کد خبر: ۳۲۰۲۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۹

تخت روانچی: آلمان می تواند شریک سیاسی و بازرگانی ایران باشد

«مجید تخت روانچی» معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه ایران گفت که آلمان می تواند شریک جدی کشورمان در امور سیاسی و بازرگانی باشد.
آفتاب‌‌نیوز : روانچی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در برلین یادآورشد: آلمان یک قدرت اقتصادی نه تنها در اروپا که در جهان به شمار می رود و ما به صورت تاریخی با این کشور روابط خوب اقتصادی، بازرگانی و صنعتی داشته ایم. اکنون نیز معتقدیم که این روابط حتی بیش از پیش می تواند گسترش یابد.
معاون وزیر خارجه ایران ادامه داد: سرمایه گذاری در ایران و انتقال فناوری باید محور توسعه روابط میان تهران و برلین باشد.

تخت روانچی گفت: ایران در سال های اخیر پیشرفت های صنعتی و فنی بسیاری کرده است و دیگر یک واردکننده صرفِ کالا نیست؛ بسیاری از کشورها از جمله آلمان، این را می دانند. ما علاقمند به روابط بازرگانی و اقتصادی هستیم، اما آنچه اهمیت دارد، این است که ایران تنها یک واردکننده کالا نیست و باید به سوی جذب سرمایه و انتقال فناوری پیش برود. این کار، به سود هر دو کشور خواهد بود و دو طرف می توانند کالاهایی را که به صورت مشترک تولید کرده اند، به کشورهای دیگر صادر کنند.

تخت روانچی درباره توسعه روابط سیاسی نیز گفت: آلمان در عرصه های سیاسی جهان نیز فعال است، ما با آلمان به عنوان عضوی از گروه 1+5 روابط خوبی داشتیم و روی هم رفته، حضور آلمان در مذاکرات هسته ای را مثبت ارزیابی می کنیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان به دیدارش با «فرانک والتر اشتاین مایر» وزیر خارجه آلمان اشاره کرد و گفت که دیدار یادشده بیشتر به سفر آتی اشتاین مایر به تهران اختصاص داشت، اما پیرامون اوضاع منطقه، سوریه، عراق، یمن و خطر تروریسم نیز گفت و گو شد.

تخت روانچی درباره ربط دادن روابط دوجانبه با سیاست های ایران در منطقه خاورمیانه، تاکید کرد: روابط دوجانبه، باید بر اساس احترام دوجانبه، دخالت نکردن در امور داخلی یکدیگر و وضعیت برابر بنا شود و این یک اصل کلی است که در مورد همه کشورها صدق می کند. البته ما نگرانی نداریم که درباره این موضوع بحث کنیم و این کار را در سفر کنونی به آلمان نیز کرده ایم.

وی افزود: موضع ما درباره رژیم صهیونیستی روشن است. ما این رژیم را به رسمیت نمی شناسیم و نخواهیم شناخت. موضع ما درباره حمایت از گروه های مقاومت هم آشکار بوده و هیچ پیش شرطی را برای گسترش روابط نمی پذیریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین