کد خبر: ۳۱۳۱۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳

خودکشی شاعر و نویسنده افغانستانی

مقامات بیمارستانی در ولایت بلخ در شمال افغانستان اعلام کردند که اسرار حامد مقتدر، نویسنده و شاعر جوان بامداد امروز،۲۰ اسد (مرداد)، خود را در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ به دار آویخته و خودکشی کرده‌ است.
آفتاب‌‌نیوز : محمد فیض، مسئول بیمارستان مزار به بی‌بی‌سی‌ گفت که جسد مقتدر حوالی ساعت یک بامداد امروز به بیمارستان ابوعلی سینای بلخی منتقل شد.

او تایید کرد که بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که او خودکشی کرده است.

مقتدر در کنار نوشتن شعر و نویسندگی با رسانه‌های بین‌المللی نیز همکاری داشت و به گفته عنایت شهیر، خبرنگار در مزارشریف در یک دهه گذشته مشغول کارهای فرهنگی و ادبی بود.

ابراهیم امینی شاعر و از دوستان مقتدر در صفحه‌ فیسبوک خود نوشته است:" مقتدر چندین بار دست به خودکشی زده بود. به دلیل نوگرایی و رویکرد متفاوتش در شعر، کمتر پذیرفته می‌شد و اغلب با تعجب و حیرت مخاطبان شعر مواجه می‌شد."

او نوشته است که مقتدر در جلسات ادبی و تشکیل کانون‌های فرهنگی در بلخ نقشی فعال داشت.

امینی افزود که از این شاعر چندین مجموعه‌ شعر منتشر شده است. از جمله یکی از مجموعه‌هایش را "نشر پاریس"به صورت الکترونیکی منتشر کرده است.

سید مومن، پسر عموی مقتدر که با وی در یک خانه زندگی می‌کرد به روزنامه اطلاعات روز افغانستان گفته است: "شب گذشته کودک وی با گریه از خواب بر می‌خیزد و تلاش‌های مادرش برای آرام کردن وی بی‌نتیجه می‌ماند، بناچار مادر کودک به قصد بردن کودک به اتاق خواب پدرش می‌رود، اما اتاق را خالی می‌بیند، برای جستجوی وی به هرگوشه خانه سر می‌کشد، تا اینکه متوجه روشن بودن چراغ زیر زمین خانه می‌شود، وقتی به زیر زمین می‌رود، با جسد حلق آویز شده آقای حامد روبرو می‌شود."

دلیل خودکشی مقتدر را دوستانش اعتراضی بر وضع موجود اجتماعی و فرهنگی افغانستان خوانده اند.

مقتدر قبل از خودکشی در صفحه فیسبوک خود نوشته بود: " لغزش دستم به این واقعیت که دلم می‌لرزد شاهد است. قسمی که باید فهمانده باشم، می‌خواهم از همه برای این پیش آمد و این تجربه که قرار است بکنم پوزش بخواهم."

"از همه‌ای آنهایی‌که در عشق من غرق شده‌اند یا من غرق شان کرده‌ام، پوزش می‌طلبم. از تمام شماها که روانی مثل من را تحمل کردید، پوزش می‌خواهم."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
پرتو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
1
0
برایت آرامش و شادی روح آرزو میکنم .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین