کد خبر: ۳۱۷۵۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵

روحانی:اعضای شانگهای برای عضویت دایم ایران در این سازمان تمایل دارند/همکاری گسترده اقتصادی پس از برجام

رییس جمهوری گفت: همه موانع در زمینه عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای برطرف شده و سایر اعضا هم به این موضوع تمایل دارند.
آفتاب‌‌نیوز : حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز شنبه و پس از دیدار با آلماس بیگ آتامبایف در نشست خبری مشترک، افزود:عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای به نفع دو طرف است.

روحانی با بیان این که از لحاظ منطقه ای و بین المللی همکاری های بسیار خوبی بین دو کشور وجود دارد، اظهار داشت: با توجه به رویکرد استقلال طلبانه دولت جدید قرقیزستان و بسته شدن پایگاه مناس به روی آمریکایی ها، ما افکار بسیار نزدیک با یکدیگر در زمینه مسایل منطقه ای و بین المللی داریم و می توانیم همکاری های خود را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: در گفت و گو های امروز، رییس جمهوری قزقیزستان گفت که تلاش خواهند کرد ایران عضو دائم سازمان شانگهای شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شرایط امنیتی که امروز در منطقه شاهدیم، مسلما عضویت ایران در سازمان شانگهای می تواند به نفع دو طرف باشد.

روحانی با بیان اینکه ایران و قرقیزستان بر همکاری های نزدیک با یکدیگر برای مبارزه با خشونت، افراط و تروریسم تاکید دارند، گفت: ما این تصمیم را درجلسه خصوصی و عمومی اعلام کردیم.

وی ادامه داد: در برابر گروهک های تروریستی که امروز در این منطقه شاهد فعالیت های مخرب و جنایت های آن ها از جمله القاعده، طالبان و داعش، حضور آن ها و جذب نیرو در منطقه آسیای مرکزی هستیم، باید همکاری نزدیکتر اطلاعاتی، سیاسی، امنیتی با یکدیگر داشته باشیم تا بتوانیم در مبارزه با گروه افراط، خشونت و ترور در این منطقه موفق تر باشیم.

رییس جمهوری اضافه کرد: ما تصمیم گرفتیم برنامه 10 ساله برای روابط دو کشور تدوین کنیم تا در این برنامه بتوانیم همه ظرفیت هایی که برای توسعه روابط دو کشور وجود دارد مد نظر قرار دهیم.
به گفته روحانی، اجرای چنین برنامه ای با اراده ای که امروز وجود دارد به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

وی افزود: در شرایط فعلی منطقه به ویژه پس از برجام با شرایطی مواجه هستیم که می توانیم با کشورهای جهان به ویژه منطقه، همکاری های گسترده تری از لحاظ اقتصادی داشته باشیم.

رییس جمهوری ادامه داد: ظرفیت های بسیاری مناسبی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور وجود دارد شرایط اقلیمی قرقیزستان به گونه ای است که در آنجا تاسیسات برقآبی نه تنها نیاز آن کشور بلکه نیازمندی های کشورهای منطقه را تامین می کند و ایران توانمندی اجرای این برنامه ها را دارد.

روحانی با بیان اینکه ایران از لحاظ خدمات فنی و مهندسی می تواند اقدامات لازم را در قرقیزستان انجام دهد، خاطرنشان کرد: نیازمندی های این کشور با راههای مواصلاتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی اجرای این پروژه ها را دارد.

وی افزود: قرقیزستان برای تجارت و اقتصادش نیازمند است به آب های آزاد جنوب متصل شود و بندرهای جنوب ایران از جمله بندرچابهار و بندرعباس قادرند کشورهای آسیای مرکزی از جمله قرقیزستان را به آب های آزاد بین المللی متصل کنند.

رییس جمهوری اضافه کرد: همچنین با توجه به قرابت های فرهنگی بین دو کشور ایران و قرقیزستان،برای همکاری در زمینه مسایل علمی و فناوری های نوین و ارتباطات نزدیک تر دانشگاه ها مخصوصا پزشکی و داروسازی آمادگی داریم و علاقه مندیم ارتباطات نزدیکتر شود.

روحانی اظهار داشت: همچنین آمادگی داریم روادید بین دو کشور تسهیل و راه های هوایی دو کشور گشوده شود و ما شاهد گردشگری و ارتباطات نزدیکتر در زمینه مسایل علمی و فرهنگی بین دو کشور باشیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین