کد خبر: ۳۲۰۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳

3 پاسخ جان کری به یک نامه سناتور تندرو درباره ایران

کری سه مرتبه در پاسخ به نامه سناتور جمهوریخواه بدون ارایه آمار و عدد تاکید کرده است توافق هسته ای با ایران با هدف بهبود رابطه با ایران نبوده است.
آفتاب‌‌نیوز : منابع حزب جمهوریخواه در کنگره آمریکا از پاسخ های به گفته خودشان "سربالای" جان کری وزیر امورخارجه آمریکا به سوال یک سناتور جمهوریخواه درباره پیامدهای فعالیت ها و سیاست های ضد آمریکایی ایران عصبانی شده اند.سه پاسخ نامه کری به سناتور تندرو درباره ایران

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت "وسترن جورنالیسم" اخیرا "مارکو روبیو" سناتور جمهوریخواه و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه مرتبه با ارسال نامه هایی به کری از او خواسته است آمار دقیقی از کشته شدگان آمریکایی و اسراییلی با سلاح های ایران یا بدست گروه های حامی ایران در کشورهای منطقه خاورمیانه را گزارش کند، اما کری هر سه بار بدون ارایه آمار، پاسخ هایی به نامه روبیو داده که باعث خشم و عصبانیت او شده است.

روبیو در نخستین نامه خود به کری از او خواسته است تا آمار دقیقی از میزان کشته شدگان آمریکایی به دست گروه های حامی ایران از سال 1979 بدین سو ارایه دهد ، اما کری در پاسخ بدون ارایه آمار نوشته است:" مرگ هر شهروند آمریکایی در اثر حملات تروریستی یک تراژدی  است که ما آن را بسیار جدی می گیریم ... یک ایران مسلح به سلاح هسته ای تهدیدی برای اسراییل ، آمریکا و تمام جهان است."

ایران هر گونه تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده است. ایران همچنین خود را یکی از قربانیان اصلی تروریسم می داند که در بسیاری از موارد گروه های تحت حمایت آمریکا (گروهک مجاهدین خلق) مرتکب آن شده اند. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران خود را در معرض سیاست های خصمانه آمریکا در نزدیک به 4 دهه گذشته می داند که حمایت از حکومت صدام در جنگ تحمیلی ، حمله نظامی به طبس (اردیبهشت 1359) و سرنگون کردن یک فروند هواپیمای مسافربری در خلیج فارس (در تیر ماه 1367) تنها نمونه هایی از آنهاست.

روبیو به نگارش نامه ادامه داده و در دومین نامه خود خطاب به کری نوشته است:" چه تعداد سرباز آمریکایی در افغانستان و عراق به وسیله سلاح های ایرانی و یا به وسیله گروه های تحت حمایت ایران کشته شده اند؟"

کری در پاسخ دومین سوال نیز بدون ارایه عدد و رقم تاکید کرده است توافق هسته ای با ایران با هدف تغییر در رابطه ایران و آمریکا حاصل نشده است بلکه به منظور برطرف کردن تهدید برنامه های هسته ای ایران بوده است. کری نوشته است:" ما از خدمات فوق العاده مردان و زنان عضو نیروهای مسلح ایالات متحده سپاسگزاریم و عمیقا سوگوار از دست دادن هر یک از آنها می شویم."

روبیو که در دو نامه و پرسش خود نتوانسته عدد و آمار از کری بیرون بکشد در سومین نامه خود پرسیده است: " از سال 1979 چه تعداد شهروند اسراییلی به وسیله سلاح های ایرانی و یا به دست گروه های حامی ایران کشته شده اند؟"

کری این بار نیز بدون ارایه آمار و عدد تاکید کرده است هدف از توافق هسته ای برطرف کردن و از بین بردن ابعاد خطرناک برنامه هسته ای ایران بوده است. کری نوشته است:" اما توافق "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) به طور طبیعی نمی تواند آثار چند دهه گفتار و کردار ضد آمریکایی و ضد اسراییلی ایران را پاک کند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین