کد خبر: ۳۲۲۰۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲
امیرعبداللهیان در کمیسیون امنیت ملی:

اولویت اصلی ما پیگیری وضعیت مفقودین و تحویل گرفتن جان باختگان فاجعه مناست

امیرعبداللهیان تاکید کرد که اولویت اصلی وزارت خارجه تحویل گرفتن اجساد جان باختگان، شناسایی مابقی قربانیان احتمالی و پیگیری وضعیت مفقودان است.
آفتاب‌‌نیوز : امیرعبداللهیان در جلسه بعد از ظهر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص حادثه منا گفت: اولویت اصلی ما تحویل گرفتن اجساد جان باختگان و شناسایی مابقی جان باختگان احتمالی، پیگیری وضعیت مفقودان و بازگرداندن حجاج است.

در ادامه جلسه این کمیسیون با حضور علی بگ معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه تحولات یمن را در دو سطح میدانی و سیاسی مورد بحث و بررسی قرار داد.

معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت خارجه با بیان اینکه در حوزه میدانی درگیری‌های نظامی بین انصارالله و ارتش یمن از یک سو و عربستان سعودی از سوی دیگر در دو استان تعز و ماور ادامه دارد گفت: در حوزه سیاسی گفت‌وگوهایی بین انصارالله و هیات ریاض (گروه منصور هادی) صورت گرفته که منجر به توافق هفت بندی شده است.

به گفته وی موافقت انصارالله با قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل و حکومت انتقالی دو مورد از این توافق مهم است.

علی بگ با بیان اینکه دولت سعودی با این توافق‌نامه مخالفت کرده است گفت: دولت سعودی امیدوار است با اعمال فشار نظامی بیشتر انصارالله را به دادن امتیازات بیشتر وادار کند.

به گزارش ایسنا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه به بررسی تحولات سوریه با حضور دهقانی پور رییس اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه پرداخت که وی در این رابطه تاکید کرد که حمایت روسیه از سوریه مهم‌ترین تحول در خصوص مسایل سوریه است.

به گفته وی اراده روسیه در حمایت از بشار اسد جدی است به طوری که به موازات این مهم نماینده سازمان ملل در روسیه در حال تدوین طرحی برای استقرار صلح در سوریه است.

دهقانی پور با بیان اینکه این طرح دارای سه اشکال اساسی است گفت: در این طرح نقش مردم سوریه نادیده گرفته شده و همچنین نقش بشار اسد کمرنگ است. جایگاه مبارزه با تروریسم نیز کم اهمیت دیده شده است.

امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه نیز در این جلسه در خصوص تحولات سوریه گفت: عربستان در یمن و همزمان با سالروز ورود حوثی‌ها به صنعا تلاش کرد حوثی‌ها را از صنعا اخراج و پایتخت را اشغال کند که با شلیک موشک از یمن به عربستان این طرح ناکام ماند.

وی ادامه داد:‌ روسیه تلاش می‌کند در حوزه یمن به لحاظ سیاسی فعال‌تر شود به همین دلیل اخیرا رایزنی‌های زیادی را درباره یمن شروع کرده است.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در عرصه بین المللی اوضاع به نفع سوریه در حال رقم خوردن است گفت: حمایت روسیه در کنار نظر مساعد اروپا نسبت به بشار اسد نشانه‌ای از این روند به شمار می‌آید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین