آفتابنیوز : دکتر سید ضیاء هاشمی در نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان اظهار کرد: برخی به دلیل بی اعتمادی به دانشگاهها سعی در کنترل آن دارند و میخواهند با رویکرد آمرانه و قهری از بالا به پایین دانشگاه را کنترل کنند، این افراد حتی اگر نیت خیرخواهانه داشته باشند این راه و روش درستی نیست. زیرا نگاه قهری و آمرانه به دانشگاه ها با هویت این نهاد سازگاری ندارد. دانشگاه پادگان نیست که عدهای فرمان دهند و عدهای اطاعت کنند. دانشگاهیان فرمانبر نیستند که ناآگاهانه چیزی را بپذیرند.
به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه سال تحصیلی جدید سال ویژهای است، افزود: در طول دو سال گذشته مسیر پرفراز و نشیبی طی کردهایم اما امسال کار ما قطعا نسبت به دو سال گذشته پر فراز و نشیب تر و حساس تر است و با توجه به اینکه در آستانه انتخابات مهمی قرار داریم و اینکه دانشگاهیان با پویش و نشاط ویژهای به استقبال این انتخابات میروند، لذا باید همفکری داشته باشیم تا این دوره با حداکثر آرامش و نشاط طی شود.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم ادامه داد: اولین محور که باید به عنوان تکلیف در دانشگاهها رعایت کنیم ضرورت ایجاد فضای اعتماد، امید و نشاط در دانشگاه است. زیرا نه تنها این مسائل در درون دانشگاهها اهمیت دارند، بلکه نشاط موجود در محیط دانشگاه بر جامعه نیز تاثیرگذار است و دانشگاه این نشاط را به جامعه تزریق میکند. بنابراین اگر در محیط دانشگاه یأس وجود داشته باشد روند توسعه کشور نیز با بحران روبرو میشود.
سیدضیاء هاشمی ادامه داد: در تبیین این قضیه باید گفت یکی از علل خمودگی دانشگاهیان حس عدم اثرگذاری آنان در معادلات جامعه است. عامل دیگر مربوط به یأس احتمالی جامعه دانشگاهی به دلیل نداشتن نقش بارز در تغییر و اصلاح جامعه است.
وی با تاکید بر اینکه تلاش برای تقویت نشاط در دانشگاهها از راهبردهای کلان وزارت علوم است، افزود: افرادی که دغدغه منافع کشور را دارند باید نسبت به تحقق نشاط در دانشگاه تلاش کنند و اولین گام دستیابی به این امر اعتماد متقابل دانشجویان، دانشگاهیان و مسئولان است.زیرا بی اعتمادی مسئولان کشور به نهاد دانشگاه سم مهلک برای کشور است.
معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی قشری دلسوز، صادق و پایبند به مصالح کشور هستند، گفت: جامعهای که نتواند به دانشگاه به عنوان یک نهاد تولید کننده علم اعتماد کند به چه نهاد دیگری میخواهد اعتماد کند.
هاشمی با بیان اینکه هدف جامعه دانشگاهی از نقد کردن، اصلاح چالشها است اظهار کرد: هدف جامعه دانشگاهی از نقد ضربه زدن به کشور نیست بلکه به دنبال اصلاح و تامین منابع و رفع چالشها است. اگر نهاد دانشگاه چالشهای پیش روی کشور را فریاد نزد چه نهاد دیگری میخواهد این چالشها را بیان کند. شایسته ترین نهاد موجود در کشور برای نقد، دانشگاه است. نهادی که به هیچ گروه و جناحی وابسته نیست و نباید باشد.
اهمیت وجود قانون، آزادی و امنیت در فعالیتهای دانشگاهی
دکتر هاشمی با تاکید بر اهمیت وجود قانون، آزادی و امنیت گفت: رشد علمی، پویایی و نشاط در گرو وجود قانون، آزادی و امنیت است و هرگونه فعالیت دانشگاهی باید با رعایت این سه امر صورت گیرد.
وی ادامه داد: دانشگاه محلی برای یادگیری و تمرین این است که چگونه میتوان بین سه امر مذکور تعادل ایجاد کرد. در همین راستا باید تشکلهای دانشجویی و اساتید فعال باشند. از طرف دیگر با توجه به اینکه خواستهها و موضوعات مختلفی در فضای دانشگاه وجود دارد باید تشکلهای مختلفی برای پاسخگویی به همه خواستهها وجود داشته باشند. به عبارت دیگر متناسب با شرایط باید زمینه فعالیت تشکلهای متنوع فراهم شود.
نباید از ظهور و فعالیت تشکل جدید واهمه داشت
وی در ادامه با تاکید بر اهمیت شکلگیری تشکلها اظهار کرد: هیچ مسئول دانشگاهی نباید از ظهور و فعالیت تشکل جدید واهمه داشته باشد. تشکلی که زمانی تشکیل شده و امروز دیگر جایگاهی ندارد شاید تشکل یکبار مصرف یا چندبار مصرف بوده که دورهاش سر آمده است.
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه مبنای مجوز فعالیت برای تشکل جدید فقط قانون است، اظهار کرد: خطوط قرمز ما برای ایجاد تشکل جدید حفظ منافع ملی و حفظ مقدسات دینی است و افراد برای ایجاد تشکل نباید بر خلاف این دو امر عمل کنند. تشکلهایی مورد حمایت قانون هستند که فعالیت آنها بر اساس منافع ملی باشد و تخطی از این چارچوبها برای ما پذیرفته شده نیست.
ترویج کرسیهای آزاد اندیشی از اولویتهای وزارت علوم
وی در ادامه با اشاره به ترویج کرسیهای آزاد اندیشی گفت:ضرورت بسط فضای نقد و تفکر انتقادی، ترویج کرسیهای آزاد اندیشی است. دانشگاه به عنوان مهمترین نهاد تولید علم زمانی کارآمد است که در آن امکان نقد، گفتگو و آزاد اندیشی وجود داشته باشد. نمیتوان این سه امر را محدود کرد و انتظار کارکرد درست داشت. لذا ترویج کرسیهای آزاد اندیشی در دانشگاهها از اولویتهای وزارت علوم است.
التزام به استقلال دانشگاهها، تضمین آزادی بیان است
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم با تاکید بر اینکه التزام به استقلال دانشگاه ها تضمین آزادی بیان است، افزود: کرسیهای آزاد اندیشی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز هست، راهبرد کلان آموزش عالی کشور است. ما به عنوان مسئولان و مدیران دانشگاهی کشور باید فضایی را فراهم کنیم که دانشجویان استقلال و اعتماد به نفس داشته باشند و در رهگذر نقد، از یکدیگر بیاموزند و با همه تمایزها در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و ضمن پایبندی بر حقوق شهروندی، یکدیگر را نقد کنند و توجه داشته باشند که نقد علمی با تهمت تفاوت دارد. دانشجویان باید اطمینان پیدا کنند که مسئولان کشور تحمل نقدهای آنها را دارند.
سیدضیاء هاشمی با بیان اینکه عقل و منطق حکم میکند که اداره دانشگاه و رونق گرفتن کرسیها را باید به خود دانشگاهیان واگذار کرد، گفت: دانشگاه نیز باید در برابر جامعه پاسخگو باشد.
وی با اشاره به توافقات هستهای اظهار کرد: بر اساس بررسیهای صورت گرفته دانشگاهیان از توافق اخیر در سطح جهانی استقبال کردند. زیرا توافق اخیر حاصل موفقیت علمی بود. از این نظر که دانشمندان علمی به نحوی که همه جهان نیز اذعان کردهاند توفیق دانش انسانی در عرصه بین روابط بین الملل و سیاسی را نشان دادهاند و توانایی گفت و گو، تعامل، رقابت در عرصه دشوار را پیدا کردهاند که این توفیق توسط مسئولان دانشگاهی کسب شد.
وی ادامه داد: توافق هستهای برای کشور به دلیل شکست تحریم، حفظ حقوق، ایستادگی در برابر زورگویی قدرت بزرگ یک پیروزی تاریخی بود. این توافق در سایه وحدت و همدلی بهترین راه برای حل مسائل است.
دانشگاه نباید به جولانگاه احزاب و گروههای سیاسی تبدیل شود
معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در ادامه با اشاره به انتخابات مجلس با بیان اینکه دانشگاه در ایران به دلیل موقعیت اجتماعیاش در انتخابات نقش اساسی و پیشگامی دارد، اظهار کرد: دانشگاه در انتخابات باید از هرگونه رفتار و کرداری که آن را در مظان سیاست زدگی و جناحی بودن قرار میدهد دوری کند. دانشگاه در انتخابات باید نقش آگاهی بخشی و روشنگری خود را به خوبی نشان دهد لذا درب دانشگاه به روی همه افراد، جناحها و احزابی که به دنبال ارائه برنامههای خود هستند باز است. اما در عین حال دانشگاه نباید به جولانگاه احزاب و گروههای سیاسی تبدیل شود.
هاشمی ادامه داد: دانشگاه در عین التزام به قانون و امنیت، دعوت به قانونگرایی میکند و نقش نظارتی خود را فراموش نخواهد کرد. دانشگاه باید محلی برای طرح مسائل کلان اجتماعی و سیاسی در یک فضای عقلانی، علمی و بی طرف باشد.
اهمیت شناخت اقتضائات و نیازهای نسل کنونی
وی در ادامه با بین اینکه امروزه در پرتو تحولات علمی و تکنولوژی، محیط پیرامونی به شدت در حال تغییر است گفت: هرگونه برنامه ریزی آموزشی، پژوهشی، فنی و فرهنگی در جامعه دانشگاهی مشروط به شناخت اقتضائات و نیازهای نسل جوان و کنونی کشور است. تا زمانی که ما درک درستی از تحولات در حال وقوع نداشته باشیم و ندانیم این تحولات چه تاثیری بر محیط پیرامونی ما میگذارد و دانشجو و نسل کنونی ما چگونه از این فضا متأثر است و چه نیازهایی دارد نمیتوانیم سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم.
به گزارش ایسنا، هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: از این منظر باید دست ما به سوی دانشگاهیان،اساتید و پژوهشگران گشوده باشد که با مطالعه دقیق، شناخت و درک درستی از میدان پیرامونی به ما ارائه دهند. در این هیچ تردیدی وجود ندارد که تحولات رخ داده جامعه ایرانی به ویژه نسل جوان را به شدت متاثر ساخته و با نسلی مواجه هستیم که علایق، سلایق، آرزوها، آمال و امیدهایش با نسلهای قبل بسیار متفاوت است.