کد خبر: ۳۱۹۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
پاسخی به منتقدانی دولت در حوزه اشتغال

به‌خواب‌زدگانی که بیدار نمی‌شوند/وقتی که 800 میلیارددلار به‌تاراج رفت، دلواپسان کجا بودند؟

منتقدان به سیاست های اشتغال دولت، فراموش کرده اند که اشتغال نیاز به سرمایه گذاری و رشد اقتصادی دارد. دو مقوله ای که با اتخاذ سیاست های ناکارآمد دولت های نهم و دهم از مردم دریغ شد و دولت یازدهم وارث چنین آشفته بازاری است.
آفتاب‌‌نیوز :
این روزها پیاپی منتقدان به دولت، از زاویه‌های گوناگون درصدد هستند که دولت را در نظر مردم ناکارآمد جلوه دهند و یکی از انتقادات آنها در زمینه موضوع اشتغال است و اعلام می کنند که دولت یازدهم در زمینه اشتغال کاری نکرده است.

به گزارش آفتاب، زمانی که 800 میلیارد دلار درآمدهای کشور از سوی دولت ناکارآمد قبلی به تاراج رفت، معلوم نیست این دلسوزان به چه کار دیگری مهمتر از موضوع به تاراج رفتن منابع مردم مشغول بودند که در آن زمان هیچ اعتراضی نکردند؟

دولت تدبیر و امید، مدیریتی را وارث شده که هشت سال پیاپی از سوی نااهلان به انقلاب و مردم تاراج شده است و در خوشبینانه ترین حالت به گفته کارشناسان اقتصادی، اگر دولت تمام تلاش خود را انجام دهد به لحاظ شاخص های اقتصادی تازه به سال84 می رسیم. 

طرح بنگاههای اقتصادی زودبازده، طرح تحول اقتصادی، طرح مسکن مهر، رشد تورم و بیکاری، افزایش رتبه فساد مالی(شفایت مالی از رتبه ۸۸ در سال 2005به رتبه ۱۳۳ در سال ۲۰۱۲ رسید)،مبتلا شدن به بیماری هلندی اقتصاد ایران، کاهش حساب ذخیره ارزی، انحراف از قانون بودجه(دولت نهم بنا به اعلام دیوان محاسبات انحراف کم سابقه ۷۲ درصدی از قانون بودجه سال ۱۳۸۷ داشته)،انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی و تخلفات بیشمار دیگر که شرایط اقتصادی کشور را این گونه نابسامان کرد که رشد منهای 5.6 درصد را برای اقتصاد کشور رقم زد و ایران را در صحنه های بین المللی منزوی کرد.

منتقدان دولت این روزها ضمن خرده گرفتن‌های پی درپی به انحاء گوناگون، تلاش دارند که دولت تدبیر و امید را به پاسخگویی مدوام مشغول کنند و از کارهای اصلی که برعهده دولت برخاسته از رای مردم است باز دارند. یکی از این موارد اتهام منفعلانه عمل کردن دولت یازدهم در خصوص ایجاد اشتغال است.

اگر ذره ای دلسوزی در میان انتقادهای مکرر این افراد بود، تردیدی نیست که این انتقادها به جان خریده می شد اما کاسبان تحریم ها و آشفتگی های اقتصادی در هشت سال دولتی که خود را در حین خشن ترین جفاها به مردم، مهرورز اعلام می کرد وجدانشان بیدار شده و نگران اشتغال مردم هستند.

آمارهای رسمی نشان می دهد تعداد شاغلان کشور در بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات از بهار 93 تا بهار سال 94 از 21 میلیون و 105 هزار و 695 نفر به 21 میلیون و 861هزار و 106نفر رسیده است؛ به عبارتی به جمعیت شاغل کشور در مدت یادشده 755 هزار و 411 نفر اضافه شده است.

این در حالی است که علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است: به تعداد بیمه شدگان کشور 600 هزار نفر اضافه شده است.

همچنین مسئولان حوزه کار در دولت یازدهم با رفع موانع تولید در بنگاهها از تعدیل 240 هزار نیروی کار جلوگیری کرده اند.

در میان ضرب المثل های ایرانی، ضرب المثلی است مبنی بر اینکه فرد خوابیده را می توان بیدار کرد اما به هیچوجه نمی توان کسی که خود را به خواب زده بیدار کرد.

ضرب المثل یادشده، مصداق منتقدان دولت یازدهم است. دولتی که در دو سال گذشته توانست اقدامات ارزشمندی در حوزه اقتصادی انجام دهد، توانست ایران را از انزوای بین المللی خارج کند، توانست اعتبار و ارزش ایران و ایرانی را در صحنه های بین المللی ارتقا دهد، توانست طی دو سال از نوسان قیمت ارز و افزایش بی رویه بهای کالاهای اساسی جلوگیری کند و حتی قیمت برخی از اقلام غذایی را کاهش دهد، توانست به هفت میلیون نفر که در آرزوی داشتن دفترچه بیمه های درمانی بودند، دفترچه بیمه درمان بدهد و توانست مردم را از هر روز رنج دولتی ناکارآمد برهاند و به آینده امیدوار کند.

در شرایط دشوار کنونی، منتقدان به دولت خرده می گیرند که دولت یازدهم در زمینه اشتغال کوتاهی کرده است. براستی آیا مگر دولت قبلی پولی بجا گذاشته بود که دولت آن را در بخش های مختلف سرمایه گذاری نکرده باشد؟

دولت یازدهم با چالش های متعددی مواجه است و در حالی که اکنون یکی از مهمترین گامها را در زمینه حل مسائل هسته ای برداشته اما با این همه بازهم با انتقادهای بی پایه بدخواهان مواجه است.

در چنین شرایطی، منتقدان به دولت از خود نمی پرسند این همه پرونده های فساد مالی و زمین خواری از کجا ناشی شده است؟ آیا زمانی که این اختلاس ها و رانتها در حال اتفاق افتادن بود به خواب زدگان امروزی در خواب واقعی بودند و یا در حین بیداری یار غارتگران اموال مردم بودند؟آیا درجه حساسیت آنها نسبت به اقدامات دولت های نهم و دهم از کار افتاده بود؟ نمی توان کسانی که خود را به خواب زده اند، بیدار کرد.

تنها وظیفه دولت اقدامات عاجل در رفع مشکلات در عرصه های گوناگون و ملموس تر از همه برای مردم، اجرای برنامه های توسعه اقتصادی است تا بتواند همچنان همراهی مردم را با خود حفظ کند.
خراب کردن و حیف و میل کردن 800 میلیارد دلار درآمد مردم چه آسان بود و آباد کردن آن همه، چه دشوار است.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین