کد خبر: ۳۱۵۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۳۴
نخستین جلسه مطبوعاتی سخنگوی دولت احمدی نژادبرگزار شد

غلام حسین الهام:رييس‌‏جمهوري به هيچ وجه نمي‌‏خواهد از مسائل ملكوتي براي توجيه كارهاي خود استفاده كند.

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرانجام پس از گذشت سه ماه از تشکیل دولت جدید امروز اولین جلسه مطبوعاتی سخنگوی دولت جهت ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط دولت به اصحاب رسانه برگزارشد.
غلام‌حسين الهام امروز در اولين جلسه‌ي مطبوعاتي خود در سمت سخنگوي دولت، با خبرنگاران ودرارتباط با سقوط هواپیمای سی130 گفت: ارتباط سخنگو و رسانه يك ارتباط خانوادگي و تاثر اين حادثه و فقدان اين عزيزان براي همه سخت است و براي برخي از مسوولان دولتي كه با اين مجموعه سر و كار دارند، خيلي سخت‌تر است انس ما با اصحاب رسانه، انس ويژه‌اي است و با تمام نوساناتي كه وجود دارد، فقدان اين عزيزان براي همگي ما سخت است.

وي با اشاره به ناگواري اين حادثه‌ در عين حال آن را از جهت ديگر يادآور " خاطرات حماسي دوران دفاع مقدس كه خون خبرنگار و سرباز براي دفاع از وطن ريخته شد" دانست و خاطرنشان كرد: اين دو بخش براي ابلاغ پيام دفاع از سرزمين با يكديگر همرنگ و همسنگر شده بودند و ما يك بار ديگر شكوه همراهي را مشاهده كرديم.

سخنگوي دولت با تاكيد بر رسالت سنگيني كه رسانه‌ها بر عهده دارند، " رسالت آن‌ها را مانند رسالت انبيا" عنوان كرد و گفت: آن‌ها نيز در مسير هدف مقدسي كه دارند با خطراتي مواجه هستند. از اين جهت نيز بايد به اصحاب رسانه تبريك گفت كه روح خدمت و خطرپذيري در مسووليتي كه آن‌ها بر عهده دارند، وجود دارد.
وي در ادامه از خبرنگاران حاضر در اين نشست خواست تا به احترام شهداي حادثه سقوط هواپيماي سي 130 قيام كنند و فاتحه بخوانند.
سخنگوي دولت سپس با بيان اين كه از اين پس جلسات هفتگي سخنگوي دولت با اصحاب رسانه در روز دوشنبه هر هفته برگزار مي‌شود، خاطرنشان كرد كه در اين جلسات گزارشي از مصوبات جلسه‌ي هيات دولت ارائه كرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد گفت.

الهام پس از گذري بر مهم‌ترين مصوبات دولت طي چهار ماه اخير، به سفرهاي استاني رييس‌جمهور اشاره كرد و گفت: همان‌طور كه وعده داده شده بود، ما درصدد هستيم كه دولت را به اعماق مناطق محروم كشور ببريم و در اين راستا تاكنون به دو استان محروم سفر كرده‌ايم. و در روز چهارشنبه (فردا) نيز هيات دولت، سومين سفر استاني خود را به سيستان و بلوچستان انجام خواهد داد. در اين سفر رييس‌جمهور ديدارهايي را با مردم و قشرهاي مختلف اين استان خواهد داشت و شنبه جلسه‌ي هيات دولت در اين استان تشكيل مي‌شود و مصوباتي مربوط به طرح‌هاي اين استان خواهيم داشت. اگر وقتي باقي ماند، ديگر امور را نيز مورد بررسي قرار مي‌دهيم.

سخنگوي دولت بعد از تشريح مصوبات دولت در چهار ماه اخير به سوالات خبرنگاران در زمينه‌ي مسائل سياسي و اقتصادي پاسخ گفت.
به گزارش آفتاب الهام در پاسخ به اولین سوال خود که درباره اقدامات دولت در مورد حادثه جانگداز سقوط هواپيماي سي 130 بود گفت: در جلسه‌ي گذشته‌ي هيات دولت فرماندهان ارتش جمهوري اسلامي حضور يافتند و گزارشي در ارتباط با حادثه و مسائل پيرامون آن ارايه دادند و مقرر شد كه كارگروه ويژه‌اي كه شامل متخصصان فني نيز هست، براي بررسي سانحه تشكيل شود.

وي با بيان اين‌كه اين كارگروه ويژه به صورت شبانه‌روزي در حال فعاليت است و مدارك موجود در اين زمينه را مورد بررسي قرار مي‌دهد، اظهار داشت: قرار شد هم‌چنين در كنار اين كارگروه، سازمان قضايي نيروهاي مسلح نيز اگر تخلفي در اين ارتباط وجود دارد، آن‌را مورد رسيدگي قرار دهد و در شعبه‌اي كه خود مشخص مي‌كند از بعد قضايي پي‌گيري كند.

الهام تصريح كرد: طبيعي است كه اين موضوع با دقت و حساسيت ويژه‌اي مورد رسيدگي قرار گيرد و تاكيد دولت نيز بر اين امر است. نيروهاي مسلح نيز بر اين قضيه تاكيد دارند.

وي در عين حال تاكيد كرد كه بررسي علل اين حادثه، به كار فني، حقوقي، قضايي، اداري و اجرايي نياز دارد؛ يعني بايد حوصله و دقت به خرج داده شود؛ زيرا اگر اين كار از دقت كافي برخوردار نباشد، بررسي طولاني‌تر مي‌شود.

الهام ادامه داد: دولت نيز مانند اصحاب رسانه نسبت به اين قضيه حساسيت دارد. من نيز معتقدم بايد اين حساسيت در رسانه بماند؛ ولي همان‌طور كه گفتم بايد زمينه‌اي فراهم شود كه اين امور با دقت پيش رود و تحت تاثير احساسات قرار نگیرد.
سخنگوی دولت در ادامه در ارتباط با تجهيز ناوگان هوايي كشور و تحريم‌هايي كه ایران با آن مواجه است گفت: دولت براي تجهيز ناوگان هوايي و ريلي در جلسات خود مصوباتي داشته و اعتباراتي نيز از صندوق ذخيره‌ي ارزي به وزارت راه اختصاص داده است؛ اما بحث حمل و نقل نظامي بحث ديگري است كه بخشي از آن به تحريم‌ها نيز مربوط مي‌شود.
وي افزود: كشورهايي كه مدعي بودند سوخت هسته‌يي به ما مي‌فروشند و به ما تجهيزات مي‌دهند، سياست نادرست‌شان را در اين ارتباط نشان دادند. آنها نشان دادند حتي نيازهاي اوليه مانند دارو و قطعات را كه با حيات انسان سر و كار دارد مورد تحريم قرار مي‌دهند؛ چه رسد به موارد ديگر. البته من معتقدم ما بايد تلاش كنيم روي پاي خود بايستيم و با اتكا به توانمندي‌هاي علمي و اقتصادي خود بدون اتكا به ديگران امور را پيش ببريم. البته اين برداشت نشود كه دستگاه‌هاي مجري مانند سيستم ناوگان حمل و نقل در عرصه‌ي نظامي به حيات انسان‌ها بي‌توجه است. ما نيز معتقديم كه بايد با اطمينان كامل از سلامت سيستم حمل و نقل از آنها استفاده شود. ولي همانطور كه گفته شد در اين ارتباط مشكلات قطعات وجود دارد؛ ولي در مورد تعميرات و تجهيزات تا آنجا كه مي‌توانيم با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي‌ مشكلات را حل ميکند .
غلامحسين الهام سپس در مورد فیلم دیدار رییس جمهوری با آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: بايد اصالت فيلم این ديدار مشخص شود و از دستگاه قضايي مي‌‏خواهيم كه اين موضوع را پيگيري كند كه فيلم يك ديدار خصوصي چگونه مونتاژ و توزيع شده است.
وي تصريح كرد: اين جلسه يك جلسه كاملا خصوصي بود، حتي هنگام ورود اجازه تصويربرداري و فيلم‌‏برداري داده نشد و هيچ فيلم‌‏برداري صورت نگرفته است، حتي قسمت اطلاع‌‏رساني رياست‌‏جمهوري از اين ديدار هيچ نوار و فيلمي تهيه نكرده است.
الهام ادامه داد: اين جلسه خصوصي در نزد عالم برجسته ديني بود كه در آن مقامات محلي و دولتي حضور داشتند و هيچ فيلمي از اين ديدار گرفته نشده است و براي من اصالت اين فيلم‌‏ها جاي تعجب دارد.
وي با بيان اينكه رييس‌‏جمهور هيچ مطلبي كه از مردم پنهان كند، ندارد، گفت: ارتباط مستقيم و بي‌‏آلايش رييس‌‏جمهوراز رموز موفقيت وي بوده است.
الهام تصريح كرد: فيلمي كه پخش شده، نادرست است و به صورت تقطيع شده و مونتاژ پخش مي‌‏شود، اگر كسي اين فيلم را به صورت كامل دارد، بايد آن را پخش كند.
سخنگوي دولت اظهار داشت: رييس‌‏جمهوري در اين ديدار گزارشي از سفر خود ارايه كرد و آقاي جوادي آملي نيز سخنان رييس‌‏جمهوري را به صورت كامل گوش داد. رييس‌‏جمهوري به هيچ وجه نمي‌‏خواهد از مسائل ملكوتي براي توجيه كارهاي خود استفاده كند.
الهام افزود: احمدي‌‏نژاد تحصيلات فني دارد و اهل كتاب و قلم است و روزانه نزديك به 20 ساعت كار كارشناسي مي‌‏كند، دولتي كه اين مقدار به كار كارشناسي توجه دارد، به هيچ وجه اين مسائل را مطرح نخواهد كرد و مطالب مطرح شده در فيلم غلط است. حتي مدت‌‏ها بر روي سخنان رييس‌‏جمهوري در مجامع عمومي و بين‌‏المللي كار و تامل مي‌‏شود.
وي ادامه داد: آيت‌‏الله جوادي آملي نيز فردي عارف و فيلسوف هستند و در محضر ايشان نمي‌‏توان حرفي خلاف اصول زد.
سخنگوي دولت تاكيد كرد: اين فيلم مونتاژ شده و نادرست است و يقين بدانيد دولت با ايمان به خود و براساس كار عملي به جلو حركت مي‌‏كند.
در ادامه خبرنگاری در ارتباط با مذاكرات هفته‌ي آينده‌ي ايران در ارتباط با انرژي هسته‌يي پرسيد و هم‌چنين به شايعاتي مبني بر مذاكره‌ي ايران با آمريكا اشاره كرد و از الهام خواست كه در اين ارتباط توضيح دهد.

که الهام در پاسخ گفت: بحث مذاكره با آمريكا موضوعيت ندارد و در ارتباط با انرژي هسته‌يي ما تاكيد كرده‌ايم كه داشتن آن حق ماست و مذكرات نيز در آينده در چارچوب مقررات آژانس خواهد بود. ما اين مذاكرات را با رعايت چارچوب‌هاي كلي خود در مقررات آژانس پيش مي‌بريم ولي بر حق خود تاكيد داريم.

سخنگوی دولت در مورد سفرهای استانی هیئت دولت و شبهات مطرح شده از جمله هزينه‌هاي سفر و هم‌چنين تعطيلي امور دولتي خاطرنشان کرد: اين سفرها به اين جهت است كه دولت از نزديك مشكلات را ببيند و درك كند، با مردم ارتباط مستقيم داشته باشد و به قول معروف «شنيدن كي بود مانند ديدن؟» . مطمئنا ديدن امور در حل مشكلات تاثيرگذارتر خواهد بود. بسياري از اموري كه در تهران به راحتي قابل حل است در شهرستان‌ها با مشكل مواجه است. به نظر ما اين فرصت بسيار مناسبي براي بررسي مشكلات مردم است.

وي افزود: مبالغي كه در اين سفر هزينه مي‌شود بسيار اندك است و صحبت‌هايي كه در ارتباط با اين هزينه‌ها شده نادرست است. هيچ يك از امور دولتي در استان‌ها تعطيل نمي‌شوند و در سفر به استان‌ها مقامات در يك مكان دولتي كوچك اتراق مي‌كنند.

الهام گفت: صحبت‌هاي اين چنيني براي اين است كه دولت را در مركز زمين‌گير كنند. در حالي كه خود دولت نيز در ارتباط با هزينه‌ها حساس است و سعي مي‌شود كه هزينه‌ي زايدي نشود.

وي در مورد اعتباراتي كه براي استان‌ها در نظر گرفته مي‌شود وصوبات تصمیم گرفته در خصوص آن، گفت: بخشي از اين اعتبارات از محل اعتبارات غير مستمري است كه در قانون بودجه پيش‌بيني شده و در اختيار دولت است كه دولت با توجه به تشخيص خود در اين ارتباط برنامه‌ريزي مي‌كند. بخشي از اين اعتبارات نيز مربوط به تسهيلات بانكي است و بخشي از آن نيز مربوط به اعتبارات رياست‌جمهوري كه البته اين اعتبارات اندك است و در چارچوب قانون دولت به استان‌هايي كه مورد نياز است تخصيص مي‌يابد.

وي در بخش دیگرسخنانش در مورد كسري بودجه گفت: بحث كسري بودجه يك بحث جدي و واقعي است كه گويي نزديك به هشت هزار ميليارد تومان است و اين مسئله در سازمان مديريت و برنامه‌ريزي نيز در حال بررسي است كه گزارش اوليه‌ را نيز اين سازمان در اين ارتباط ارايه داده است از طرفی دیگر عوامل مختلفي روي تنظيم بودجه و اعداد و ارقام آن دخيل هستند و همان طور كه گفتم اين مسئله در سازمان برنامه و بودجه در حال بررسي است و ما منتظريم كه گزارش سازمان در اين ارتباط ارايه شود.

از الهام در ارتباط با توزيع سهام عدالت پرسيد ه شد كه وي پاسخ داد: يكي از مصوبات دولت مسئله‌ي توزيع سهام عدالت بود كه آيين‌نامه‌ي اجرايي آن نيز تصويب شده است. اين سهام عدالت شامل كليه‌ي خانواده‌هاي ايراني كه در داخل كشور زندگي مي‌كنند مي‌شود كه در درجه‌ي اول ايثارگران و خانواده‌هاي با درآمد پايين را شامل مي‌شود ولي دامنه‌ي شمول آن تمام خانواده‌هاي ايراني است.

سخنگوي دولت گفت: طبق آيين‌نامه‌ي اجرايي شركت‌هاي واسطه و سهامي غير دولتي در اين ارتباط تشكيل مي‌شوند كه اولين نمونه‌ي توزيع سهام عدالت تا پايان سال 84 به صورت آزمايشي در يك استان انجام مي‌شود.

الهام گفت: توزيع اين سهام عدالت از دهه‌ي فجر آغاز مي‌شود و با اين روال مردم در پيشرفت كشور سهيم مي‌شوند و محقق شدن آن تبعات مثبتي را براي خانواده‌هاي ايران به دنبال خواهد داشت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین