کد خبر: ۳۱۰۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۹

دیگر برندگان توافق هسته‌ای

دو هفته از توافق ایران با دنیای غرب گذشته است؛ حالا در امارات متحده عربی کارگران مشغول بارکشی هستند؛ اجناس مختلف از سیگار گرفته تا کامپیوتر را در کشتی‌ها جاسازی می‌کنند و به سمت خلیج فارس می‌فرستند. کمی آن طرف‌تر در فرودگاه هر ده دقیقه عده‌ای با چمدان‌هایی پر از دلار به سمت تهران پرواز می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- دوبی شلوغ‌ترین مرکز تجاری در نزدیکی خلیج‌فارس چندسالی است که تبدیل شده به در پشتی برای مبادلات تجاری ایران و غرب و حالا پس از توافق امید می‌رود که تبدیل شود به در اصلی تجارت ایران.

به گزارش «آفتاب» به نقل از اکونومیست، توافق هسته‌ای که میان ایران و غرب در پایتخت اتریش صورت گرفت، باعث شد تا تحریم‌ها علیه ایران کم کم از میان برداشته شود. پس از آن هراس برخی کشورها برای افزایش مداخله ایران در منافع کشورهای عرب بیشتر شد و با تجدید قیمت نفت رقابت در بازار نفت نیز بیشتر می شود. اما سایر کشورها توافق را به مثابه فرصت در نظر گرفتند و بیش از پیش توجه خود را معطوف بازاری کردند که متشکل است از 80 میلیون نفر جمعیت که بیشترشان جوان هستند؛ دوبی یکی از همین کشورها است.

400 هزار ایرانی در دوبی زندگی می‌کنند و 10 هزار نفر دیگر با این کشور مبادلات تجاری و کاری دارند.بر همین اساس است که می‌توان گفت دوبی پس از چین،  دومین شریک بزرگ تجاری ایران محسوب می‌شود. البته تحریم‌هایی که از سال 1390 بر ایران اعمال شد این روند را با اخلال جدی روبرو کرد. حالا پس از برداشته شدن تحریم‌ها بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران، اگر اقتصاد ایران با رشد روبرو شود، پول، توریست و منافعی که از سمت خلیج فارس وارد ایران می شود بسیار عظیم خواهد بود.  

سه بخش از اقتصاد ایران در اثر سال‌ها تحریم ضربه جدی خورد؛ اول صنعت هواپیمایی ایران که به دلیل کمبود واردات قطعه با نقصان ایمنی روبرو شد. این در حالی است که در نزدیکی آن، دوبی توانست یکی از شلوغترین و پرسودترین صنایع هوایی جهان را پایه گذاری کند.

در وضعیتی مشابه، صنعت نفت ایران نیز با مشکل روبرو بود. و حالا بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها بر زیرساخت‌های نفتی ایران از طریق بندر دبی در جبل علی که مرکزی از همه لوله‌ها، پمپ‌ها و سکوهای نفتی است، صورت گیرد.

سومین بخشی که در اثر تحریم با نقصان بزرگ روبرو شد، بخش امور مالی و بودجه است. در حالی که طی سال‌های اخیر اقتصاد ایران رفته رفته ضعیف می‌شد، دوبی تلاش کرد تا توجه بانک‌های بزرگ را جلب کند.

هم اکنون نزدیک به 50 پرواز به طور هفتگی میان دوبی و تهران در جریان است. البته این در حالی است که شهرهای دیگر ایران نیز میزبان میهمانان از دوبی هستند. فلای دوبی یک شرکت هواپیمایی می‌گوید که تعداد مقاصد ایرانیان در پرواز از عدد 2 به عدد 9 رسیده است. امارات بزرگترین خطوط پرواز منطقه، پروازهای خود به تهران و مشهد را از سر گرفته است.  

تحلیلگران معتقدند که دیدن اثرات اقتصادی گشایش ایران طول می‌کشد، اگر ایران و آمریکا به تعهدات خود عمل کنند، کمپانی‌های بزرگی خواستار تجارت با ایران می‌شوند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین