آفتابنیوز : دكتر نور آذر از شاگردان زنده ياد" جلال تاج اصفهاني" آغاز مكتب اصفهان را يكي از شاخص ترين مكتب ها دانست و گفت: فكر مي كنم بحث وبررسي درباره تمام مكتب هاي موسيقايي ضروري است اما مكتب اصفهان به لحاظ شخصيت تاثير گذارش ضروري تر به نظر مي رسد.
وي هنر آواز را قسمتي از هويت اين مرز و بوم دانست وگفت: ما امروزه به بازكاوي و بازيابي اين هويت نياز داريم.
در ادامه اين كنسرت پژوهشي" سيد نعمت الله ستوده" گفت: بعد از دوره شاه سلطان حسين موسيقي به پستوها رفت و همين مساله باعث رشد آن شد.وي درخشان ترين دوره موسيقي ايران را دوره قاجار دانست وافزود: نايب اسداله ني زن و سيد رحيم آواز خوان از كساني هستند كه در اين دوره به منصه ظهور رسيده اند.
همچنين" حسن منصوري" با اشاره به نقش مذهب درزنده نگه داشتن موسيقي گفت: واژه مكتب معمولا شامل يك منطقه به خصوص ميشود واطلاق آن به يك شخص كاري اشتباه است-اگر چه آن مكتب مي تواند در يك فرد متجلي باشد-. مثلا در مكتب اصفهان مرحوم طاهر زاده، دردرشتي ، اديب خوانساري و تاج اصفهاني نمايندگان راستين آن هستند. وي پيوند ميان شعر و موسيقي را ضروري دانست و موسيقي با كلام را مردم پسندتر و قابل فهم تر دانست.
منصوري افزود: شعر و موسيقي در مكتب اصفهان بسيار پيوسته است. دراين مكتب نوازنده جواب آواز را كلمه به كلمه مي دهد و تك نواز براساس يكي از اسلوب هاي شعري تكنوازي مي كند.
ستوده با انتقاد از عملكرد سازمان صدا و سيما ، نمايش ندادن آلات موسيقي اظهار داشت: جوان ها به علت حضور شبكه هاي تلويزيوني ماهواره اي از سازهاي غربي بيشتر اطلاع دارند. راديو و تلويزيون بهترين اركسترها را درست كرده ولي شعرها از شاعران درجه چهار است كه به خاطر فعاليت هاي اداري شان به آن مرتبه رسيده اند.
" منصوري" پس از اجراي گوشه مثنوي عبري در آواز بيات اصفهان به خصوصيات آوازي مكتب اصفهان اشاره كرد وافزود:موسيقي تمام نقاط كشور متاثر از فرهنگ هاي حاشيه اي و خارجي است، اما اصفهان به خاطر مركزيت اش داراي هويتي مستقل است.
وي در ادامه افزود: در مكتب اصفهان بيش از 50 درصد رديف با ساير رديف ها يكي است، تنها دردستگاه راست پنجگاه و شور مي توان تفاوت هاي اندكي احساس كرد.
" نور آذر" پس از اجراي آوازي در دستگاه همايون گفت: آواز يك صنعت است كه خيلي ها مي توانند ان را فرا بگيرند اما آن چه حائز اهميت است الهامات دروني خواننده است ؛ آواز بايد از يك دل عاشق بيان شود و به نظر من مكتب اصفهان مكتب عشق و الهام است.
پس از اجراي قطعاتي در آواز بيات اصفهان به وسيله سيد نعمت الله سوده احمد مراتب از شاگردان زنده ياد تاج اصفهاني درباره تاثير تعزيه و روضه بر آواز مكتب اصفهان گفت: قسمت عمده اي از موسيقي مرهون خدمات كساني است كه با تعزيه و روخواني آشنايي زيادي داشته اند كه ميتوان به زنده يادان تاج و اديب خوانساري اشاره كرد.
وي در پايان گفت: به هر حال موسيقي ما از دير باز با روضه و تعزيه پيوند داشته و خود را مديون آن مي داند.
لازم به ذكر است،در پايان طباطبايي از شاگردان مرحوم تاج اصفهاني چند بيت در آواز افشاري را باني حسن منصوري اجرا كرد.