کد خبر: ۳۱۹۰۳۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۵

آیا کمپین جیب خودروسازان را خالی کرد؟

شنیده ها حاکی از آن است که کاهش فروش خودرو، نقدینگی مورد نیاز ایران خودرو را کاهش داده به طوری که خبرها از ناتوانی این شرکت در پرداخت حقوق کارکنان خود در ماه جاری حکایت دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
پرس و جو از کارکنان کارخانه‌های خودرو کشور، نشان می‌دهد که ظاهرا مدیران این صنعت راه جبران خسارت‌های وارده از کمپین «نه به خودروی داخلی» را، کاستن از حقوق کارکنان خود می‌دانند. یکی از کارکنان ایران‌خودرو در گفت‌وگو با اقتصاد نیوز، اظهار کرد:  به ما گفته شده است که به دلیل به راه افتادن این کمپین، صنعت خودروسازی دچار خسران  شده و ممکن است حقوق کارکنان خود را در ماه جاری به صورت اقساطی پرداخت کند. این در حالی است که پیش‌تر نیز ایران‌خودرو در مواجهه با مشکلات مالی در مواردی اقدام به کم کردن  یا دیر پرداخت کردن حقوق کارکنان خود کرده است.

یکی از کارکنان توضیح می‌دهد: به ما گفته اندتا زمانی که این کمپین به راه باشد و خودروهای ایران‌خودرو به فروش نرسد، این کارخانه در پرداخت حقوق کارکنانش دچار مشکل خواهد بود.

موضوع پرداخت قسطی، دیر پراخت کردن حقوق کارکنان ایران خودرو در حالی مطرح می‌شود که خبرها حاکی از آن است که برخی دیگر از کارخانه‌های خودروسازی مانند آذین خودرو، اقدام به تعدیل نیروهای خود کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، ماجرا از آنجایی آغاز شد که عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی با طرح این مسئله که چرا علی‌رغم بالابودن قیمت خوردوهای کم کیفیت ایرانی، باز هم ایرانیان از انواع خودرو ایرانی خریداری کرده و باعث تداوم این وضعیت می‌شوند، کمپین «نه به خودرو صفر ایرانی»، یا «خرید خودرو صفر ممنوع» را به راه انداخته، و با دو مطالبه مشخص «کاهش قیمت خودروی ایرانی» و «ارتقای کیفیت خودروی ایرانی»، خواهان تغییر شرایط موجود شدند.

صاحبان صنایع خودروسازی نسبت به چنین اقداماتی، واکنش منفی نشان دادند. همچنانکه احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، با بی اثر خواندن اقدامات کمپین نخریدن خودرو ایرانی، در این زمینه اظهار کرده است: در حال حاضر خودروسازان روزانه ۴ تا ۵ هزار دستگاه خودروی داخلی تولید دارند که نمی‌توانند تولیدات خود را انبار کنند و این خودروها هر روز روانه تهران و شهرستان‌ها می‌شود. بنابراین جوی که در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی به وجود آمده است، نمی‌تواند تاثیری در فروش خودرو داشته باشد زیرا برای خودروهای تولیدی تقاضا وجود دارد.

او حتی به احتمال گران شدن خودرو اشاره و بیان کرد: آنطور که وزارت صنعت سیاستگذاری کرده و شورای رقابت هم بررسی‌های خود را شروع کرده، ممکن است قیمت خودرو حتی در آینده‌ای نزدیک گران هم شود.

دبیر انجمن خودروسازان همچنین گفت: خودروسازان نسبت به سال 91 حدود 70 درصد تولید خود را افزایش داده‌اند که این روند حتی باعث شده است تا قیمت کارخانه و بازار به هم نزدیک شود به همین دلیل دیگر بیش از این قیمت خودرو پایین نمی‌آید. روزانه مشتریان برای خودروهای داخلی و صفر کیلومتر ثبت نام می‌کنند و این تقاضا هم زیاد است. 

در این میان واکنش محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت معدن تجارت، به کمپین نخریدن خودرو، نیزحواشی به دنبال داشت. او که اظهار کرده بود، دنبال کنندگان این کمپین به نیروی انسانی و اشتغال و تولید داخلی و درآمد ملی خیانت می‌کنند، با تذکر رئیس جمهور سخنان جنجالی خود را اصلاح کرد.

گرچه برخی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و البته صنایع خودروسازی تاکید دارند که کمپین «نه به خریدن خودرو داخلی»، تاثیری بر میزان تقاضا نداشته است ولی اقدامات واکنش‌های برخی از آن‌ها نشان می‌دهد که «کمپین نه به خرید خودروی داخلی»، چندان هم بی‌تاثیر نبوده است.

همچنانکه موجی از عذرخواهی‌های صاحب صنایع به راه افتاد و هاشم يکه‌زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران، مهدی جمالی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا و... ضمن اذعان به پایین بودن کیفیت خودروهای تولید شده در کارخانه‌های زیر مجموعه خود، برای ارتقای کیفیت محصولاتشان وعده دادند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین