کد خبر: ۳۱۸۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰
تاجگردون مطرح کرد،

سوال نمایندگان درباره پاسخگو نبودن جلیلی در زمان هدایت مذاکرات

یک عضو کمیسیون ویژه رسیدگی به برجام از طرح سوال برخی نمایندگان از سعید جلیلی درباره عدم ارائه گزارش به مجلس در زمان هدایت مذاکرات و پاسخ‌های وی به این سوال خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با ایسنا، درباره دعوت از سعید جلیلی به جلسات کمیسیون برجام گفت: اینکه ما از ایشان اطلاعات بگیریم اشکالی ندارد و دست ما هم بسته نیست. برخی دوستان هم مکرر می‌گفتند که آقای جلیلی حرف‌هایی دارند که باید بزنند، اما یکی از سوالات جدی از ایشان این بود که چرا در زمانی که خودتان مذاکرات را هدایت می‌کردید یک بار هم به مجلس نیامدید گزارش بدهید. ایشان می‌گفت من یک بار آمدم و بعد از آن از من نخواستند.

وی اضافه کرد: نمایندگانی که در دوره هشتم نیز نماینده بودند در این باره چیزی را می‌گفتند که هیچ توجیهی نداشت. آنها می‌گفتند آن زمان که ایشان مذاکره می‌کرد ما حساس نبودیم بلکه مملکت روی چیزهای دیگری مثل انتخابات 88 حساس بود. در حالی که به نظر من یک اشتباه استراتژیک اتفاق افتاده است و الان باید از نمایندگان آن دوره سوال شود که چرا آن موقع این سوالات را مطرح نمی‌کردید. آیا واقعاً مسأله هسته‌ای این‌قدر بی‌اهمیت بود که حتی یک بار هم از آقای جلیلی نخواستید به مجلس بیاید.

جلیلی: از من نخواستند به مجلس گزارش دهم

بروجردی: جلیلی تمایلی به حضور در مجلس نداشت

نماینده مردم گچساران در مجلس در عین حال گفت: البته آقای بروجردی به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید می‌کند که ‌آقای جلیلی خودشان در مجلس حضور پیدا نمی‌کردند و تمایلی به حضور نداشتند اما آقای جلیلی می‌گوید به من نمی‌گفتند به مجلس بیایم. دوستان نماینده‌ای که در دوره هشتم بودند هم می‌گویند مسأله هسته‌ای برایمان اولویت نداشت و اولویت چیز دیگری بوده است.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس خاطرنشان کرد: شاید اگر واقعاً مجلس در آن زمان دخالت می‌کرد و حساسیتی که الان دارد را آن موقع مطرح می‌کرد خیلی از ابهامات وجود نداشت و خیلی از گرفتاری‌ها به وجود نمی‌آمد. اما آنچه اکنون واقعیت است این است که آقای جلیلی در حال حاضر منتقد جدی هستند و اگرچه انتظار نمی‌رفت که ایشان برخی صحبت‌ها را مطرح کنند، اما دلسوزانه نکاتی را مطرح کردند و خوب شد که این حرف‌ها را زدند که آقایان (تیم فعلی مذاکره کننده) به آن پاسخ بدهند.

صالحی ابهامات و ایرادات طرح شده توسط عباسی و جلیلی را رفع کرد

تاجگردون در ادامه درباره حضور رییس سازمان انرژی هسته‌ای در جلسه دیروز کمیسیون برجام، گفت: در جلسه روز گذشته آقای صالحی خیلی از ابهاماتی را که آقایان جلیلی و عباسی در اذهان به وجود آورده بودند به شکل صادقانه، کارشناسانه و فنی رفع کرد. آقای صالحی هم فردی فنی است و هم دید غیرسیاسی داشت و منصفانه به مسائل نگاه کرد و از این جهت صحبت‌های ایشان تفاوت‌های زیادی با صحبت‌های آقای عباسی داشت. ایشان به طور کامل در مورد استفاده از سانتریفیوژهای جدید و تکنولوژی‌ها و اینکه در چه شرایطی می‌توانیم به اهدافی که رهبری گفته بودند برسیم توضیح دادند.

وی افزود: آقای صالحی به برخی مطالبی که تیم مذاکره کننده قبلی عنوان کرده بودند از جمله اینکه آمریکایی‌ها حق غنی‌سازی را پذیرفته بودند، پاسخ دادند. آقای صالحی توضیح داد که تقریباً در مذاکرات مسقط که توسط ایشان انجام شده بود باب مذاکره جدی باز شده و ایشان هم زحمت زیادی در این زمینه کشیده و توانسته بود خیلی از مشکلاتی که در سایر مذاکرات به وجود آمده را در مذاکرات مسقط تا حدودی حل کند و هدایت مناسبی را در آن قضایا انجام داده بود.

وی یادآور شد: آقای عباسی در جلسه پیشین ابهاماتی را در اذهان در مورد بکارگیری سایت‌های جدید، سانتریفیوژهای جدید و آنچه در اسناد مذاکرات برجام آمده، به وجود آورده بودند. آقای صالحی از نظر فنی به این ابهامات پاسخ داد و ایرادات فنی که آقای جلیلی مطرح کرده بودند از جمله قید و قیودها را نیز رفع کرد. به جز یکی دو مورد که قرار شد به شکل دقیق‌تر روی آن کار شود.

تاجگردون با اشاره به پاسخ‌های دقیق، فنی و کارشناسانه صالحی خاطرنشان کرد: ایشان از ابتدا در تمامی مسائل هسته‌ای بوده و مرتبط‌ترین فرد در این زمینه بوده و در تمام دولت‌ها هم حضور داشته و لذا می‌تواند قضاوت درستی داشته باشد. ایشان در دولت آقای احمدی نژاد مسئول هسته‌ای و وزیر امور خارجه بوده، در دولت قبل‌تر در ‌آژانس و در دولت فعلی در سازمان فعالیت کرده، بنابراین توانست ابهاماتی که آقای جلیلی در جلسه قبل به وجود آورده بود را شفاف و فنی پاسخ دهد به جز یک مورد که در جلسات بعد قرار است بررسی شود مابقی را در حیطه کاری خود پاسخ داد.

نماینده مردم گچساران در مجلس اضافه کرد: آقای شمخانی نیز در جلسه دیروز مسائل کلی را مطرح کردند و گفتند مهمترین بحث این است که نگاه به برجام نگاه خطی نباشد بلکه باید بررسی کنیم در آینده چطور می‌توانیم وضعیت را کنترل و نظارت کنیم که آنچه که رهبری می‌خواهند در پسابرجام اتفاق بیفتد. ایشان گفتند هرقدر به این بخش توجه بیشتری کنیم وحدت ملی تقویت می‌شود، اما در مقابل موشکافی برخی مسائل دردی را دوا نمی‌کند و مهم این است که ما توانسته‌ایم از این مرحله بگذریم که کار ساده‌ای نبوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین