آفتابنیوز : این گروه قصد دارد با ایجاد کمپینی، مردم را به نخریدن خودرو صفر کیلومتر از خودروسازان خارجی دعوت کند و استنباط می کند تا زمانی که ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات خود را کاهش ندهند، نباید محصولی از این دو شرکت خریداری کرد.
تشکیل چنین کمینی سبب شده تا خودروسازان داخلی علاوه در کنار مسائل و مشکلاتی نظیر کمبود منابع مالی، حراست از بازار و مدیریت ورود خودروهای چینی و مسائل مربوط به صنعت قطعه سازی، با پدیده جدید شبکه های اجتماعی مواجه شوند و برای رفع آسیب های چنین گروه هایی تاکتیک جدیدی را به کار گیرند.
در همین رابطه احمد نمتبخش دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرد: این جو علیه خودروسازان از مدتها پیش به راه افتاده است و حال به شبکههای اجتماعی کشیده شده است در حالی که بارها در رسانهها مطرح کردیم که انتظار کاهش قیمت خودرو بیفایده و غیرمنطقی است.
او با بیان اینکه تشکیل این گروهها تاثیری به لحاظ روانی در بازار نمیگذارد، گفت: مشتریانی که نیاز به خودرو دارند از بازار خودرو میخرند و برای محصولات داخلی تقاضا وجود دارد و کسی نمی تواند تقاضای مشتریان را سرکوب کنند.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: مردم تصور میکنند که الان وقت خرید نیست و اگر پنج یا 6 ماه صبر کنند تا ماشینهای جدید وارد بازار ایران شود، بهتر است به خرید خودرو بپردازند، در حالی که این تصور اشتباه است. هر قرارداد و همکاری که پس از تفاهم و توافق منعقد شده دلیلی برای کاهش قیمت خودروسازان نمیتواند باشد زیرا تعیین قیمت خودرو بسیار وابسته به نرخ ارز است و نوسان آن با قیمت ارز صورت می گیرد.
نعمتبخش تصریح کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده ای نزدیک گران هم شود.
او افزود: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمیتوانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستانها میشود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمیتواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.
دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش دادهاند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمیآید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام میکنند و این تقاضا هم زیاد است.
او توصیه کرد: مردم تحت تاثیر این گروهها در شبکههای اجتماعی قرار نگیرند زیرا اگر شرکتهای داخلی را درحین تحویل خودرو ببینند با موجی که بر علیه خودروسازان در حال حرکت است، همراه نمیشوند. خودروهای جدید و نتیجه همکاریها را باید تا دو سال آینده در صنعت خودرو شاهد باشیم نه یکی دو ماه آینده. بنابراین هرکسی که قصد خرید دارد الان خودروی مورد نظر خود را خریداری کند.
ریشه شکلگیری کمپین خودرو نخریم
این اظهارات در حالی است که اخیرا گروهی با عنوان ««خودرو صفر ممنوع» در شبکه اجتماعی تلگرام شکل گرفته که با شعار خودرو صفر کیلومتر نخرید تا خودروسازان قیمتها را کاهش دهند، جو روانی در بازار را تحت تاثیر قرار دهد.
حال سوال اینجاست که ریشه شکل گیری چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی علیه صنعت خودرو چیست؟ کارشناسان بر این باورند که عملکرد نامناسب دو خودروساز بزرگ کشور در سالهای گذشته سبب شده تا نوعی بدبینی در بین مردم به وجود آید و آنها خود را همیشه مدعی و طلبکار از این صنعت بدانند.
سعید لیلاز، کارشناس مسائل اقتصادی در این باره می گوید: خودروسازان داخلی بدهی بزرگی به مردم دارند چرا که طی سالهای گذشته آنقدر با مردم رفتارهای نامناسبی داشتهاند که سبب شده خشم انباشته شدهای علیه آنان به وجود آید.
او می افزاید: مدیران صنعت خودرو باید در رسانه ها حاضر شوند و برای یکبار هم که شده به خاطر بدقولیها و کیفیت نامناسب خدمات پس از فروش خود از مردم عذرخواهی کرده و سعی کنند که آنها را همراه خود کنند.
لیلاز با اشاره به انتظار مردم به کاهش قیمت خودرو می گوید: حقیقتا این انتظار به جا نیست چرا که در حال حاضر هیچ خودروسازی نمی تواند در رنج های کنونی به مانند ایران خودرو و سایپا در ایران به تولید خودرو بپردازد و اگر چنین موضوعی در توان آنها بود مطمئنا اکنون چینی ها سهم حداکثری را از بازار گرفته بودند.
خودروسازان چه می گویند
گرچه انتظارات مردم از بازار خودرو کاهش قیمتها است اما خودروسازان بر این باور هستند که تولید خودرو در شرایط فعلی اقتصاد، با قیمت های کنونی صرفه اقتصادی ندارد. در این میان برخی دولتمردان به مانند وزیر صنعت هم چندین بار اعلام کرده اند که قیمت خودرو بیش از این کاهش پیدا نخواهد کرد تا جایی که مدیر عامل ایران خودرو در نشست اخیر خود با خبرنگاران حتی گفته ممکن است خودرو گران تر هم شود.
پس از انتشار گزارش ادرباره وضعیت رکود در بازار خودرو در یکی از رسانههای داخلی، اظهار نظر مردم نشان از آن دارد که انتظار کاهش قیمت خودرو تنها در شبکههای اجتماعی بیان نمیشود و این روزها در بیشتر محافل سرنوشت قیمت خودرو بحث داغی است.
البته ورود خودروسازان بزرگ دنیا از آلمان، فرانسه و ایتالیا هم نیز چنین تصوری را به وجود آورده است که به زودی خودروهای با کیفیت با قیمت پایین در بازار داخلی عرضه میشود. در حالی که تنها همکاری با خودروسازان اروپایی تهدید جدی برای خودروهای چینی است و تاثیری در قیمت خودروهای داخلی ندارد. با این حال باید دید که سیاستگذاریهای جدید دولت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو چگونه انتظار مردم را در خصوص قیمتگذاری برآورده میکند.
منبع: اقتصادنیوز
بله به اتحاد جهان توان گرفت
ولی مردم نباید بخرن ، اتوبوس سوار میشم ولی حرف زور نه
نتیجه قیمت رو بازار تعیین میکنه. فقط بازار.
اگر مقاومت مردم نشکنه و بازار خودرو همچنان راکد بمونه نهایتا مجبورن قیمت رو پایین بیارن.
ضمنا مگه نمیگن عرضه با قیمت کمتر به صرفه نیست، پس چرا همین خودرو رو با کیفیت خیلی بالاتر تو کشورهای دیگه ارزانتر میفروشند؟
میگن قیمت به نرخ دلار بستگی داره پس چرا وقتی دلار از 3700 شد 3000 خودرو همون موقع ارزان نشد؟
نخریدن خودرو حتی اگر باعث ارزان شدن هم نشه حداقل باعث میشه کیفیتشون رو ارتقا بدن و با این وقاحت با مشتریانشون برخورد نکنن.
بچه ها چطوری میشه عضو این کمپین شد؟؟کی عضو این گروهه؟؟
آفرین بر کسانی که این فکر رو کردند. لطفا از خرید زباله های متحرک این باصطلاح خودروسازها خودداری کنید. نبایستی خرید تا این شبه خودروسازها حساب کار دستشون بیاد .همه از اجحافی که این مثلا خودروسازها در حق مردم می کنند مطلع هستند؛ کیفیت بسیار پایین قیمت بسیار بالا . این آقایی که هم عنوان می کنه کمپین تاثیری بر خرید نداره هنوز از قدرت مردم در کنار هم بی خبره، دوستان لطفا نخرید تا این شبه خودروسازان بی کفایت عبرت بگیرند، لطفا نخرید.
حداقل شفاف سازی کنین. اگه واقعا نمیتونین قیمت رو پایین نگه دارین مردم ایران خیلی خوب درک میکنن و همراهی هم میکنن تا اوضاع درست بشه ولی اگه میخوایین سر ما شیره بمالین ما کوتاه نمیاییم.
درطول تاریخ مردم ایران ثابت کرده اند وقتی بخواهند نشد را به شد تبدیل می کنند درمورد خودرو همین قضیه هست من این دوماه پول یک ماشین صفر راکنار گذاشتم ولی برای همراهی بامردم عزیز ایران یک پراید 88خریدم وحاضرم برای 10سال این روند را ادامه بدهم تااین زالوها راسرجای خود بنشانیم
خدا را شکر خودرها در بازار شده بعد از 5 سال با این حرکت زیر قیمت کارخانه شده من نمایشگاه دارم
هیچکس خودرو صفر نمی گیره
یه پراید داشتم که سه سال پیش در یک واژگونی در سرعت 80 کیلومتر سقفش خوابیید رو سرمون و پسر 15 ماهه ام فوت کرد.
یک سمند صفر خریدم و یک سال و نیمه هنوز مشکلات اولیش حل نشده:
سه بار تعویض کامپیوتر سخنگو-تعویض بوش طبق-تعویض کل سیستم گاز ماشین بجز منبع-تعویض هر سه تا رله فن-تعویض صندلی راننده-تعویض قفل درب راننده-تعویض جعبه فرمان که مجددا مشکل داره-رنگ قسمت ایربگ فرمان ریخته و دوباره رنگ زدم-رنگ خودرو در قسمت درز سقف که خمیر درزگیر کشیده شده ترک خورده-شیشه بالابر و کلیدش سمت راننده تعویض و ...
ولله دیگه هیچوقت خودرو داخلی نمیخرم
ماه پیش 405 ثبت نامی رو انصراف دادم....
تا چند ماه پیش این ... سازا یه جوری موضع میگرفتن که انگار ملت نوکر پدرشونن. الان هم مثلا بی تفاوتن که گران خواهد شد
منم ماشین ندارم، پولشو ردیف کرده بودم که بخرم ولی به احترام این دوستان عزیز نمیخرم تا لااقل برای این کیفیت بد ماشینشون یه فکری بکنند.
نميخرم
شما هم نخريد
والسلام
واقعا دیگه شورشو درآوردین آخه چقدرظلم قراره به ما جوونا بشه
چراکسی به داد ما نمیرسه؟
حالا هم حق حرف زدن نداریم.
هرطورکه میخواهند به ماتوهین میکنن.
مرسی
میخواستم دنا ثبت نام کنم اما به احترام مردم ایران عزیزم
نمییییییخرم
هر خانواده حداقل ی عزیزشو بخاطر ارابه های مرگ این بی وجدانها از دست داده
درود بر کمپین خودرو صفر نخرید...
انشاءالله سازندگان ارابه های مرگ رو به زانو درخواهیم آورد و حداقل دستاورد این کمپین بالا رفتن کیفیت این ارابه ها خواهد بود و حداکثر دستاورد افزایش کیفیت و کاهش قیمت تا سطح معقول و منطقی...
یا علی بگو هموطن و حرکت کن...اندکی صبر سحر نزدیک است.. :)
ما پیروزیممممممممممممممممم
و سیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون---نصر من الله و فتح قریب