کد خبر: ۳۱۷۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۷

صالحی: دست بردن در محتوای برجام همه چیز را برهم خواهد ریخت

معاون رییس‌جمهور گفت: با توجه به این که برجام به تصویب رسیده و دیگر قابل مذاکره مجدد نیست، بررسی مجلس و دست بردن در محتوای برجام همه چیز را برهم خواهد ریخت.
آفتاب‌‌نیوز :
علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی امروز (دوشنبه) در حاشیه بهره‌برداری از تقاطع غیر هم‌سطح ورودی اصلی منطقه هسته‌ای اصفهان در جمع خبرنگاران، افزود: قرارداد ساخت دو نیروگاه هسته‌ای با روس‌ها از حدود یک سال پیش وجود داشته و اکنون مقدمات کار آغاز شده است.

او افزود: روی زمین یکی از نیروگاه‌های هسته‌ای از نظر خاک‌شناسی و زلزله تحقیقاتی کرده‌ایم که امیدواریم تا پایان سال جاری کلنگ آن زده شود.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که سومین نیروگاه هسته‌ای کشور نیز تا دو سال آینده کلنگ‌زنی می‌شود، اضافه کرد: اقدامات حوزه هسته‌ای در کشور به صورت خودجوش، قائم به امکانات ذاتی و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و نیروهای انسانی کشور در حال انجام است.

وی ادامه داد: به همت جوانان در طراحی راکتور، چرخه سوخت، کاربرد انرژی هسته‌ای در کشاورزی، سلامت و پزشکی به خودکفایی رسیده‌ایم.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که بدون هیچ غلوی صنعت هسته‌ای کشور در اختیار خودمان است، گفت: تاکنون در حوزه هسته‌ای بحث تحقیق و توسعه وجود داشت اما از حالا باید به گونه‌ای در این حوزه پیشروی کنیم که هزینه - فایده نیز در آن لحاظ شود.

صالحی خاطرنشان کرد: در 10 تا 15 سال آینده باید به سمتی حرکت کنیم که مجموعه صنعت هسته‌ای در سطحی بین‌المللی قابل رقابت و پیشرفته باشد و در این صورت است که در صنعت هسته‌ای می‌توانیم به بازارهای جهانی ورود پیدا کنیم.

او دهه‌های آینده را دهه مربوط به حوزه هسته‌ای دانست و با اشاره به آلایندگی و اتمام سوخت‌های فسیلی، گفت: به عنوان نمونه هر نیروگاه هزار مگاواتی، هفت میلیون تن گاز گلخانه‌ای ساطع می‌کند و در حال حاضر با توجه به قدرت نصب شده کشور، حدود 500 میلیون تن گاز گلخانه‌ای در کشور رها می‌شود و این موضوع به وضوح آلایندگی‌های بسیار سوخت‌های فسیلی را نشان می‌دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان این که در چند سال آینده سه هزار مگاوات دیگر به ظرفیت تولید برق هسته‌ای اضافه خواهد شد، افزود: سازمان انرژی اتمی یک سازمان افتخار آفرین است و نیروهایی که در آن فعال هستند، از خود کار جهادی بروز داده‌اند و در معادن ساغند و اردکان بدون هیچ چشم‌داشتی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

به گزارش ایسنا، صالحی به بهره‌برداری از پروژه تقاطع غیر همسطح ورودی اصلی منطقه هسته‌ای اصفهان اشاره کرد و گفت: دسترسی به سایت اصفهان خطرات بسیاری داشت در این راستا تصمیم گرفته شد یک پل هوایی ساخته شود تا هم دسترسی آسان شود و هم امنیت افزایش یابد.

وی با اشاره به پروژه فرهنگی، رفاهی و آموزشی انرژی هسته‌ای اصفهان تصریح کرد: برای برطرف کردن نیاز افراد در حوزه‌های سلامت و آموزش در سازمان انرژی اتمی فعالیت‌هایی انجام شده است. در این راستا تصمیم گرفته شد که برای معیشت بهتر پرسنل سازمان انرژی اتمی فعالیت‌هایی انجام شود که یکی از این موارد آموزش است.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان این که قرار است دبیرستان هسته‌ای تهران به مجتمع آموزشی تبدیل شود، خاطرنشان کرد: امروز مشابه این دبیرستان در اصفهان نیز کلنگ‌زنی شد.

صالحی به ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: به هر حال مجلس اختیار خود را دارد و تشخیص خود را می‌دهد.

او با تأکید بر این که نظراتش درباره ورود مجلس به برجام کاملا شخصی است، اضافه کرد: یک بار معاهده NPT در مجلس به تصویب رسید و به تبع آن پادمان و بازرسی‌ها نیز تصویب شد. لذا در چارچوب معاهده NPT و پادمان با طرف مقابل یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی به مشکلاتی برخوردیم.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور با بیان این که هر معاهده تکلیفی را ایجاد می‌کند، گفت: به زعم طرف مقابل، ایران قصوراتی را در انجام تکالیفش در بحث هسته‌ای داشته است و در قضیه توافق این قصورات حل شده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که حالا که این اختلافات حل شده، باید به تصویب مجلس برسد؟ که جواب خیر است.

صالحی با تأکید بر این که این برجام به سرانجام خود خواهد رسید، افزود: برجام در جهت حفظ منافع ملی به تصویب رسیده است و خدشه‌ای به حاکمیت ما وارد نشده است.

وی با بیان این که ادعا نمی‌کنیم که برجام ایده‌آل باشد، گفت: سایت هسته‌ای نطنز، فردو، آب سنگین اراک تعطیل نشده و هم‌چنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: با توجه به این که برجام به تصویب رسیده و دیگر قابل مذاکره مجدد نیست، بررسی مجلس شورای اسلامی و دست بردن در محتوای برجام همه چیز را برهم خواهد ریخت.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر در مجلس تفسیر شود که ایران در مسائل مربوط به توافق هسته‌ای با 1+5 اشتباه کرده است، همه چیز از دست خواهد رفت و در این صورت هم چوب را خوردیم هم پیاز را.

به گزارش ایسنا، در سفر یک روزه علی اکبر صالحی "تقاطع غیرهم‌سطح ورودی اصلی منطقه هسته‌ای اصفهان" به بهره برداری رسید. هم‌چنین کلنگ پروژه فرهنگی، رفاهی، آموزشی انرژی هسته‌ای نیز در خیابان چهارباغ بالا اصفهان به زمین زده شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین