کد خبر: ۳۰۹۵۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹

تاکید سازمان مدیریت بر عدم افزایش حجم نقدینگی از محل منابع ارزی آزاد‌شده

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با واهی خواندن برخی مطالب مطروحه در برخی سایت ها، مبنی بر افزایش حجم نقدینگی از محل منابعی که پس از رفع تحریم ها آزاد خواهد شد، اعلام کرد: مبالغ ارزی آزاد شده حاصل از رفع تحریمها، به هیچ عنوان حجم نقدینگی را افزایش نخواهد داد.
آفتاب‌‌نیوز :
براساس گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی: همانطور که در مصاحبه‌های رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، رییس کل و معاون ارزی بانک مرکزی آمده منابعی که پس از رفع تحریم ها آزاد خواهد شد، 23 میلیارد دلار متعلق به بانک مرکزی و حدود 6 تا 7 میلیارد دلار مربوط به فروش می‌باشد که متعلق به دولت است.

برای تبدیل این مبالغ ارزی آزاد شده حجم نقدینگی افزایش نخواهد یافت چرا که به دلیل آزاد شدن موانع ارزی این تبدیل از طریق فروش ارز یعنی دریافت ریال و حواله ارزی صورت می‌گیرد، عملیاتی که همواره در نظام مبادلات بانک مرکزی رایج است، بنابراین پول جدیدی خلق نمی شود.

در هر صورت ریال حاصل از فروش ارز متعلق به بانک مرکزی به حساب خزانه مرکزی واریز و فروش ارز متعلق به دولت که ناشی از فروش نفت بوده به حساب خزانه واریز می شود.

بنابراین، محاسبات انجام شده در گزارش برخی سایت ها که جمع بندی آن افزایش 51 درصدی حجم نقدینگی در نتیجه آزاد شدن منابع ارزی پس از رفع تحریم ها است، به طور کامل مبتنی بر فرضیات واهی و برداشت نادرست است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین