده دولت است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عمده اتفاقاتی که در روزهای کاری اخیر رخ داده ناشی از عرضه‌هایی بوده که نفس نقدینگی را گرفته و تقاضا را کاملا پوشش داده است، گفت: این افزایش عرضه به دلیل فعالیت‌های شرکت‌های حقوقی و سازمان خصوصی‌سازی بود. یک اصل اساسی در بازار سرمایه و بورس این است در صورتی که انتظاری برای رشد سهام وجود نداشته باشد، فروشنده‌ها برای فروش هجوم خواهند آورد و موجب کاهش ارزش سهام شرکت‌ها می‌شوند. 

وی افزود: این مساله به لحاظ رفتار معاملاتی همیشه وجود داشته است. زمانی پول وارد بازار بروس و اوراق بهادار شده و تقاضا ایجاد می‌شود که انتظار رشد وجود داشته باشد اما وقتی به قدری عرضه وجود داشته باشد که اجازه رشد قیمت‌ها را ندهد، عرضه‌های دیگر نیز وارد می‌شوند و حجم سنگین عرضه در بازار سرمایه موجب کاهش فروش می‌شود. 

میرمعینی با تاکید بر این که با برداشته‌شدن تحریم‌ها یک ریسک بزرگ سیتماتیک از بازارهای اقتصادی ایران حذف شده است، گفت: در این شرایط روند رو به رشد اقتصادی حتما پیش‌بینی می‌شود و بازار سرمایه و بورس نیز چون تابعی از اقتصاد کل کشور است مطمعنا وارد فاز مثبت خواهد شد. بازار سرمایه به احتمال زیاد بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری‌های مازاد اشخاص چه حقیقی و چه حقوقی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: البته بازار سرمایه حساس بوده و پول‌هایی که به آن وارد می‌شود هوشمند است. چنین پولی زمانی وارد می‌شود که ریسک در پایین‌ترین و بازده در بالاترین حالت باشد. در حال حاضر ریسک و بازده بازار سرمایه متناسب نیست اما برای ایجاد شرایط مناسب پس از رفع تحریم‌ها امید بسیاری وجود دارد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین