کد خبر: ۳۱۵۶۲۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵

کاهش 17 درصدی بارش در سال 94

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور از کاهش بارندگی در سال آبی 94 نسبت به سال گذشته و آمار بارش بلندمدت خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : شاهرخ فاتح در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه سال آبی یا سال زراعی هر سال از اول مهر تا پایان مرداد را شامل می‌شود، گفت:‌ کل بارش کشور در سال آبی 94، 194.6 میلی‌متر بوده است که این میزان بارش در مقایسه با بلند‌مدت حدود 17.5 درصد کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه بارش بلندمدت 236 میلی‌متر است، تصریح کرد: میزان بارش سالانه در بازه زمانی 11 ماهه از اول مهر هر سال تا پایان مرداد ماه سال آینده محاسبه می‌شود و میانگین میزان بارش هر سال در مقایسه با بلندمدت که 30 یا 50 سال است محاسبه می‌شود؛ در حقیقت متوسط بارش هر سال کشور در قیاس با بارش بلندمدت مشخص می‌شود.

کاهش 11.2 درصدی بارندگی امسال


رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه میزان بارش سال 93 219.1 بوده است، اظهار کرد: بارندگی امسال در قیاس با سال گذشته نیز کاهش یافته و جدول‌ بارندگی‌ها حاکی از این است که امسال با کاهش 11.2 درصدی بارش نسبت به سال قبل مواجه بوده‌ایم.

کم‌بارش‌ترین و پربارش‌ترین استان‌های کشور نسبت به سال آبی بلندمدت

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان‌های مختلف نسبت به بلندمدت و سال گذشته متفاوت بوده است، گفت: استان‌های بوشهر با 47.5 درصد،‌ هرمزگان 46.2 و استان البرز 37.2 کاهش بارندگی نسبت به سال آبی بلندمدت داشته‌اند.

فاتح در ادامه با اشاره به استان‌هایی که دارای وضعیت بهتر بارشی نسبت به سال آبی بلند مدت بوده‌اند، نیز گفت: استان‌های گیلان با 25.8 ، آذربایجان شرقی 17.1 و اردبیل 11.4 افزایش بارندگی داشته‌اند.

کم‌بارش‌ترین و پربارش‌ترین استان‌های کشور نسبت به سال آبی گذشته

وی افزود: از ابتدای سال زراعی تا پایان مرداد ماه 94، استان‌های هرمزگان با 61.2 درصد، بوشهر 54.9 درصد و سیستان و بلوچستان با 41.7 درصد کاهش، کم‌بارش‌ترین استان‌ها نسبت به سال گذشته بوده‌اند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی استان‌های اردبیل با 31.6 درصد، سمنان 28.9 و خراسان رضوی 28.5 درصد افزایش بارش نسبت به سال گذشته را به‌عنوان پربارش‌ترین استان‌های کشور اعلام کرد.

کم‌آبی 16 استان کشور در دو سال پیاپی

وی با تاکید بر اینکه در برخی استان‌های کشور شرایط بد آبی دو سال پیاپی تکرار می‌شود، گفت: اگرچه در استان‌هایی مثل هرمزگان و بوشهر کاهش بارش نسبت به سال گذشته وجود دارد اما 16 استان کشور شامل البرز، خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان،‌ کهکیلویه و بویراحمد،‌ کردستان، زنجان، لرستان، قزوین، خراسان شمالی، رضوی و جنوبی، تهران، مازندران و یزد که دو سال پیاپی دچار کاهش آب بودند، در شرایط کم آبی قرار دارند و این جای نگرانی است.

فاتح در پایان افزود: اگر چه بحران آب یک مسئله عام برای همه استان‌های کشور است، اما این 16 استان باید بحث مدیریت منابع آب را جدی بدانند که در بحث مدیریت منابع آب را جدی بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین