کد خبر: ۳۱۴۵۹۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴

جدیدترین آمار موافقان و مخالفان توافق در سنا/ واکنش‌ها به گزارش جدید درباره توافق محرمانه ایران و آژانس

حمایت دو سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته ای ایران، تلاش جمهوری خواهان برای همراه کردن یک دموکرات برجسته دیگر با خود، بهانه ای جدید برای اعمال فشار بر اوباما در موضوع ایران، دیدگاه رهبر اقلیت مجلس نمایندگان درباره سرنوشت توافق هسته ای و واکنش ها به افشای سند محرمانه ایران و آژانس درباره پارچین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
جدیدترین آمار موافقان و مخالفان توافق در سنا/ واکنش‌ها به گزارش جدید درباره توافق محرمانه ایران و آژانسحمایت دو سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته ای ایران، تلاش جمهوری خواهان برای همراه کردن یک دموکرات برجسته دیگر با خود، بهانه ای جدید برای اعمال فشار بر اوباما در موضوع ایران، دیدگاه رهبر اقلیت مجلس نمایندگان درباره سرنوشت توافق هسته ای و واکنش ها به افشای سند محرمانه ایران و آژانس درباره پارچین، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، در ادامه روند اعلام مواضع سناتورهای آمریکایی درباره توافق هسته ای ایران، شب گذشته دو سناتور دموکرات نیز حمایت خود را از این توافق اعلام کردند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اد مارکی، سناتور ایالت ماساچوست و جو دانلی، سناتور ایالت ایندیانا، دو فرد جدیدی هستند که حمایت خود را از توافق با ایران اعلام کرده اند. مارکی با انتشار بیانیه ای برنامه جامع اقدام مشترک را در صورتی که به گفته او با شدت اجرا شود، تاثیر گذار دانسته است. پیشتر 20 سناتور دموکرات حمایت خود از این توافق را به طور رسمی اعلام کرده بودند. در سنای آمریکا، جمهوری خواهان باید 13 سناتور دموکرات را در مخالفت با توافق هسته ای با خود همراه کنند اما اگر شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق به 34 نفر برسد، کنگره در نهایت نمی تواند مانع از وتوی احتمالی تصمیم کنگره از سوی رئیس جمهوری آمریکا شود. 

*****

در مقابل، پایگاه اینترنتی «پولیتیکو» از تلاش جمهوری خواهان برای همراه کردن یک سناتور برجسته دموکرات دیگر با خود خبر داده است. به نوشته این سایت، پس از آنکه چاک شومر و رابرت منندز، دو سناتور سرشناس دموکرات با توافق هسته ای اعلام مخالفت کردند، اکنون تلاش ها بر روی هری رِید، رهبر اقلیت سنا متمرکز شده است. به نوشته این سایت، اعلام مخالفت شومر با توافق در دو هفته پیش و مخالفت «منندز» در روز گذشته مطمئناً مزیتی برای سناتورهای جمهوری خواه و گروه‌هایی است که هنوز امیدوارند مانع توافق شوند؛ اما بعد از این دو سناتور، پیدا کردن سایر دموکرات‌هایی که مایل به مخالفت با اوباما باشند، دشوارتر شده است. در این میان، برخی امیدوارند که سناتور «هری رید» از سوی برخی متنفذان «نوادا»، از جمله «شلدون ادلسون» سرمایه‌دار یهودی آمریکایی متقاعد شود که به مخالفان توافق بپیوندد.

*****

در همین حال، دو سناتور تندور جمهوری خواه بهانه جدیدی را برای اعمال فشار بر دولت اوباما در موضوع ایران یافته و از رئیس جمهور آمریکا خواسته اند هرگونه درخواست از دولت های خارجی را درباره تحریم های ایران، در اختیار کنگره قرار بدهد. به نوشته پایگاه اینترنتی «هیل»، مارکو روبیو و مارک کِرک در نامه ای برای جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواستند نامه ای را که برای دولت های چین، فرانسه، انگلیس و آلمان ارسال و ظاهراً به آنان اطمینان داده شده است شرکت های این کشورها در صورت بازگردانده شدن تحریم های علیه ایران آسیب نمی بینند، در اختیار کنگره قرار دهد. در این نامه آمده است «در حالی که مقامات دولتی وجود چنین نامه ای را انکار می کنند، باور ما این است که برای افکار عمومی در آمریکا اهمیت دارد که بتوانند تضمین شما برای دولت های خارجی را مطالعه کنند».

*****

اما نانسی پلوسی، رهبر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا که از جدی ترین حامیان توافق هسته ای ایران است، اطمینان دارد که جمهوری خواهان نخواهند توانست در نهایت به هدف خود مبنی بر رد این توافق دست پیدا کنند. به نوشته «ای بی سی نیوز»، پلوسی گفته نمایندگان دموکرات رأی لازم را برای حمایت از تصمیم احتمالی اوباما به وتوی مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای ایران در اختیار دارند. وی اظهار داشته اگر این رأی‌گیری همین امروز انجام شود، حمایت کافی برای غلبه اوباما بر مخالفان وجود دارد. 146 نماینده دموکرات برای حمایت از این توافق لازم است، اما کمتر از 60 نفر تا کنون حمایت خود را اعلام کرده‌اند. پلوسی از اعلام نظرش درباره تعداد نمایندگان موافق خودداری کرده، اما گفته به نتیجه مثبت آن اعتماد دارد.

*****

در میان دیگر مطالب مربوط به توافق هسته ای، گزارشی که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» شب گذشته منتشر کرد و در آن، مدعی افشای بخش هایی از توافق محرمانه ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی شد، بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشته است. بر اساس آن بخش از متن این توافق محرمانه که خبرنگار آسوشیتدپرس مدعی مشاهده آن شده، ایران مجاز خواهد بود برای بازرسی آژانس از مرکز نظامی «پارچین»، از بازرسان ایرانی استفاده کند. بر این اساس، نقش مأموران آژانس در بازرسی از پارچین به سطح پایش پرسنل ایرانی موظف به بازرسی از این مرکز تقلیل یافته است. بر اساس متن این توافق، بازرسان آژانس علاوه بر نداشتن اجازه ورود به پارچین، نمی توانند داشتن عکس‌ و فیلم‌های مربوط به اماکن حساس را طلب کنند، زیرا برخی اماکن در پارچین، از نظر نظامی برای ایران مهم است. افزون بر این، بازرسان آژانس حق نمونه‌گیری میدانی ندارند و نمونه‌های درخواستی آنها هم توسط بازرسان ایرانی گرفته می‌شود.

*****

گفتنی است انتشار این گزارش، خود با واکنش های شدیدی در میان مخالفان توافق هسته ای روبرو شده است. به نوشته سایت شبکه خبری «بلومبرگ»، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه ایالت ویرجینیا و از نامزدهای حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در واکنش به گزارش آسوشیتدپرس و انتشار بخش هایی از توافق جانبی ایران و آژانس گفت در صورتی که لازم باشد، بودجه آژانس بین المللی انرژی اتمی را قطع می کند. وی اظهار داشته: «امکان دادن به ایرانیان برای بازرسی از سایت های خود، به خصوص مراکز مشکوک نظامی، مانند این می ماند که از زندانیان برای اداره کردن زندان استفاده شود». وی گفته این افشاگری نمونه ای دیگر از نحوه مذاکره دولت اوباما درباره این توافق و تسلیم شدن خطرناک آنها در برابر ایران است.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین