کد خبر: ۳۲۱۹۲۰
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۱:۳۵
در دیدار رییس‌جمهوری چین

روحانی: آماده مشارکت در طرح مهم چین برای جاده ابریشم هستیم

رییس‌جمهوری، نقش چین در موفقیت مذاکرات را بسیار حائز اهمیت برشمرد و با اشاره به این که موفقیت مذاکرات به نفع همه کشورها بوده و در روابط ایران و چین تأثیرگذار خواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد که در شرایط جدید تحرکی بسیار سریع در روابط خوب دو کشور ایجاد شود.
آفتاب‌‌نیوز : حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی صبح دوشنبه به وقت نیویورک در ملاقات با شی جین پینگ، رییس‌جمهوری چین با بیان این که خوشحالیم که با همکاری چین و سایر کشورها توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به توفیق دست پیدا کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران دوستان خود را که در شرایط سخت تحریم روابط مناسبی با ملت ایران داشته‌اند در دوران جدید فراموش نخواهد کرد و مطمئن هستیم روابط ما با چین به گونه‌ای است که هیچ قدرت دیگری نمی‌تواند در مناسبات خوب دو کشور تأثیرگذار باشد.

او با اشاره به این که چین در اجرای توافق هسته‌ای نیز نقش مؤثری خواهد داشت، افزود: از روزی که قصد داریم توافق را اجرا کنیم باید نسبت به عملیاتی شدن همه محورهای توافق، از جمله لغو تحریم‌ها و همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای مطمئن باشیم.

روحانی بر توسعه روابط و همکاری‌های مشترک میان ایران و چین تأکید کرد و افزود: امیدواریم تفاهمات اجلاس شانگهای برای تشکیل 7 گروه کاری هر چه زودتر عملیاتی شود.

رییس‌جمهوری با بیان این که در شرایط فعلی و پس از لغو تحریم‌ها و حضور شرکت‌های اروپایی در تهران، علاقمندیم شرکت‌های چینی نیز برای همکاری و مشارکت در پروژه‌های ایران وارد رقابت شوند، گفت: جمهوری اسلامی ایران و چین می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله ساخت شهرک‌های صنعتی و فن‌آوری و امور زیر بنایی تعاملات خوبی داشته باشند.

وی با بیان این که ایران و چین می‌توانند در زمینه انرژی هم قراردادهای بلندمدتی با یکدیگر داشته باشند گفت: آماده مشارکت در طرح مهم چین برای جاده ابریشم هستیم و هم‌چنین در دیگر بخش‌ها از جمله ترانزیت، توسعه بندر چابهار و انتقال خط آهن این منطقه به خراسان، همکاری‌های ایران و چین حائز اهمیت است.

رییس‌جمهور بر ضرورت تعامل کشورهای منطقه از جمله ایران و چین در زمینه مبارزه با تروریزم و افراطی‌گری در خاورمیانه و شرق آسیا، تصریح کرد: تفکرات افراطی و خشونت، خطر بزرگی برای هر دو منطقه است که هم باید از تجربه‌های مشترک یکدیگر استفاده کنیم و همه گونه همکاری‌ داشته باشیم.

روحانی با بیان این که چین می‌تواند از ظرفیت‌های خود برای حل سایر مسایل منطقه‌یی به نفع صلح و ثبات استفاده کند، گفت: امروز در یمن شاهد وضعیت فاجعه‌بار انسانی هستیم و چین می‌تواند با نگاهی نوع‌دوستانه و انسانی به یمن در راستای حل بحران در این کشور اقدام کند.

او هم‌چنین بر بررسی دقیق توافقات و زمینه‌های همکاری میان ایران و چین توسط کمیسیون مشترک دو کشور و تنظیم سریع‌تر اسناد همکاری راهبردی تأکید کرد.

شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین نیز در این دیدار با بیان این که ایران و چین در خصوص روابط دو جانبه و مسایل مورد نظر بین‌المللی و منطقه‌یی در سال‌های اخیر به اشتراکات فراوانی رسیده و توانسته‌اند روابط خود را در بالاترین سطح پایدار کنند، گفت: ایران و چین می‌توانند با همکاری‌های دو طرفه این روند را پیوسته گسترش داده و رفاه بیش‌تری برای مردم دو کشور ایجاد کنند.

رییس‌جمهوری چین خاطرنشان کرد: پکن آماده است با جامعه‌ بین‌المللی از جمله ایران روابط خوبی را بر اساس منافع مشترک توسعه داده و چشم‌اندازهای خود را بر این اساس مشترکاً ترسیم کند.

او با بیان این که نتیجه توافق در مذاکرات، تأمین حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، توسعه صلح و آرامش در خاورمیانه و تعامل با جامعه جهانی بود، گفت: ما باید چشم‌انداز روابط دو کشور را به یکدیگر متصل کنیم و حاضریم در چارچوب کمیسیون مشترک تجاری در بخش‌های مختلف همکاری‌های درازمدت را به طور راهبردی با ایران افزایش دهیم.

رییس‌جمهوری چین با بیان این که قصد دارد در ابتدای سال آینده میلادی از جمهوری اسلامی ایران بازدید کرده و در این سفر روابط دو کشور را به مرحله بالاتری ارتقا دهد، گفت: ایران و چین در بسیاری از مسایل مهم بین‌المللی و منطقه‌یی اشتراک نظر دارند و جمهوری اسلامی ایران یک شریک مطمین برای چین محسوب می‌شود.

شی جین پینگ خاطرنشان کرد: چین همواره از استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران حمایت کرده است و دو کشور می‌توانند از ظرفیت‌های موجود در سایر زمینه‌ها از جمله پروژه‌های راه‌سازی، راه‌آهن و انرژی با ایران همکاری کند.

رییس‌جمهوری چین هم‌چنین با بیان این که همواره از روند بازسازی اقتصادی در یمن و حل و فصل سیاسی اختلافات حمایت کرده‌ایم، گفت: حتماً ایران به عنوان کشوری پرنفوذ در منطقه می‌تواند در مسیر حل و فصل انسان دوستانه و مسالمت‌آمیز بحران یمن تأثیرگذار باشد و ما به همکاری مشترک در این خصوص با ایران علاقمند هستیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین