کد خبر: ۳۱۱۹۲۳
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
در دیدار با زنگنه؛

پیشنهاد باکو برای مشارکت در صادرات نفت و گاز ایران به بازارهای جهانی

وزیر صنایع و اقتصاد آذربایجان گفت: باکو به تهران پیشنهاد داده که ایران برای صادرات نفت خام و گاز طبیعی خود به بازارهای جهانی از مسیر ها و زیرساختهای صادراتی آذربایجان استفاده کند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری ترند، شاهین مصطفی یف وزیر صنایع و اقتصاد آذربایجان پس از دیدار با بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در تهران، افزود: ایران می تواند از زیرساختهای صادراتی آذربایجان بویژه خط لوله انتقال نفت باکو - تفلیس - جیهان برای صادرات نفت خام خود به بازارهای جهانی بهره مند شود.

وزیر صنایع و اقتصاد آذربایجان افزود: ایران می تواند در آینده برای تامین گاز مورد نیاز خط لوله ترانس آناتولین به این پروژه بپیوندد.

آذربایجان همچنین ایران را به استفاده از ذخیره سازی های گاز آذربایجان برای نگهداری گاز طبیعی در این تاسیسات و استفاده در زمانی که مصرف رشد می کند، دعوت کرد.
ایران نیز ارائه خدمات مهندسی در حوزه نفت و گاز به آذربایجان و مشارکت دو کشور در ساخت تجهیزات نفت و گاز را پیشنهاد داد.

خط لوله باکو - تفلیس - جیهان که عملیات احداث آن در سال ٢٠٠٥ به پایان رسید، از آذربایجان آغاز می شود و از طریق گرجستان به ساحل مدیترانه در ترکیه می رسد.
این خط لوله انتقال نفت خام که فعالیت خود را از سال ٢٠٠٦ آغاز کرده به طور عمده از ذخایر نفتی بلوک آذری – چراغ – گونشلی و میدان شاه دنیز استخراج و به پایانه نفتی سنگاچال در نزدیکی باکو منتقل و با گذر از خاک گرجستان وارد ترکیه می شود.

خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) قرار است تا اواسط سال ٢٠١٨ میلادی، سالانه ١٦ میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز واقع در بخش آذری دریای خزر را به اروپا ترانزیت کند.
خط لوله یکهزار و ٨٥٠ کیلومتری (1.150 مایلی) تاناپ از مرز ترکیه با گرجستان به سمت یونان امتداد دارد و کلیدی برای کاهش وابستگی ترکیه به گاز روسیه به شمار می رود.

آنکارا سال ٢٠١٤ میلادی سهم خود را از خط لوله گازی تاناپ به ٣٠ درصد افزایش داد و شرکت دولتی نفت آذربایجان(سوکار)و شرکت بی پی به ترتیب ٥٨ و ١٢ درصد باقیمانده سهام این خط لوله را در اختیار دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین