کد خبر: ۳۲۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۳

هادي خانيكي: راهكار نيل به عدالت، دموكراسي است

آفتاب‌‌نیوز : وي افزود: عدالت نقطه شروع هر جنبش اجتماعي بوده و خواهد بود، يعني جايي كه جامعه احساس نابرابري و ناامني مي‌‏كند، جنبش اجتماعي آغاز خواهد شد و اين در حالي است كه شيعه مذهب عدليه است يعني عدالت مقياس فهم دين است.
خانيكي افزود: عدالت يك مفهوم عقلاني است، نه يك برنامه يا سياست اجتماعي، دشمنان جدي عدالت كساني هستند كه به انحصار قدرت، ثروت و منزلت ميل داشته باشند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه راهكار نيل به عدالت، دموكراسي است، گفت: هم در انديشه و هم در رفتار بايد دموكراسي را رعايت كنيم، از ديگر سو نيل به دمكراسي ممكن نيست مگر اينكه مراكز كنترل و توزيع قدرت، ثروت، منزلت و نهادهاي مدني مثل دانشگاه, مطبوعات، اتحاديه‌‏ها و انجمن‌‏ها، مستقل و توانا وجود داشته باشد.
خانيكي افزود: اصلاح‌‏طلبي فقط به معناي يك سري شعارهاي سياسي نيست، بايد در حوزه‌‏هاي مختلف سياسي، اقتصاد، فرهنگ و هنر اصلاح‌‏طلب بود يعني بايد در حوزه‌‏هاي مختلف، نوآوري، مشاركت، تهديد انحصارطلبي و رانت‌‏خواهي شكل بگيرد.
وي ادامه داد: وجه سياسي عدالت و دمكراسي بايد به مسائل ملموس مردم ترجمه شود، آنگاه مقوله اخلاق مطرح مي شود.
خانيكي افزود: عدالت نقطه عزيمت برابرخواهي است، ايجاد نابرابري به واسطه منابع كميابي است كه در اختيار همه قرار نمي‌‏گيرد و ‌‏آن منابع كمياب عبارتند از قدرت، ثروت و منزلت.
خانيكي افزود: پيامدهاي نظري اعتقاد به عدالت، اين است كه هر گروهي كه به عدالت به عنوان ارزشي مستقل ايمان داشته باشد، به دنبال عقلانيت هم است بنابراين عدالت مفهومي است عقلاني و اين مرز ميان ما و كساني است كه عدالت را به معناي مفهومي غيرعقلاني مورد توجه قرار مي‌‏دهد، در واقع عقل همزاد عدل است.
وي تصريح كرد: دموكراسي در پي ايجاد فرصت‌‏هاي برابر براي همه است و راهكار نيل به عدالت، دسترسي به دموكراسي است هم در انديشه و هم در رفتار.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اينكه نيل به دموكراسي ممكن نيست مگر اينكه ساختارهاي نيل به دموكراسي در جامعه وجود داشته باشد، گفت: دانشگاه‌‏ها، نهادهاي تخصصي، NGOها، حتي انجمن‌‏هاي مذهبي و فرهنگي كه همگي مستقل و توانا باشند، مي‌‏توانند جامعه را به سوي دموكراسي هدايت كنند.
خانيكي اظهار داشت: تجدد در ايران معمولا آمرانه بوده است، اگر نهادي هم به وجود آمده است، كاملا در ارتباط با قدرت بوده ‌‏است و آمرانه بودن تجدد باعث عدم شكل‌‏گيري نهادهاي واقعي مدني شده است.
وي تاكيدكرد: اصلاح‌‏طلبي نبايد فقط در حوزه سياست محدود شود، در حوزه اقتصاد, فرهنگ و اجتماع نيز بايد اصلاح‌‏طلب بود. امكان تحقق دموكراسي يا به عبارت ديگر امكان تحقق عدالت بايد به تمام حوزه‌‏ها تسري يابد يعني بايد ديد چه چيزي باعث افزايش سطح مشاركت عمومي مي‌‏شود.
خانيكي ادامه داد: چه عدالت، چه دموكراسي و چه اخلاق به مولفه‌‏هاي كمي نياز دارند، اين كار مربوط به دست‌‏اندركاران حوزه‌‏هاي سياسي و اجتماعي است و گريزي هم از اين مطلب نيست، آزادي مقوله‌‏اي است كه بايد در زندگي فرد حس شود.
وي افزود: درست است كه بروز عدالت در اقتصاد است اما راهكارهاي رسيدن به عدالت اقتصادي در منزلت و قدرت وجود دارد، بدون برابري در منزلت و قدرت امكان دسترسي به برابري اقتصادي وجود ندارد.
عضو شواري مركزي جبهه مشاركت ايران يكي از آسيب‌‏هاي جدي را در اين زمينه غلبه فرهنگ ريا، دروغ و تظاهر عنوان كرد و گفت:بروز چنين فرهنگي به دليل آسيب‌‏پذيري تاريخي جامعه ايراني است، از دوران اوليه شكل‌‏گيري نظام سياسي در ايران (دوران هخامنشيان) تا دين اسلام كه دروغ را كليد همه مفاسد دانسته است، جامعه ايراني درگير اين مساله بوده است.
خانيكي تصريح كرد: در فرار از آزادي يا عدالت مي‌‏توانيم به سادگي دچار عوام‌‏زدگي شويم، متاسفانه معيارها و ملاك‌‏هاي تفكر ديني ما به شدت دچار عوام‌‏زدگي شده‌‏اند و مفهوم عدالت, آزادي و دموكراسي را بايد به صورت جديد تفسير كنيم و اين تفسير بايد از روي معرفت باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین