کد خبر: ۳۱۷۳۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۷
زمان طولانی رفع تحریم‌ها و نظارت‌های ویژه ایرادات توافق هسته‌ای است

لاریجانی در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا: تحقق تعهد ایران در توافق هسته‌ای منوط به اجرای تعهدات آمریکا است

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای توافق هسته‌ای نمونه و معیاری برای سنجش تعهد آمریکا است، تأکید کرد: تحقق تعهد ایران در توافق هسته‌ای منوط به اجرای تعهدات آمریکا است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آخرین روز از سفر به نیویورک در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا در پاسخ به این سؤال که اگر تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال شود شما چه کار خواهید کرد؟ گفت: بر اساس سند توافق هسته‌ای هیچ کشوری نمی‌تواند ایران را تحریم کند و این سند فضا را به سمت تعامل بیشتر دعوت می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه این مطلب افزود:  ممکن است اختلاف نظرهایی در مسائل منطقه داشته باشیم اما این باید از راه خودش حل شود و آمریکایی‌ها نباید بهانه گیری کنند و کل سند توافق را زیر سؤال ببرند.

وی تصریح کرد: تاکنون هیچ یک از متحدان آمریکا جلوی تروریست‌ها ایستادگی نکرده‌اند و حتی خیلی از این متحدان پشت صحنه به تروریستها کمک می‌کنند. آیا 30 میلیارد دلار سلاحی که در دست داعش است از کره مریخ آمده است؟

لاریجانی اجرای توافق هسته‌ای را نمونه و معیاری برای سنجش تعهد آمریکا دانست و افزود: اگر آمریکا به تعهداتش عمل نکند ما هم تصمیم خود را در این مورد خواهیم گرفت. با کسانی که بخواهند سند توافق هسته‌ای را تخریب کنند می‌دانیم چگونه برخورد کنیم.

وی با بیان اینکه در مجلس نظرات مختلفی درباره توافق هسته‌ای وجود دارد افزود: برخی ایرادات مهمی به سند توافق دارند که مهمترین آنها محدود کردن فعالیت هسته‌ای ایران زمان طولانی رفع تحریم ها و نظارت های ویژه است. اکنون نمی‌توان نظر قاطع درباره رأی مجلس داد. من روی هم رفته موافق سند هسته ای هستم و معتقدم از این سند می‌توان برای گام های بعدی استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره‌‌ آزادی جیسون رضائیان خبرنگار آمریکایی در ایران خاطر نشان کرد: حتماً راه حلی برای این موضوع وجود دارد همانگونه که تعدادی از زندانیان ایرانی اینجا در آمریکا زندانی اند این راه حل‌ها را باید سیاستمداران از طریق مبادله زندانیان پیدا کنند. مرجع رسیدگی به پرونده متهمان و زندانیان در ایران قوه قضائیه است.

لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا قادر است از اعضای کنگره آمریکا برای دعوت به تهران اقدام کند؟ گفت: این امور نیاز به بررسی در سطح بالاتری دارد. رفع نگرانی های ملت ایران درباره دخالت های تاریخی آمریکا در امور داخلی کشورشان با راه حل های رمانتیک ممکن نیست

رئیس مجلس به تاریخچه‌ای از دخالت‌های آمریکایی‌ها در امور داخلی ایران از جمله در کودتای 28 مرداد و حمایت از صدام در دوران دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: مردم ایران نگرانی‌هایی دارند اما من نمی‌گویم که باید در گذشته ماند ولی در عین حال نباید به دنبال راه حل های رمانتیک باشیم و اگر آمریکایی‌ها رفتارشان را اصلاح کنند می‌شود در ایران صحبت کرد.

وی گفت: اکنون که ما سند توافق هسته‌ای را امضا کردیم و قرار بود تعاملات را آغاز کنیم وزیر دفاع آمریکا به طور مستمر از جنگ سخن می گوید و آیا در چنین فضایی ارتباط پارلمانی معنا دارد؟

به گزارش خانه ملت، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که جنگ طلبی تنها عامل تقویت ناامنی‌ها و ایجاد تروریسم است، تصریح کرد: در حال حاضر در یمن مطمئن باشید یک جریان تروریستی قوی در حال شکل گیری است و من و شما در مصاحبه بعدی شاهد این تحولات هستیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین