کد خبر: ۳۱۹۰۴۶
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

روزنامه اسپانیایی: استراتژی نتانیاهو برای خرابکاری در توافق هسته ای شکست خورد

روزنامه ال پاییس با انتشار مقاله ای به قلم «خوان کارلوس سانز» نوشت: استراتژی نتانیاهو برای خرابکاری در توافق هسته ای با ایران، به رغم هشدار رهبران اسرائیلی درباره زوال رابطه با آمریکا به شکست در کنگره منجر شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا ال پاییس در شماره روز شنبه خود نوشت: شیطان جلوه دادن شدید جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به ترویج تروریسم می پردازد و به دنبال نابودی اسرائیل است، محور سیاست خارجی بنیامین نتانیاهو در طول 9 سال دولتش به عنوان نخست وزیر بود.

روزنامه اسپانیایی افزود: دقیقاً مبارزه برای تمدید سمت در قوه مقننه کنونی، اوج خود را در روز 3 مارس (12 اسفند) و دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل، در کنگره آمریکا داشت. رهبر لیکود خطاب به قانون گذاران آمریکا، از آنها خواسته بود تا مانع گفت وگوی توافق هسته ای بین ایران و کشورهای 5+1 شوند.

این نشریه اضافه کرد: نتانیاهو در انتخابات پیروز شد و دوباره یک دولت تشکیل داد اما چهار ماه بعد، آمریکا و قدرت های بزرگ یک توافق با تهران برای نظارت بر برنامه هسته ای ایران امضا کردند. دو ماه دیگر گذشت و توپ به کنگره آمریکا بازگشت؛ جایی که استراتژی نخست وزیر اسرائیل برای خرابکاری در توافق هسته ای در روز پنجشنبه با شکست مواجه شد؛ هرچند که با تفاوت تنگاتنگ دو رأی در مقابل دیوار دموکرات ها خاتمه یافت.

به نوشته این رسانه، در یک هفته آینده مهلت برای اینکه جمهوری خواهان دوباره سعی کنند که یک مسدودیت غیر ممکن را برای ابتکار دیپلماتیکی ستاره ای اوباما انجام دهند، به پایان خواهد رسید اما به نظر می رسد که شانس با رییس جمهوری آمریکا است.

به نوشته ال پاییس، نتانیاهو پیش تر در اسرائیل به دلیل خطر مسیر ائتلاف با متحد نظامی و اقتصادی اصلی دولت یهود و ادامه با سیاست آزار و اذیت در توافق هسته ای، مورد هشدار قرار گرفته بود.

«اسحاق هرزوگ» رهبر حزب مخالف برای انتقاد از نتانیاهو در این مورد، هیچ فرصتی را از دست نداد. حتی رهبر اعتدالی لیکود، «رئوبن ریولین» رییس جمهوری اسرائیل در هفته جاری اعتراف کرده بود که نتانیاهو چندین فرصت برای هدایت دوباره مسیر روابط با آمریکا، که به دلیل مذاکرات با ایران لطمه بسیاری دیده بود را از دست داد.

روزنامه اسپانیایی ادامه داد: رسانه های اسرائیلی اکنون از خود می پرسند که چرا نخست وزیر ندانست بموقع دست از این اقدامات بردارد تا مانع از ضربه ای شود که به نظر، اجتناب ناپذیر است. مخالفان وی تفسیر می کنند که نتانیاهو فقط می خواسته سلطه خود در سیاست داخلی اسرائیل را تقویت بخشد؛ جایی که بر اساس نظرسنجی ها، بیش از 60 درصد شهروندان با توافق قدرت های بزرگ با ایران مخالفت می کنند.

ال پاییس اضافه کرد: حامیان نتانیاهو با این حال، تأکید می کنند که استراتژی مخالفت قاطع، به گسترش جبران های نظامی و اقتصادی که واشنگتن پس از امضای توافق با ایران، وعده آنها را به اسرائیل داده، کمک خواهد کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: در میان سرد شدن روابط دولت نتانیاهو با دولت اوباما، روزنامه «یدیعوت اهرونوت» بموقع به پخش محتوای چندین ایمیل که به «هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین آمریکا ارسال شده بود، پرداخت.

به نوشته ال پاییس، در یکی از آنها «مارتین برگر» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در سال 2010 به کلینتون هشدار داده بود که نتانیاهو هیچوقت قصد خود را نشان نمی دهد؛ زیرا لزومی نمی بیند که به توافقی دست یابد و به نظر می رسد که با وضع موجود راضی است.

در ایمیل دیگری «مارتین ایندیک» سفیر سابق آمریکا در اسرائیل فراتر از آن رفته و در مورد نخست وزیر اسرائیل نوشت: نتانیاهو فکر می کند که یک چانه زن بزرگ در بازار عظیم خاورمیانه است و به همین دلیل در ادعاهای خود، فراتر از حد معقول اغراق می کند تا بتواند قیمت بهتری را به دست آورد و همه آنها به همراه ترس افسانه ای وی در خیط شدن در مقابل مردم کشورش است.

به نوشته ال پاییس، در اواخر ماه سپتامبر جاری در چارچوب اجلاس سالانه سازمان ملل متحد، دیده خواهد شد آیا استراتژی نتانیاهو با اوباما به تاوان دهی اسرائیل منجر خواهد شد یا خیر؟
به باور نگارنده این مقاله، البته بستگی به این دارد که آیا سرانجام پیشنهاد فرانسه مبنی بر از سرگیری مذاکرات بین اسرائیل و فلسطین مورد رأی گیری قرار خواهد گرفت یا خیر. این بار این پیشنهاد به همراه تاریخ انقضای قابل پیش بینی که ملزم می کند در صورت عدم توافق، دولت و کشور فلسطین از نظر بین المللی به رسمیت شناخته شود، خواهد بود.

نگارنده این مطلب در پایان آورده است: و به طور عمده بستگی خواهد داشت که آیا این پیشنهاد به دلیل امتناع آمریکا از وتوی آن در شورای امنیت، پیشرفت خواهد کرد. نتانیاهو و اوباما تا دو ماه دیگر همدیگر را در کاخ سفید ملاقات نخواهند کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین