کد خبر: ۳۱۰۲۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵

توافق برای ایران و آمریکا چه دستاوردی داشته است؟/ایران جایگزین عربستان سعودی برای امریکا در منطقه خواهد شد؟

رییس گروه اوراسیا در دانشگاه نیویورک در مصاحبه اخیر خود با نشریه "نشنال اینترست" پیش‌بینی کرده که ایران در آینده جایگزین عربستان سعودی برای دولت امریکا رد منطقه خاورمیانه خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
"یان برمر" رییس گروه اوراسیا و مشاور در حوزه مخاطرات سیاسی و پروفسور در مرکز تحقیقات جهانی در دانشگاه نیویورک در مصاحبه اخیر خود با نشریه "نشنال اینترست" پیش‌بینی کرده که ایران در آینده جایگزین عربستان سعودی برای دولت امریکا رد منطقه خاورمیانه خواهد شد.
 
به گزارش خرداد، برمر در پاسخ به این پرسش که توافق هسته‌ای اخیر چه مزیت‌هایی برای امریکا و ایران داشته است، می‌گوید:"نتایج مثبت بسیاری داشته است. مهم‌ترین دستاورد آن برای امریکا کاهش قیمت نفت است. لغو تحریم‌ها سبب خواهد شدا تا ایران روزانه حدود 500 هزار بشکه نفت بیشتر به بازار تا پایان سال 2016 میلادی عرضه کند. این موضوع به معنی آن است که بر دولت روسیه رقیب اصلی امریکا که متکی به درآمدهای نفتی است فشار بیشتری وارد خواهد شد. همچنین عربستان سعودی به میزان زیادی سهم خود را در اوپک از دست خواهد داد. واشنگتن می‌تواند از این فرصت برای تعامل بیشتر با ایران استفاده کند. برای طرف ایرانی نیز افزایش 75 درصدی درآمد سبب می‌شود تا شهروندان ایرانی از رفاه بیشتری برخوردار شوند. ایران می تواند با درآمدهای بیشتر بهتر علیه داعش بجنگد و به شبه نظامیان شیعه عراقی کمک کند."
 
یان برمر در ادامه اشاره می‌کند که حداقل برای سال‌های ابتدایی اجرای توافق گمان نمی‌کند که ایران درصدد دستیابی به سلاح هسته‌ای باشد. او در پاسخ به این پرسش که آیا ایران جای عربستان سعودی را در منطقه برای امریکا خواهد گرفت گفت:"زمان کلیدی فرارسیده است. تندروها در هر دو جبهه برای جلوگیری از پیشرفت در مسیر تنش‌زدایی کوشش خواهند کرد. اما من انتظار دارم که ایالات متحده و عربستان سعودی از یکدیگر دورتر شوند. ایران جمعیتی 80 میلیون نفری دارد و بازاری مهم برای امریکا است. در مبارزه علیه داعش نیز ایران در مقایسه با عربستان سعودی متحد طبیعی‌تر ماست."
 
یان برمر در پایان اشاره کرد که اکنون چالش مهم امریکا نه اسرائیل که عربستان سعودی است چرا که آن کشور در حال نزدیکی تجاری با چین رقیب اصلی امریکا است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین