کد خبر: ۳۱۳۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۹

اعلام جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های دنیا در ۲۰۱۵+جدول

یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی نتایج جدیدترین بررسی های خود را منتشر کرد؛ دانشگاه تهران و صنعتی شریف در جمع ۵۰۰ دانشگاه برتر جدیدترین رتبه بندی شانگهای قرار دارند.
آفتاب‌‌نیوز : جدیدترین بررسی یکی از معتبرترین رتبه بندی های دانشگاهی منتشر شد. در جدیدترین رتبه بندی شانگهای دو دانشگاه ایرانی در بین دانشگاه های برتر جا گرفتند. در رتبه بندی سال ۲۰۱۵، دانشگاه تهران با رتبه ای بهتر از سال قبل در دامنه ۳۰۰-۲۰۱ و دانشگاه شریف با خیزشی آرام و برای اولین بار با قرار گرفتن در دامنه ۵۰۰-۴۰۱به جمع دانشگاه های برتر اضافه شد.

رتبه بندی شانگهای از سال ۲۰۰۳میلادی آغاز به کار کرده و توسط دانشگاه جیاتانگ شانگهای منتشر می شود که این دانشگاه ۵۰۰دانشگاه تراز اول جهان را بر اساس معیارهای روشن و داده های قابل اعتماد رتبه بندی می کند. شانگهای بر اساس ۴شاخص اصلی کیفیت آموزش، کیفیت دانشکده، خروجی تحقیقات و عملکرد سرانه دانشگاه های برتر را از دیگر دانشگاه ها متمایز می کند.

در کیفیت آموزش دانش آموختگان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال های المپیاد می شوند رتبه دانشگاه را ارتقا می دهند. این شاخص ۱۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را به خود اختصاص می دهد. شاخص کیفیت دانشگاه نیز از دو قسمت تشکیل می شود که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی را تشکیل می دهند، کارکنان یک موسسه که برنده جوایز نوبل یا مدال های المپیاد می شوند و پژوهشگرانی که در ۲۱حوزه موضوعی گسترده بسیار پراستناد می شوند.

به گزارش خبر آنلاین، خروجی تحقیقات نیز از دو قسمت تشکیل شده که هر کدام ۲۰درصد از وزن رتبه بندی شانگهای را تشکیل می دهد مقالات چاپ شده در علم و طبیعت و مقالات نمایه شده در نمایه نامه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی. عملکرد علمی یک موسسه در طول یک سال نیز ۱۰درصد از وزن این رتبه بندی را به خود اختصاص می دهد.

هاروارد ۱۰۰امتیازی اول شد



رتبه‌های اول تا پنجم این رتبه بندی مانند سال گذشته به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست ، برکلی، و کمبریج تعلق دارد. رتبه‌های ششم تا دهم نیز در اختیار دانشگاه‌های پرینستون، کلتک، کلمبیا، شیکاگو، و آکسفورد است.

در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۷، هفت دانشگاه از آمریکا، رتبه ۱۸ مربوط به یونیورسیتی کالج لندن، رتبه ۱۹ مربوط به دانشگاه سان فرانسیسکو، و رتبه بیست نیز مربوط به موسسه فناوری زوریخ است.

از قاره آسیا، دانشگاه توکیو نخستین دانشگاهی است که در جایگاه ۲۱ نشسته است. در قاره اروپا نیز، دانشگاه کپنهاگ، و دانشگاه پییر و ماری کوری، به ترتیب رتبه‌های ۳۵ و ۳۶ را در اختیار دارند. در منطقه اقیانوسیه، دانشگاه ملبورن حائز رتبه ۴۴ است. نخستین دانشگاه آلمان، دانشگاه هایدلبرگ، رتبه ۴۶ را به دست آورده است.

جعفر مهراد بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در این رابطه به مهر گفت: در منطقه جنوب غرب آسیا، دانشگاه عبری اورشلیم، رتبه ۶۷ را در اختیار دارد. در این منطقه دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز و ملک سعود، رتبه ای در دامنه ۲۰۰-۱۵۱ دارند. سومین دانشگاه عربستان سعودی دانشگاه علوم و فناوری ملک عبداله، در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد.

او گفت: دانشگاه قاهره نخستین دانشگاه مصر است که آن‌ نیز رتبه‌ای در دامنهٔ ۵۰۰-۴۰۱ دارد. از عربستان سعودی چهارمین دانشگاه این کشور، دانشگاه نفت و معدن ملک فهد است، که آن نیز، رتبه‌ای در همین دامنه دارد.

مهراد با اشاره به رتبه دانشگاه‌های ترکیه گفت: از این کشور تنها دانشگاه استانبول که رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱ دارد در این نظام رتبه بندی مشاهده می‌‌شود.

رتبه بندی دانشگاه های ایران



دانشگاه تهران که سال گذشته در دامنه ۳۰۱-۴۰۰ قرار گرفته بود امسال رشد ۱۰۰پله ای داشته است. و بعد از دانشگاه آلمان و دانمارک و بالاتر از دانشگاه ژاپن و آفریقای جنوبی در دامنه ۲۰۱-۳۰۰قرار گرفته است. نکته مهم این رتبه بندی و تفاوت آن با سال قبل اضافه شدن یک دانشگاه ایرانی دیگر بین ۵۰۰ دانشگاه برتر جهان است. دانشگاه شریف امسال در دامنه ۴۰۱-۵۰۰ قرار گرفته است. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین