کد خبر: ۳۱۵۷۹۳
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱

واشنگتن‌پست:‌ جمهوری‌خواهان در برابر توافق هسته‌ای کم می‌آورند

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت:‌ کنگره آمریکا در ماه سپتامبر با یکی از مهم‌ترین رای‌گیری‌های خود برای تایید یا رد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ روبه‌رو است.
آفتاب‌‌نیوز :
کنگره آمریکا قرار است در اواسط ماه سپتامبر درباره رد توافق هسته‌ای رای‌گیری که در صورت تصویب می‌تواند موجب تضعیف این توافق بین‌المللی شود. اما رویدادهای هفته جاری نشان داد دموکرات‌های سنا نه تنها رای کافی برای حفظ وتوی رییس‌جمهور در صورت مخالفت کنگره با توافق هسته‌ای را دارند بلکه این‌قدر رای در اختیار دارند که حتی مانع از تصویب این قطعانه مخالفت‌آمیز شوند.

به گزارش ایسنا و به نوشته روزنامه واشنگتن پست، تاکنون تنها دو نفر از 46 دموکرات در مجلس سنا، یعنی چاک شومر و باب منندز با توافق هسته‌ای مخالفت کرده‌اند و یک سوم نیز هنوز موضع خود را مشخص نکرده‌اند.

جرمی شاپیرو، یک مقام پیشین وزارت امور خارجه آمریکا و تحلیلگر اندیشکده بروکینگز معتقد است که رای‌گیری ماه سپتامبر کنگره درباره توافق هسته‌ای هیچ چیزی غیر از یک نمایش سیاسی نیست و موافقت قانونگذاران نتیجه‌ای است که از قبل در تالارهای واشنگتن مشخص شده است.

واشنگتن‌پست در ادامه نوشت: برای این که استدلال وی را بفهمیم باید به ماه آوریل بازگردیم که باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا موافقت کرد کنگره حق اظهارنظر درباره توافق هسته‌ای با ایران داشته باشد. این فداکاری برای این بود که مخالفان در کنگره در انظار مخالفت کنند در حالی که در نهایت به آن رای مثبت می‌دهند.

کنگره برای این که بتواند مانع از اجرای توافق هسته‌ای شود باید دو کار انجام دهد، ابتدا قطعنامه‌ای در مخالفت با توافق به تصویب برساند و سپس وتوی رییس‌جمهور را لغو کند. این‌ها اتفاقاتی است که این روزها کنگره زیاد انجام نمی دهد.

به نوشته واشنگتن پست، زمانی که به مسیر رای‌گیری بزرگ کنگره در ماه سپتامبر نگاه می‌کنیم در هر صورت یک بازی برد - برد برای جمهوری‌خواهان کنگره است. چون آن‌ها بدون د

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین