کد خبر: ۳۱۲۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

گودرزی: گناه همه اشتباهات ورزش را می پذیرم غیر از مدیریت فوتبال

وزیر ورزش در بازدید از موسسه خبر نکات جالبی برای گفتن داشت. او می گوید تقریبا درباره همه ورزش مسئولیت می پذیرد غیر از مدیریت فوتبال!
آفتاب‌‌نیوز :
فرداي روزي كه در تقويم رسمي كشور روز خبرنگار است، دكتر محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان، به مؤسسه خبر آمد و از روزنامه خبرورزشي و خبرگزاري خبرآنلاين بازديد كرد. گودرزي كه عصر هفدهم مردادماه با حضور در ضيافت انجمن ورزشي‌نويسان و عكاسان ورزشي، روز خبرنگار را به اصحاب رسانه تبريك گفته بود، ديروز هم با حضور در خبرورزشي و خبرآنلاين، به بهانه روز خبرنگار، براي خانواده رسانه‌اي مؤسسه خبر آرزوي موفقيت كرد. حضور گودرزي در خبرورزشي نشان داد وزير ورزش ظرفيت و تحمل نقد را دارد و منتقدستيز و نقدگريز نيست.

وزير ورزش و جوانان كه به اتفاق بهرام افشارزادهبه مؤسسه خبر آمده بود، بعد از نشست صميمانه با مديرمسئول روزنامه خبرورزشي و سردبير و مديران خبرورزشي و خبرآنلاين، از مؤسسه خبر بازديد كرد.

گودرزي كه مهمان مؤسسه خبر بود ابتدا با توضيحات عليرضا معزي، مديرمسئول روزنامه خبرورزشي در جريان فعاليت‌هاي مؤسسه خبر در زمينه‌هاي مختلف (انتشار روزنامه، راه‌اندازي خبرگزاري و چاپ مجله‌هاي فرهنگي) قرار گرفت و سپس با حضور در تحريريه خبرورزشي، تحريريه خبرآنلاين، واحد فني مؤسسه خبر، آتليه خبرورزشي، كافه خبر و... با همكاران، نويسندگان و كاركنان مؤسسه خبر آشنا شد. در جريان اين بازديد اتفاقاتي رخ داد و حرف‌هايي رد و بدل شد كه مرور آن خالي از لطف نيست...

گودرزي با شوخي و گارد باز آمد

وقتي اتومبيل حامل وزير ورزش و همراهانش مقابل در ورودي ساختمان مؤسسه خبر متوقف شد، مديران مؤسسه خبر به استقبال گودرزي و افشارزاده رفتند. وزير در ميان ازدحام عكاسان و خبرنگاران وارد ساختمان مؤسسه خبر شد و به شوخي گفت: «اينجاست كه نسخه ما را مي‌پيچند...» همين شوخي نشان مي‌داد وزير با گارد باز به مؤسسه خبر آمده است... با وجود تلاش تمام آدم‌هايي كه مي‌كوشند بين خبرورزشي و وزير ورزش ديوار بكشند و وزير را فقط مقابل يكسري فعال رسانه‌اي «خودي»‌ بنشانند، محمود گودرزي اين ديوار لرزان را خراب كرد و به مناسبت روز خبرنگار به خبرورزشي آمد.

معزي: رسانه‌هاي مؤسسه خبر مستقل هستند

دكتر گودرزي و همراهانش به دفتر عليرضا معزي، مديرمسئول خبرورزشي هدايت شدند و معزي ضمن خوشامدگويي به وزير، به تشريح فعاليت‌هاي مؤسسه خبر پرداخت. معزي خطاب به دكتر گودرزي گفت: «مؤسسه خبر يكي از قديمي‌ترين مؤسسه‌هاي خصوصي مطبوعاتي است. اين مؤسسه را حسين واحدي‌پور تأسيس كرد كه يكي از قديمي‌ترين فعالان رسانه‌اي كشور است. ايشان 37 سال پيش خبر جنوب را راه انداخت كه معتبرترين روزنامه استان‌هاي جنوبي است. در دهه 70، واحدي‌پور فعاليت‌هايش را با انتشار روزنامه خبر، روزنامه خبرورزشي، روزنامه خبر بين‌الملل و... توسعه بخشيد و در دهه 80 هم گسترش فعاليت‌هاي رسانه‌اي اين مؤسسه ادامه پيدا كرد. حالا هم مؤسسه خبر علاوه بر خبر جنوب، روزنامه خبرورزشي و خبرگزاري خبرآنلاين را هم در عرصه رسانه دارد و البته انتشار كتاب خبر هفته، روزنامه توريسم و... هم از ديگر فعاليت‌هاي مطبوعاتي واحدي‌پور است. تمام رسانه‌هاي مؤسسه خبر مستقل هستند و گرايش سياسي، حزبي يا جناحي ندارند. اولويت براي ما رضايت مخاطب و پاسخ گفتن به سلايق و نيازهاي مخاطبان است.»

قلم مسئوليت دارد، خير و شر دارد

در ادامه دكتر گودرزي ضمن ابراز خرسندي از حضور در مؤسسه خبر و تبريك روز خبرنگار گفت: «به تمامي فعالان عرصه رسانه خسته نباشيد مي‌گويم... خودم كار رسانه‌اي انجام داده‌ام و با معضلات و مشكلات اين كار آشنا هستم... كار رسانه، هم مسئوليت دنيوي دارد و هم مسئوليت اخروي... قلم خير و شر دارد و من به شخصه هر وقت كه دست به قلم مي‌برم از خدا مي‌خواهم به من اين درك و قدرت را بدهد كه در راه خير قلم را بچرخانم و اميدوارم اهل قلم هم همين رويه را داشته باشند.»

ورزش ايران از لحاظ رسانه غني است

وزير ورزش همچنين به تعداد رسانه‌هاي ورزشي در ايران اشاره كرد و گفت: «در حوزه‌هاي اقتصاد، علوم اجتماعي و بسياري از حوزه‌ها كمبود رسانه داريم. الان در حوزه تمدن، ترافيك، فرهنگ شهرنشيني و حتي محيط زيست كه ديگر به حيات‌مان بستگي دارد و حوزه سرنوشت‌سازي شده يا رسانه نداريم و يا تعداد رسانه‌ها كم است اما خوشبختانه در ورزش مشكل كمبود رسانه‌ نداريم.» گودرزي كه قبل از آنكه وزير ورزش باشد نظريه‌پرداز و تئوريسين ورزش بوده، اشاره درستي به بحث كميت و كيفيت رسانه‌ها داشت: «در هر جامعه‌اي هر چه تعداد رسانه‌ها بيشتر باشد، نشان‌دهنده بلوغ بيشتر آن جامعه و حاكميت خرد بر آن جامعه است و هر چه از لحاظ كيفي، رشد رسانه‌ها افزايش پيدا كند، يعني كيفيت رسانه‌ها بالاتر برود، نشانه بالا رفتن دانش جامعه است. خوشبختانه ورزش ايران از لحاظ رسانه‌ هم از نظر «كيفي» و هم از نظر «كمي» غني است. در مجموع، رسانه‌هاي ديداري، شنيداري، مكتوب و مجازي در ورزش عملكرد مفيدي دارند اما من توقع دارم به موازات پرداختن به ورزش حرفه‌اي، به مسائل مهم‌تر هم بپردازند.»

رسانه نبايد فقط دنباله‌روي مخاطب باشد

اما نقدها و ايرادهايي كه مد نظر وزير ورزش است، چيست؟... «بحث اصلي من با خبرورزشي و ساير رسانه‌ها زماني است كه در تأمين ذائقه مخاطب دچار افراط مي‌شوند. اينكه يك رسانه فقط دنبال تأمين خواسته مخاطب باشد، خوب نيست و در اين صورت رسانه به جاي آنكه به مخاطب چيزي اضافه كند، دنباله‌روي مخاطب مي‌شود. شما بايد تلاش كنيد بهترين كالاي فرهنگي و انديشه را در اختيار مخاطب قرار دهيد.»

اشاره مدير مسئول خبرورزشي به كاركرد رسانه

بحث كه به اينجا كشيد، عليرضا معزي، مدير مسئول خبرورزشي گفت: «در بحث رابطه رسانه و مخاطب بايد به اين نكته توجه داشت كه رسانه‌ها منعكس‌كننده فضاي جامعه هستند. اينكه رسانه بهترين كالاي فرهنگي و انديشه را به مخاطب بدهد، يك بحث است و اينكه رسانه موظف است حقايق را براي مخاطب بازگو كند، يك بحث ديگر... وقتي فضاي جامعه آرام باشد، اين آرامش به رسانه هم منتقل مي‌شود. در دولت قبلي، زماني فضاي سياسي داخلي ما زرد شده بود، هر روز بين مسئولان تنش بود و رسانه‌ها هم اخبار جنجالي را پوشش مي‌دادند اما حالا در دولت تدبير و اميد، فضاي سياسي كشور عاري از تنش است، در نتيجه فضاي رسانه‌اي هم آرام است. مخاطب هم تمايلي به پيگيري جار و جنجال سياسي ندارد و اخبار حوزه بين‌الملل و اقتصاد را پيگيري مي‌كند. شما بايد به اين كاركرد رسانه هم توجه داشته باشيد... اگر در همين ورزش دو نفر با هم درگير شوند، مردم تشنه شنيدن و خواندن اخبار اين درگيري هستند و رسانه‌ها هم درباره اين درگيري كنكاش مي‌كنند اما اگر فضا آرام باشد، اين آرامش مستقيم و غيرمستقيم به رسانه‌ها هم سرايت مي‌كند.»

به ساير ورزش‌ها هم توجه كنيد

وزير ورزش با تأييد گفته‌هاي معزي، اضافه كرد: «ما نمي‌گوييم رسانه، كاركرد اصلي خود را فراموش كند و فقط برود دنبال فرهنگ‌سازي يا تغيير سليقه مخاطب، اين توقع اصلاً منطقي نيست، به خصوص براي رسانه‌‌اي مثل خبرورزشي كه خصوصي است ولي انتظار اين است كه به موازات پرداختن به فوتبال، به ساير ورزش‌ها اهميت داده شود. فوتبال مخاطب گسترده دارد، درست اما ساير ورزش‌ها هم مخاطب دارند.»

سردبير خبرورزشي: فوتبال در دنيا تافته جدابافته است

علي جوادي، سردبير خبرورزشي وارد بحث شد و به وزير ورزش گفت: «به گواه آرشيو خبرورزشي، بارها سهم عمده ويترين روزنامه كه صفحه اول آن است و حجم وسيعي از صفحات روزنامه را به واليبال، كشتي، بسكتبال و ساير ورزش‌ها اختصاص داديم و نگاه‌مان به فوتبال اصلاً يكسويه نبوده است اما شما هم بايد بپذيريد فوتبال در تمام دنيا تافته جدا بافته است. اين ديدگاه شما كه روي فوتبال وسواس نشان مي‌دهيد، باعث شده جامعه شما را فوتبال‌ستيز بداند، الان جامعه تصور مي‌كند شما به عمد توي سر فوتبال مي‌زنيد. فوتبال در تمام دنيا حجم وسيعي از مطالب رسانه‌ها را به خود اختصاص مي‌دهد. المپيك كه بزرگترين رويداد ورزشي دنياست هم با جام جهاني فوتبال قابل قياس نيست. وقتي به اين واقعيت توجه نشود، نتيجه‌اش همين مي‌شود كه جامعه فكر مي‌كند شما با فوتبال مشكل داريد... در بحث دنباله‌روي مردم بودن هم افتخارمان اين است كه براي مردم مي‌نويسيم و حرف دل آنها را مي‌زنيم.»

فوتبال‌ستيز نيستم

گودرزي كه فرصت را براي دفاع از ديدگاه خود مناسب مي‌ديد، در جواب سردبير خبرورزشي گفت: «اينكه خبرورزشي مخاطب‌محور است، پوئن مثبتي است اما من مي‌گويم به مردم علاوه بر اطلاع‌رساني، خط و جهت هم بدهيد تا ورزش را جدي بگيرند. به هيچ‌وجه فوتبال‌ستيز نيستم. من به مديريت فوتبال انتقاد دارم. بارها هم اين را گفته‌ام از فوتبال دفاع مي‌كنم اما از مديريت فوتبال نه! با اين نگاه كه از فوتبال بت ساخته شود، زاويه دارم چون هر بتي روزي شكسته مي‌شود. ما نبايد در دام افراط و تفريط اسير شويم. به فوتبال اندازه اهميت آن بها بدهيم، اما وانمود نكنيم فقط فوتبال مهم است و ساير ورزش‌ها اهميتي ندارند.»

 

حرف‌هاي خصوصي و گلايه‌هاي دوستانه

در ادامه حرف‌هايي ميان طرفين رد و بدل شد كه به رسم امانت نزد ما مي‌ماند... وزير از برخي روابط پشت پرده ورزش گلايه داشت... گودرزي حرف‌هايي زد كه براي نوشتن نبود... سردبير خبرورزشي هم به وزير يادآوري كرد موضع‌گيري‌هاي تند او عليه فوتبال و مشكلات استقلال و پرسپوليس باعث شده مردم تمام مشكلات فوتبال را از چشم وزير ببينند كه گودرزي تا حدودي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداخت. از صراحت لهجه وزير، ‌شفافيت او و تلاش بي‌وقفه‌اش براي مبارزه با فساد، قدرداني كرديم و وزير هم به موضع‌گيري‌هاي مثبت خبرورزشي در پاكسازي ورزش اشاره كرد.

مسئوليت اشتباهات را مي‌پذيرم

وزير ورزش كه فضاي جلسه را صميمي مي‌ديد، گفت: «من در بستر سالم و دموكراتيك از همه حمايت مي‌كنم اما زير بار روابط بيمار نمي‌روم... اگر در دوران وزارت بنده، اشتباهي از جانب زيرمجموعه‌ام بوده، مسئوليت اشتباهات را گردن مي‌گيرم اما شما هم من را به محاق نبريد... وقتي يك مدير پيدا شده كه صراحت لهجه دارد، بگذاريد حرف‌هايش را بزند... كاري نكنيد كه سياست سكوت در پيش بگيرم و جريانات ناسالم بهره‌اش را ببرند. من براي مبارزه با جريانات ناسالم روي كمك رسانه‌ها حساب مي‌كنم. من نمي‌گويم وزارت بنده بدون اشتباه بوده اما با اطمينان مي‌گويم با جريانات ناسالم مبارزه مي‌كنم.

ورزش محور سلامت

بخش‌هاي پاياني حرف‌هاي وزير، بيان دغدغه‌هايش در خصوص ورزش همگاني بود... «ورزش محور سلامت دغدغه من است. مي‌خواهم ورزش وارد زندگي مردم شود. موفقيت در ورزش قهرماني، شيرين است و توليد نشاط مي‌كند اما ما بايد كاري كنيم ورزش، ابزاري براي سلامت جامعه باشد. اگر مي‌خواهيم جامعه سالمي داشته باشيم، بايد دست به دست هم ورزش را وارد زندگي مردم كنيم. اگر ورزش باعث شود جامعه سالمي داشته باشيم، مي‌توانيم بگوييم موفق بوده‌ايم. اگر سهم خانواده‌ها از ورزش را بدهيم، مي‌توانيم با خيال راحت زندگي كنيم.»

حمايت  از توسعه ورزش

به وزير ورزش اطمينان داديم خبرورزشي به عنوان رسانه‌اي تأثيرگذار در اين راه حامي وزارت ورزش خواهد بود چرا كه ما هم دغدغه سلامت مردم را داريم و خودمان را جدا از جامعه نمي‌دانيم. به گودرزي يادآوري كرديم اگرچه برخي ديدگاه‌هاي ايشان را نمي‌پسنديم و به بخش‌هايي از عملكردشان نقد داريم اما هرگاه از وزارت ورزش حركت مثبتي ديده‌ايم، تمام‌قد دفاع كرده‌ايم و از اين پس هم با قدرت از اقدامات وزارت ورزش در راه مبارزه با فساد، سالم‌سازي فضاي ورزش، همگاني كردن ورزش، ارتقاي جايگاه ورزش در جامعه، توسعه و گسترش ورزش در خانواده‌ها حمايت مي‌كنيم... وزير ورزش نيز دست دوستي‌مان را فشرد و گفت: «از اينكه بحث‌هاي مفيدي انجام شد، خوشحالم... هرچه تبادل‌نظر بين رسانه‌ها و مسئولان بيشتر باشد، امكان توفيق ما در كارها بيشتر است و احتمال اينكه برنامه‌هاي‌مان به هدف برسد و ثمر بدهد، بيشتر مي‌شود.»

پايان‌بندي يك نشست صميمي

بعد از پايان اين نشست صريح و صميمي، گودرزي و همراهان به بازديد از تحريريه خبرورزشي، مونيتورينگ خبرورزشي، خبرآنلاين، واحد فني روزنامه، كافه خبر، آتليه خبرورزشي و... پرداختند و وزير مقابل دوربين ورزش و مردم از بازديدي كه از مؤسسه خبر داشت، ابراز رضايت كرد... در جريان بازديد وزير از آتليه خبرورزشي، دكتر گودرزي عكس‌هايي هم به تنهايي و همچنين همراه افشارزاده گرفت و پايان‌‌بندي بازديد وزير از مؤسسه خبر، يك عكس سلفي در حياط ساختمان مؤسسه بود. عكس‌هاي سلفي معمولاً نشانه صميميت است. ما هم برداشت‌مان اين است كه رابطه خبرورزشي و وزارت صميمانه خواهد بود... اگرچه از اين پس هم اگر نقدي به عملكرد وزارت ورزش وارد باشد، بر حسب وظيفه‌مان و تعهدي كه به مردم داريم، شفاف و بي‌پرده مي‌نويسيم و در عوض، اگر نقدي هم به نوشته‌هاي‌مان وارد باشد، با جان و دل مي‌پذيريم اما در ذهن‌مان تصوير وزيري را داريم كه گفت: «بياييد به هم كمك كنيم ورزش وارد زندگي مردم شود.» وزيري كه از جنس ورزش است و دغدغه‌هاي ورزشي، اجتماعي دارد... 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین