کد خبر: ۳۲۴۱۵۸
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
موافقان و مخالفان "برجام" در صحن علنی مجلس چه گفتند؟

ناکامی دلواپسان در رد برجام؛ کلیات طرح "برجام" در مجلس تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تغییر دستور مجلس به بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران پرداختند و در نهایت کلیات طرح برجام را با 139 رای موافق و 100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از 253 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.همچنین جزییات طرح برجام روز سه‌شنبه در مجلس بررسی خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
صبح روز یکشنبه با موافقت 133 نماینده برای تغییر دستور مجلس و پس از حاشیه‌هایی، طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 در اولویت کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

محمد جوادظریف وزیر امور خارجه کشورمان، سیدعباس عراقچی، مجید تخت روانچی و علی اکبر صالحی از مذاکره کنندگان ارشد هسته‌ای نیز برای حضور در جلسه بررسی و تصویب گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد برجام که یک فوریت آن در جلسه علنی 12 مهر 94 به تصویب رسیده بود در جلسه حاضر شدند.

پس سخنرانی مخالفان و موافقان نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در برجام را به تصویب رساندند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب تغییر دستور مجلس به بررسی کلیات طرح اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران پرداختند و در نهایت کلیات طرح برجام را با 139 رای موافق و100 رای مخالف و 12 رای ممتنع از253 نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

لاریجانی پس از تصویب کلیات گفت: جزییات طرح برجام روز سه‌شنبه در مجلس بررسی خواهد شد.

گزارش کامل روند بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی را در مطلب زیر بخوانید.

تجمع نمایندگان دلواپس در مقابل هیات رئیسه مجلس

دلواپسان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان عضو جریان پایداری در مقابل تریبون هیات رئیسه تجمع کردند.

در جریان جلسه علنی امروز مجلس و در زمان بررسی طرح اقدام متناظر ایران در اجرای برجام نمایندگان دلواپس مجلس با ابتکار حسینیان و کریمی قدوسی در مقابل هیات رئیسه تجمع کردند و در این میان دوندگی رسایی در صحن مجلس و تردد دائم وی به جایگاه هیات رئیسه نمود بیشتری داشت.

در میان تجمع کنندگان کریمی قدوسی، نبویان، رسایی، حسینیان و آقاتهرانی حضور فعال‌تری دارند و دائم با هیات رئیسه و رئیس جلسه مذاکره می‌کنند.

البته در میان این افراد برخی نمایندگان نیز با محفاظه‌کاری بیشتری حضور می‌یابند و دائم از بین آنها جدا می‌شوند و دوباره به صف آنها می‌پیوندند که رسایی از جمله این افراد است.

اظهارات بذرپاش در مخالفت با طرح اجرای برجام

مهرداد بذرپاش نماینده اصولگرای مجلس با کلیات طرح اجرای برجام مخالفت کرد و گفت که کسی منتظر مجلس نیست و توافق از روز 26 مهر اجرا می‌شود. بذرپاش در سخنان خود به هیأت رئیسه مجلس انتقاد کرد که چرا باعث شده مجلس اینطور دوتکه شود.

وی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در کمتر از دو ساعت این طرح را بررسی کرده و 200 پیشنهاد را هم بررسی و یکجا رد کرده است.

او ادامه داد: آیا این بررسی به نظر شما درست و کارشناسانه است؟ اینکه ما از دولت خواسته‌ایم لایحه بدهد آیا کار بدی است؟ آیا تندروی است و آیا کاسب تحریم هستیم؟ بعضی‌ها نمی‌دانم این اعداد را از کجا می‌آورند و می‌گویند 80 درصد، 90 درصد و بعضاً 120 درصد مردم موافق هستند. اگر ما به دنبال رأی و استفاده سیاسی بودیم آن طرف می‌ایستادیم.

بذرپاش مدعی شد: کسی منتظر ما نیست. خطی را شروع کردند که می‌گویند هر روز تأخیر اینقدر میلیارد ضرر است. این دروغ است. هر کس این حرف را می‌گوید به خاطر این است که شما را تحت فشار قرار دهد.

این عضو هیأت رئیسه مجلس همچنین گفت: یکی از کشورهایی که ما با آن مواجه هستیم آمریکاست و هر دو مجلس سنا و نمایندگان با برجام مخالف هستند. رئیس جمهور آنها نیز یک سال بیشتر روی کار نیست. مگر مجلس آمریکا برجام را تصویب کرده که آنها از شما تصویب می‌خواهند. این حرف اشتباهی است که منتظر مجوز مجلس هستند. اگر بودند لایحه ارائه می‌کردند.

بذرپاش در ادامه به سخنان وندی شرمن اشاره کرد و از اعضای تیم مذاکره کننده خواست به صحبت‌های او پاسخ بدهند.

بذرپاش صحبت‌های وندی شرمن را اینطور نقل کرد: هیچ یک از بخش‌های طرح یک فوریتی مجلس مانع اجرایی شدن برجام نیست که مغایر با نیاز امروز ما و تأکید کاخ سفید باشد. روحانی بسیار دوست دارد روز اجرای برجام پیش از اجرای انتخابات مجلس باشد تا مردم ایران شاهد برداشته شدن تحریم‌ها باشند. حتی اگر تحریم‌ها هم برداشته شود به غیر از تحریم‌های محدود از قبیل تحریم‌های هوایی، پسته و خاویار، فعالان اقتصادی آمریکا اجازه نخواهند داد برداشته شود.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: وندی شرمن که خود عضو تیم مذاکره کننده است این حرف‌ها را می‌زند و حرف‌هایش تکذیب نمی‌شود. آیا ما نباید حساس باشیم که بعد از اجرای برجام چه میزان آز تحریم‌ها باقی می‌ماند؟ اگر طرف مقابل تحریم‌ها را برگرداند به بهانه‌هایی مثل حمایت از تروریسم و حقوق بشر تکلیف ما چیست؟ چند سال دیگر نه دولت است و نه تیم مذاکره کننده و همه عوض شده‌اند.

بذرپاش خاطرنشان کرد: این یک سند است. این طرح را در کمتر از دو ساعت بررسی کردند. اینکه گفته می‌شود برجام حفره‌های امنیتی دارد آیا نباید برای ‌آن راه‌حلی ببینیم؟

در واکنش به اظهارات بذرپاش/ بروجردی: چرا به نتیجه رای‌گیری اعتراض دارید؟

علاءالدین بروجردی در واکنش به سخنان مهرداد بذرپاش در مخالفت با طرح اجرای برجام گفت: ایشان جزو تیم تهیه کننده طرح هستند. البته نه به معنای اینکه اصل طرح را تهیه کرده باشند.

علاءالدین بروجردی ادامه داد: 4 نفر از فراکسیون اصولگرایان و 3 نفر دیگر از فراکسیون رهروان نشستیم تمام ابعاد موضوع را دوستان پیشنهاد و نظر دادند. ما چند ساعت وقت گذاشتیم اما آقای رسایی طرح جایگزین را مطرح کردند. چند دقیقه به ایشان وقت داده شد و طرح‌شان را تشریح کردند، اما رأی نیاورد. اگر ملاک رأی آوردن است و ما هم بر اساس رأی آوردن در مجلس هستیم چرا اعتراض دارید؟

در ادامه این سخنان بذرپاش اعتراض خود را مطرح کرد که رئیس مجلس به او متذکر شد: شما هم مثل بقیه باید اجازه بگیرید تا بتوانید صحبت کنید.

نگاه به طرح برجام تک‌بعدی نباشد

یک نماینده موافق کلیات اجرای برجام از نمایندگان خواست کلیات این طرح را تأیید کنند و نگاهی یک‌بعدی به آن نداشته باشند.

سیدبهلول حسینی در صحبت‌های خود گفت: چرا ما باید این طرح را رد کنیم در حالی که حاصل دو سال توافق طاقت‌فرساست و زحمات زیادی برای آن کشیده شده است؟

سید بوهلول حسینی همچنین گفت:‌ ما نباید نسبت به موضوع برجام و توافق نگاهی یک بعدی داشته باشیم بلکه باید به این قضیه از تمام زوایا بنگریم. مبادا فقط در پی تحقق آرمان‌ها باشیم. ما باید در مواجهه با مسائل داخلی و خارجی هم آرمان‌ها و هم واقعیت‌ها را در نظر بگیریم.

او تصریح کرد: بهترین نتیجه یک مذاکره خوب برد – برد است و ما در توافق به آن رسیده‌ایم اما برخی از دوستان چنان در برابر برجام جبهه می‌گیرند که گویی راه های متنوع‌تری داریم.

این نماینده مجلس همچنین خاطر نشان کرد: ما نمایندگان ملت هستیم و در حال حاضر قاطبه ملت فهیم و جسور ایران با لحاظ کردن همه شرایط با تصویب برجام موافقند.

لاریجانی در واکنش به تذکرات نادران/ طرح برجام یک طرح عادی نیست

نماینده مردم تهران در تذکری گفت: هیچ یک از 200 پیشنهاد نمایندگان در خصوص برجام در کمیسیون امینت ملی بررسی نشده است که این سخن نادران با واکنش لاریجانی روبرو شد و گفت: تمام آنچه که شما گفتید مربوط به طرح‌های عادی است اما طرح برجام یک طرح عادی نیست.

الیاس نادران در تذکری با استناد به تبصره 3 و 5 ماده 145 آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: بررسی طرح‌ها و لوایح علاوه بر کمیسیون تخصصی باید در کمیسیون‌های فرعی نیز باید انحام شود و نظرات کمیسیون‌های فرعی در کمیسیون اصلی مطرح شود و بعد گزارش نهایی کمیسیون اصلی تدوین شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

نادران با استناد به ماده 150 آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: چگونگی رسیدگی به طرح‌ها و لوایح از نظر دو فوری یا یک فوری تعیین تکلیف کرده است و نمایندگان پیشنهاددهنده می‌توانند در کمیسیون اصلی حضور یافته و نظراتشان را اعلام کنند و کمیسیون موظف است 24 ساعت قبل، از نمایندگان پیشنهاددهنده که پیشنهاداتشان را به صورت کتبی اعلام کرده‌اند، نظرخواهی کند، اما کمیسیون امنیت ملی چنین نکرده است. به ما بگویید کدام یک از 200 پیشنهاد نمایندگان در کمیسیون امنیت مطرح و رسیدگی شد.

لاریجانی در واکنش به تذکرات نادران گفت: تمام آنچه که شما گفتید مربوط به رسیدگی به طرح‌ها و لوایح عادی است ولی طرح برجام طرح عادی نیست.

لاریجانی در پاسخ به تذکری/ مجلس طی 3 ساعت لایحه غیرعادی برجام را بررسی می‌کند

در پی تذکر مهرداد لاهوتی مبنی بر الزام آیین‌نامه برای رسیدگی به طرح‌ها و لوایح مهم به مدت 3 ساعت در مجلس لاریجانی این تذکر را وارد دانست و از مجلس نظرخواهی کرد که از 245 نماینده حاضر 146 نماینده این تذکر را وارد دانستند. بنابراین مجلس طرح برجام را در سه ساعت مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

بر اساس رأی‌گیری انجام شده 4 نماینده موافق و 4 نماینده مخالف برجام در جلسه علنی امروز مجلس در کنار سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و نماینده دولت در قالب 3 ساعت به ارائه نظرات خود خواهند پرداخت.

لاهوتی در تذکر خود با استناد به بند (د) ماده 112 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: بر اساس این ماده مجلس باید 3 ساعت وقت بگذارد و برجام را رسیدگی کند و برای هر نماینده موافق و مخالف نیز 15 دقیقه وقت بگذارد و طرح برجام را بررسی کند.

نماینده لنگرود تأکید کرد: ما امروز باید به دولت بگوییم که کجای کارش اشتباه است نه اینکه طرح جدیدی برایش به تصویب برسانیم.

لاریجانی در پاسخ به تذکر لاهوتی گفت: مدت نطق برای طرح‌های و لوایح مهم از جمله موافقتنامه‌ها و عهدنامه‌های بین‌المللی 3 ساعت است اما از طرف دیگر ماده 176 نیز 2 موافق و 2 مخالف را برای اعلام نظر نمایندگان پیش‌بینی کرده است.

وی ادامه داد: طرح برجام از جنس مقاوله‌نامه‌های بین‌المللی نیست اما از جمله طرح‌های مهم است. از اینرو باید برای این مسأله تصمیمی بگیریم.

وی افزود: یا باید تعداد موافقان و مخالفان دو برابر شود یا از این لحظه به بعد که 2 موافق و 2 مخالف صحبت کرده‌اند، 2 موافق و 2 مخالف دیگر نیز صحبت کنند تا پس از صحبت‌های نماینده دولت و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمعاً 3 ساعت وقت برای طرح برجام اختصاص داده باشد.

سپس لاریجانی پیشنهاد دوم را به رأی گذاشت که از 245 نماینده حاضر در جلسه 146 رأی موافق، 33 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع به این درخواست داده شد. بدین ترتیب مجلس با اعلام نظر 4 نماینده موافق و 4 نماینده مخالف و به همراه اظهارنظر کمیسیون امنیت و نماینده دولت رأی مثبت داد.

اظهارات نادران در مخالفت با کلیات برجام

یک نماینده عضو فراکسیون ایثارگران مجلس گفت: امروز روزی است که مسئولان بابت دفاع از کشور، سالیان دراز است که از حکومت جیره و مواجب می‌گیرند.

الیاس نادران در مخالفت با کلیات طرح برجام، گفت: بنده تابع فراکسیون‌های مجلس و حتی شورای عالی امنیت ملی نیستم بلکه تابع قانون اساسی و آیین‌نامه داخلی مجلس‌ هستم. مجلس باید بر اساس قانون این طرح مهم را دوشوری رسیدگی می‌کرد اما متأسفانه آن را یک شوری کرد.

وی در نقد عملکرد اقتصادی دولت گفت: چرا دولت و وزرا در حوزه اقتصادی طی دو سال و نیم گذشته دست روی دست گذاشتند که امروز کار به جایی برسد که از کم‌کاری و ناکارآمدی، وزرای اقتصادی هم دادشان بلند شود.

نماینده مردم تهران خطاب به دولتمردان پرسید: ‌آیا شما مسئولیت فشار اقتصادی تا قبل از 26 مهرماه را می‌پذیرید که مدام از خسارت‌های اقتصادی تأخیر در اجرای برجام پس از این تاریخ را مطرح می‌کنید؟ آیا ناکارآمدی اقتصادی خود را قبول دارید؟ ما با این طرح فتوای رهبری را تأیید می‌کنیم. آیا این کار وهن نظر رهبری و قانون اساسی نیست؟

وی با بیان اینکه رد پای گزارش برجام در این طرح دیده نمی‌شود، گفت: مجلس با طرح برجام مصوبه 3 ماه قبل خود را لغو می‌کند. این مصوبه برای ذلت و خط کشیدن روی همه آرمان‌های ملت تهیه شده است.

پاسخ لاریجانی به ادعاهای زاکانی/ شمخانی با طرح مجلس در مورد برجام موافق است

علی لاریجانی رئیس قوه مقننه در صحبت‌هایی و پس از ادعاهای زاکانی در جلسه علنی در مجلس تاکید کرد:‌ شورای عالی امنیت ملی و شخص امیر شمخانی با طرح اقدام تناظر در برابر اجرای برجام موافق است و این که آقای زاکانی می‌گویند ایشان موافق این موضوع هستند خلاف واقع است و این صحبت‌ها در مجلس صحیح نیست.

علیرضا زاکانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح یک فوریتی اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: انعکاس این طرح به کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون برجام خلاف قانون است. در حالی که این کمیسیون 40 روز تلاش را صرف بررسی توافقنامه هسته‌ای و گزارشی را تدوین کرد و در بررسی طرح مربوط به برجام در مجلس کنار گذاشته شد. در حالی که آقای لاریجانی طرحی را که در دو ماه قبل آماده کردند به فراکسیون دادند. ما سکوت کردیم. اما امروز که آقای لاریجانی از دو فراکسیون هزینه کردند ما اعتراض خود را بیان می‌کنیم.

زاکانی مدعی شد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه امینت ملی مخالف این طرح است و گفتند این طرح را از دستور خارج کنید، اما باز هم با اصرار آقای لاریجانی این طرح درمجلس مطرح شد.

 علی لاریجانی در پاسخ به این ادعاها خاطرنشان کرد‌: این که گفته می‌شود طرح از دو ماه پیش تدوین شده و دراختیار رهبری قرار گرفته نادرست است. چرا که خود رهبری فرمودند من دخالتی در موضوع بررسی برجام در محلس نمی‌کنم و فقط تاکید داشتم که مجلس در مورد برجام کنار گذاشته نشود و قطعا باید اظهار نظر کنم اما آیا مقصود رهبری فقط گزارش کمیسیون برجام بود؟ ظاهرا این نیست.

وی افزود: ما بر اساس قانون و صلاحدید طرح را با دبیرخانه کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم همین آقای زاکانی نیز از سوی مجلس به همراه آقای جلالی برای بررسی این طرح به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مامور شدند و این که ادعا می‌شود نظرات دبیرخانه در این طرح دیده نشده کذب است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شب گذشته این طرح خط به خط و با حضور آقای شمخانی بررسی شد و ایشان هیچ ابهامی نداشتند و من تعجب می‌کنم که برخی اظهارات در مجلس مطرح می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترکی از هر دو فراکسیون برای بررسی طرح برجام گفت:‌ من در یک جلسه‌ای با آقای حداد صحبت کردم و ایشان اظهار داشتند که به نظر شما باید در مورد برجام چه کرد که من پیشنهاد خود را دادم و اتفاقا آقای حداد نیز همین نظر را داشت و بر همین اساس برای بررسی طرح اقدام متناسب، گروهی ویژه متشکل از هر دو فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شد و آقای زاکانی را در جریان این موضوع قرار دادیم و گفتیم باید طرحی باشد که بعد از کمیسیون برجام و مجلس بررسی شود تا اجرای برجام تعیین تکلیف شود و آقایان توکلی ، زارعی، بذرپاش، حقیقت پور و بروجردی از اعضای هر دو فراکسیون درجلساتی آن را بررسی نمودند ونظرات همه این دوستان نیز دیده شد.

لاریجانی تصریح کرد:‌ تنها یک موضوع در طرح برجام با مخالفت برخی از اعضای آن کارگروه همراه بود که تشخیص داده شده به مصلحت نظام نیست و در شرایط کنونی نمی‌شود این بند در طرح اصلی گنجانده شود و در دبیرخانه شورای امنیت ملی نیز همین نظر را داشتم و همه این تلاش‌ها برای همگرایی در مسیر مصلحت کشور انجام شد.

وی با بیان این که من مخالف رد برجام در مجلس هستم گفت: در مورد برجام نظرات مختلفی است و بعضی از آقایان نیز به صراحت اعلام کردند که برجام باید در مجلس رد شود که البته من مخالفم. برخی از دوستان معتقدند که باید برجام رد شود و برخی دیگر معتقدند باید به دولت بازگردانده شود و دولت مجددا ملاحظاتی را در مذاکره با 1+5 بگنجاند که به نظر من تیری است در تاریکی و شاید شرایط مجدد برای مذاکرات فشرده هسته‌ای وجود نیاید. نظر دیگر هم این است که ما به دولت اجازه دهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که به تایید و تصویب مقام معظم رهبری می‌رسد برجام را اجرا کند و ملاحظات مجلس را نیز در مورد آن و در جریان اجرا ببیند.

وی افزود:‌یکی از مهمترین ملاحظات ما بحث‌ تحریم‌ها است که باید با یک برنامه درست و به طور کامل برداشته شود؛

موضوع دیگر نیز مساله‌ی نظامی است که حساسیت ویژه‌ای دارد و ما در این طرح آوردیم که پدافند هسته‌ای مساله ی موشکی و توان نظامی ما قابل مقابله نیست، البته در همین اسناد طرحی نیز از سوی آقای رسایی آورده شد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این ادعاها که کمیسیون امنیت ملی به طور یک جانبه و غیر تخصصی طرح اقدام متناسب را بررسی کرد گفت : کمیسیون امنیت ملی همان کمیسیونی است که بارها مباحث و طرح‌هایی در موضوع هسته‌ای داشت و در مجلس افتخار کرده بود که کمیسیون تخصصی است و جلالی نیز در گذشته به این اعتراض داشت که بررسی برجام از کمیسیون تخصصی امنیت ملی خارج شد و به کمیسیون دیگری ارجاع شد و در مورد اصل برجام نیز معتقد بودند که باید در این کمیسیون بررسی شود، چگونه است که دوستان می‌گویند کمیسیون امینت ملی نامربوط است. اما این که به کمیسیون دیگری طرحی ارجاع شود با تشخیص هیات رئیسه است و ما در این مورد تشخیص دادیم که کمیسیون برجام به دلیل مشغله و اختلافات آن این طرح را بررسی نکند که این نیز مبتنی بر قانون بوده و بالاخره تاکید می‌کنم هر آنچه گفته شد بر اساس صداقت و حق است ونگذاریم خودمان با دست خودمان اختلافاتی را ایجاد کنیم.

اظهارات قوامی در موافقت با کلیات طرح برجام

نماینده مردم اسفراین مهمترین آثار تصویب برجام را تشریح کرد و گفت: بهبود زمینه سرمایه گذاری و بهبود گشایش اسناد اعتباری از جمله آثار مثبت تصویب طرح برجام است.

هادی قوامی در دفاع از کلیات طرح برجام گفت: همانطور که مقام معظم رهبری گفته‌اند نباید کشور را دچار بحث‌های تنش‌زا و حاشیه‌ای کرد.

وی ادامه داد: آیا مخالفت با این طرح شرایط بهتری را برای کشور به ارمغان می‌آورد؟ برای مسائل اقتصادی و بیکاری جوانان اگر اقدام اساسی می‌شد به این طرح احتیاجی نبود. باید با همدلی و هم جهتی کار را دنبال کرد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مهمترین آثار تصویب برجام را افزاش سودآوری شرکت‌های تولیدی، کاهش هزینه واردات فناوری و تجهیزات صنعتی و اقتصادی، بهبود گشایش ال‌سی، افزایش جذب سرمایه‌های جدید، حذف شیوه‌های غیرمرسوم واردات و باز گذاشتن دست دولت برای دفاع از منافع ملی مردم دانست.

وی یادآور شد در دوران تحریم و با شیوه‌های غیرمرسوم ماشین‌آلات 100 میلیون دلاری را 115 میلیون دلار و حتی بیشتر وارد کشورکردیم که این مسأله به نوبه خود موجب افزایش هزینه‌های تولید و غیراقتصادی شدن تولید ملی شد.

بنا به اعلام نماینده دولت وزراء موافق برجام هستند
علی لاریجانی اظهار کرد: بنا به اعلام نماینده دولت وزرا و هیات محترم دولت موافق برنامه جامع اقدام مشرک میان جمهوری اسلامی ایران و 1+5 هستند.

 علی لاریجانی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی طرح اقدام متناظر و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گفت: در جریان بررسی‌ها برخی نمایندگان مدعی شدند که بعضی از هیات دولت و وزرا با برجام مخالفند که بر اساس نامه‌ای که معاون محترم پارلمانی دولت به هیات رئیسه مجلس داد این موضوع درست نیست و ایشان تاکید داشتند که همه اعضای دولت با برجام موافق هستند.

توضیحات لاریجانی درباره روند تدوین طرح برجام

زاکانی مدعی شد: از دیروز به ما گفتند دبیرخانه امنیت ملی مخالف این طرح است و گفتند این طرح را از دستور خارج کنید. اما باز هم با اصرار لاریجانی این طرح در مجلس مطرح شد. در پاسخ به این ادعاها علی لاریجانی خاطر نشان کرد‌: این که گفته می‌شود طرح از دو ماه پیش تدوین شده و در اختیار رهبری قرار گرفته نادرست است. چرا که خود رهبری فرمودند من دخالتی در موضوع بررسی برجام در مجلس نمی‌کنم و فقط تاکید داشتم که مجلس در مورد برجام کنار گذاشته نشود و قطعا باید اظهار نظر کنم، اما آیا مقصود رهبری فقط گزارش کمیسیون برجام بود؟ ظاهرا این نیست.

وی افزود: ما بر اساس قانون و صلاحدید طرح را با دبیرخانه کمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم. همین آقای زاکانی نیز از سوی مجلس به همراه آقای جلالی برای بررسی این طرح به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی مامور شدند و این که ادعا می‌شود نظرات دبیرخانه در این طرح دیده نشده کذب است.

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: شب گذشته این طرح خط به خط و با حضور آقای شمخانی بررسی شد و ایشان هیچ ابهامی نداشتند و من تعجب می‌کنم که برخی اظهارات در مجلس مطرح می‌شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تشکیل کمیسیون مشترکی از هر دو فراکسیون برای بررسی طرح برجام گفت:‌ من دو قبل در یک جلسه‌ای با آقای حداد صحبت کردم و ایشان اظهار داشتند که به نظر شما باید در مورد برجام چه کرد که من پیشنهاد خود را دادم و اتفاقا آقای حداد نیز همین نظر را داشت و بر همین اساس برای بررسی طرح اقدام متناظر گروهی ویژه متشکل از هر دو فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شد و آقای زاکانی را در جریان این موضوع قرار دادیم و گفتیم باید طرحی باشد که بعد از کمیسیون برجام و مجلس بررسی شود تا اجرای برجام تعیین تکلیف شود. و آقایان توکلی، زارعی، بذرپاش، حقیقت‌پور و بروجردی از اعضای هر دو فراکسیون در جلساتی آن را بررسی نمودند و نظرات همه این دوستان نیز دیده شد.

لاریجانی تصریح کرد:‌ تنها یک موضوع در طرح برجام با مخالفت برخی از اعضای آن کارگروه همراه بود که تشخیص داده شده به مصلحت نظام نیست و در شرایط کنونی نمی‌شود این بند در طرح اصلی گنجانده شود و در دبیر خانه شورای امنیت ملی نیز همین نظر را داشتم و همه این تلاش‌ها برای همگرایی در مسیر مصلحت کشور انجام شد.

وی با بیان این که من مخالف رد برجام در مجلس هستم گفت: در مورد برجام نظرات مختلفی است و بعضی از آقایان نیز به صراحت اعلام کردند که برجام باید در مجلس رد شود که البته من مخالفم. برخی از دوستان معتقدند که باید برجام رد شود و برخی دیگر معتقدند باید به دولت بازگردانده شود و دولت مجددا ملاحظاتی را در مذاکره با 1+5 بگنجاند که به نظر من تیری است در تاریکی و شاید شرایط مجدد برای مذاکرات فشرده هسته‌ای وجود نیاید. نظر دیگر هم این است که ما به دولت اجازه دهیم در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی که به تایید و تایید صویب مقام معظم رهبری می‌رسد اجرا کند و ملاحظات مجلس را نیز در موردآن و در جریان اجرا بیند.

وی افزود:‌ یکی از مهمترین ملاحظات ما بحث‌ تحریم‌هاست که باید با یک برنامه درستی و به طور کامل برداشته شود. موضوع دیگر نیز مساله‌ی نظامی است که حساسیت ویژه‌ای دارد و ما در این طرح آوردیم که پدافند هسته‌ای مساله موشکی و توان نظامی ما قابل مقابله نیست و باید مقابله شود . البته در همین اسناد طرحی نیز از سوی آقای رسایی آورده شد.

رئیس قوه مقننه در پاسخ به این ادعا که کمیسیون امنیت ملی به طور یک جانبه و غیر تخصصی اطرح اقدام متناظر را بررسی کرد گفت: کمیسیون امنیت ملی همان کمیسیونی است که بارها مباحث و طرح‌هایی در موضوع هسته‌ای داشت و در مجلس افتخار کرده بود و کمیسیون تخصصی است و جلالی نیز در گذشته به این اعتراض داشتند که بررسی برجام از کمیسیون تخصصی امنیت ملی خارج شد و به کمیسیون دیگری ارجاع شد. و در مورد اصل برجام نیز معتقد بودند که باید در این کمیسیون بررسی شود. چگونه است که دوستان می‌گویند کمیسیون امنیت ملی نامربوط است؟ اما این که به کمیسیون دیگری طرحی ارجاع شود با تشخیص هیات رئیسه است و ما در این مورد تشخیص دادیم که کمیسیون برجام به دلیل مشغله و اختلافات آن این طرح را بررسی نکند، که این نیز مبتنی بر قانون بوده و بالاخره تاید می‌کنم هر آنچه گفته شد بر اساس صداقت و حق است و نگذاریم خودمان با دست خودمان اختلافاتی را ایجاد کنیم.

بحث و جدل لفظی زاکانی و لاریجانی

در جریان بررسی کلیات طرح اجرای برجام در جلسه امروز مجلس زاکانی و لاریجانی وارد یک مباحثه لفظی شدند.زاکانی لاریجانی را متهم کرد که به او اتهام دروغ زده و در مورد صحبت‌های شب گذشته شمخانی و لاریجانی و گفت: دوست عزیزی که در آنجا بود به من گفت آقای لاریجانی این صحبت‌ها را درست مطرح نکرده و معلوم شد که مغایرت داشته است.

لاریجانی نیز پاسخ داد: من دیشب با آقای شمخانی صحبت کردم و از اول تا آخر طرح را با ایشان خواندیم و ایشان قبول داشتند.

زاکانی در ادامه عنوان کرد:‌ شما دارید یک تنه از این طرح دفاع می‌کنیم، اقلا منطق ما را هم بشنوید. شما من را متهم کردید که دروغ می‌گویم. طبق قانون اساسی هرگاه نسبت به نماینده‌ای نسبت سوء داده شود یا سخنانش بر خلاف جلوه داده شود او اجازه دفاع از خود را دارد. شما عقیده‌ی من را بر خلاف جلوه دادید. دوست عزیزی که با بنده صحبت کرده بود دست خط‌ها را به من نشان داد.

لاریجانی نیز در پاسخ به این ادعا با سخنانی طنزگونه گفت: همان دوست عزیز شما دیشب دست خط‌ها را آورد و ما با هم چک کردیم.

با این حال اخطار زاکانی ادامه یافت و گفت: شما فرمودید که ورژن اصلاح شده طرح را به آقا داده‌اید که لاریجانی پاسخ داد: من این طور نگفتم. آقا هم بنایی بر دخالت ندارد. من گفتم همچنین چیزی است و ایشان گفتند بماند تا مطالعه کنم. شما جوری می‌گویید که انگار ما از این قضیه نفع می‌بریم.

اخطار حسینیان و پاسخ‌های لاریجانی

روح‌الله حسینیان نماینده اصولگرای مجلس در جریان معرفی کلیات طرح ارجاع برجام چند اخطار را مطرح کرد که با پاسخ‌های رئیس مجلس مواجه شد.حسینیان گفت: اصل 53 قانون اساسی تصریح می‌کند هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانگان شود ممنوع است اگر ما ان پی تی را پذیرفته‌ایم پس نظارت را پذیرفته‌ایم، اما بین نظارت و سلطه فرق است نظارت بر این مبناست که هر گاه کشوری انحرافی پیدا کرد دستگاههای لازم آن را پیدا و مطرح می‌کنند اما دخالت و سلطه بیگانگان چیز دیگری است. در برجام چند جا اجازه داده‌ایم که بیگانگان بر ما دخالت کنند.

این صحبت‌های حسینیان با واکنش لاریجانی که از او خواست بیان کند در کجای برجام بر دخالت بیگانگان تاکید شده است.

حسینیان در پاسخ عنوان کرد: این که 10 سال یا 15 سال یا 25 خود را از توسعه و تحقیق محروم کرده‌ایم سلطه برعلم و اقتصاد ما است. خیلی از مواردی هم که در مورد موشک‌های بالستیک مطرح شده سلطه است.

حسینیان در ادامه عنوان کرد: یکی از وظایف رهبری تعیین سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی است. رهبری بارها خطوط قرمز کلی را مشخص کردند، اما آقای ظریف و آقای صالحی بارها از خطوط قرمز عبور کردند. برجام بارگاهی است برای عبور از خطوط قرمز رهبری. بعلاوه موافقتنامه‌ها وقتی که تصویب می‌شوند باید در مجلس امضاء شوند. ما اصلا برجام را به رسمیت نمی‌شناسیم و تا برجام به تصویب مجلس نرسیده مجلس نمی‌تواند در مورد چیز غیر قانونی تصمیم بگیرد.

لاریجانی نیز در پاسخ به اخطارهای حسینیان متذکر شد: این که می‌گویید قانون اساسی گفته مجلس باید بررسی کند، خب مجلس نیز دارد بررسی می‌کند و این اشکال وارد نیست. در مورد سلطه بیگانگان نیز ما این مساله را قبول نداریم. این سلطه بیگانگان نیست. مگر الان که آژانس بر نطنز نظارت دارد این سلطه بیگانگان است یا وقتی که ما ان‌پی‌تی را پذیرفتیم این سلطه بیگانگان است؟

در ادامه حسینیان به صحبت‌های لاریجانی معترض شد که رئیس مجلس به او اجازه صحبت مجدد نداد.

اظهارات زاکانی در مخالفت با کلیات طرح برجام

علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس گفت که ادعاها مربوط به برجام نادرست است. زاکانی در مخالفت با کلیات طرح اجرای برجام اظهار کرد: ما امروز در گردنه‌ی حساسی از تاریخ عمر مجالس به ویژه مجلس نهم قرار داریم. امروز بحث برجام است که با عنایت به ابعاد مختلفی که دارد باید برای تصویب به مجلس داده شود، اما متاسفانه دولت تدبیر و امید اولین گام را جهت ارسال آن به مجلس انجام نداد.

او ادامه داد: در مسیر رسیدگی به برجام هم تقریبا از همه خطوط قرمز عبور شد و رسیدگی‌هایی که ما با کمیسیون برجام انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که قوانینی که مجلس بنیان گذاشته و قانون سال 84 که رهبری آن را جزو انگشت شمار قوانین برتر صدساله شمرده‌اند تیم مذاکره کننده از آنها عبور کرده است.

زاکانی افزود:‌ ما در کمیسیون برجام مسیری را دنبال کردیم که حاصلش گزارش واقع‌بینانه شد و آن را به سمع و نظر مردم رساندیم. در این گزارش معلوم شد که همه ادعاها بدون هیچ خللی نادرست است. ادعای اول این بود که برجام سایه جنگ را از کشور برگرفت، اما این مساله به واسطه اقتدار ایران بود.

این نماینده مجلس ادامه داد‌: اعلام شد که اگر ما توافق ژنو را انجام نمی‌دادیم فروش نفت صفر می‌شد اما با آمارهای آمریکا و اسناد بین‌الملل ثابت شد که این مساله نادرست است. کسانی که می‌خواهند کشور را بحرانی نشان دهند خودشان بگویند که به دنبال چه قصدی هستند؟ ما در اوج تحریم‌ها 1.8میلیون بشکه نفت فروختیم.

زاکانی همچنین عنوان کرد:‌ اعلام کردند که تحریم‌ها لغو می‌شود، اما هیچ تحریمی به غیر از چهار تا و نصفی به دستور رئیس جمهور آمریکا لغو نمی‌شود. تحریم‌های ‌ایالت متحده لغو نمی‌شود. البته تحریم‌های کنگره تنها تحریم‌هایی است که مجاز بوده لغو شود.

زاکانی ادامه داد: اعلام کردند تیم مذاکره کننده با مقامات کشور هماهنگ بوده در کلیات بله اما در جزییات نه. دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که کمیته هسته‌ای جلسات آنچنانی نداشته و در این دو سال فقط 20 بار جلسه گذاشتند.

زاکانی همچنین گفت: بعداز توافق نامه رهبری در دیدار با خبرگان رهبری فرمودند باید اگر لغوی صورت نمی‌گیرد تعلیق در برابر تعلیق باشد. سوال من این است که کجای طرحی که الان مطرح شده این فرمایش رهبری را مد نظر قرار داده است؟ اگر برجام به این طرح که هست مدنظر قرار گیرد خطرات بزرگی برای کشور خواهد داشت. اعلام کردند برای ما مشکلات امنیتی نمی‌آورد اما آنچه گفت می‌شود در مقام شعار است و حرف‌هایی که آقایان ظریف و صالحی و عراقچی و شمخانی می‌زنند با یکدیگر تناقض دارد.

این نماینده مجلس در بخش پایانی صحبت‌های خود با اشاره به اسناد مربوط به برجام و قطعنامه گفت: اعلام کردند سند دیگری هم هست که بین آمریکا و ایران برقرار شده؛ اگر بر طبق آنچه در برجام عنوان شده پیش برویم 31 سال طول می‌کشد که بتوانیم 90 هزار سو داشته باشیم. بعلاوه مسیر ارائه شکایات ما و حق خواهی ما مسدود است. ما از آقای عراقچی پرسیدیم اگر شکایت داشته باشیم به چه کسی باید شکایت کنیم؟ ایشان گفتند به خدا. اگر قرار بود به خدا شکایت کنیم چرا اینقدر مذاکره کردیم. ما تیم مذاکره کننده را متهم به خیانت نمی‌کنیم اما نتوانسته حقوق ملت را از گرگ‌های آمریکای و اروپا بگیرد. لازم نیست اگر تیمی نتوانست حق ملت را ادا کند، ملت زیر بار برود. ما خواهان تغییرات اساسی هستیم.

برخی در پی درست کردن صف ابوسفیان و رسول‌الله هستند

نماینده مردم شاهرود گفت: برخی رسانه‌ها در پی درست کردن صف ابوسفیان و رسول‌الله و یزید و امام حسین (ع) هستند. باید در فضای غیراحساسی و بسیار معقول نظرات موافقان و مخالفان طرح برجام را گوش کرد.

کاظم جلالی با استناد به ماده 79 آیین‌نامه داخلی مجلس در ابتدای سخنانش گفت: آیا بنده می‌توانم بدون سروصدا و جار و جنجال (اقدامی که برخی از نمایندگان انجام دادند) تذکرم را بیان کنم؟

وی ادامه داد: آقایان نادران و زاکانی طرح برجام را برای ذلت ملت دانستند، این سخن غیرفاخر آنان توهین به کمیسیون امنیت ملی و طراحان طرح است.

وی ادامه داد: همه دوستان و طراحان از این سخنان معترض و ناراحتند. آنان می‌پرسند آیا ما دنبال ذلت ملت هستیم؟ این آقایان ادبیات فاخری نداشتند و به همکاران خود توهین کردند.

جلالی تأکید کرد: از نظر ما مخالفان طرح برجام نیز برادران ما هستند.

اظهارات جلالی در موافقت با طرح برجام

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برخی دوستان بر این تصورند که با اجرای برجام کشور دچار خسران می‌شود. این تصور، تصور اشتباهی است.

کاظم جلالی در موافقت با کلیات طرح برجام در تشریح اقدامات انجام گرفته در مجلس و کمیسیون امنیت ملی، گفت: رهبری گفتند در مسأله برجام گفتند نباید کشور دچار دوپارگی شود. در کمیسیون امنیت ملی با دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و دکتر شمخانی جلسه گذاشتیم. در این جلسات با آنان بحث کردیم که برخی نظراتمان را پذیرفتند. آقای زاکانی یک ساعت درباره طرح با لاریجانی و بنده جلسه گذاشت. بعد از این جلسه مجدداً جلسه دیگری را با رئیس مجلس درخواست کرد. در جلسه دوم لاریجانی کل طرح برجام را برای زاکانی توضیح داد.

وی ادامه داد: رئیس مجلس از زاکانی پرسید اگر دنبال رد برجام هستید ما چنین نظری نداریم، اما اگر دنبال رد نیستید می‌توانیم نظرمان را در قالب یک طرح اعلام کنیم.

جلالی در ادامه افزود: زاکانی در پاسخ به لاریجانی گفت ما به دنبال رد برجام هستیم و اقداماتمان را دنبال می‌کنیم. زاکانی همچنین در جلسه چهارشنبه هفته گذشته خود با لاریجانی که دکتر توکلی نیز در آن جلسه حضور داشت مطالبی را بیان کرد. در انتهای همین جلسه بذرپاش تأکید کرد "بنده حاضرم پشت تریبون اعلام کنم که موافق برجام هستیم اما اجازه دهید ابتدا گزارش برجام در صحن قرائت شود" و ما نیز صادقانه و خالصانه پذیرفتیم، بنابراین دنبال دوقطبی کردن مجلس نیستیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با انتقاد به عملکرد موافقان گزارش کمیسیون برجام، گفت: آقایان از شرمن و سایر سیاستمداران غربی کد می‌آورند اما چرا از سیدحسن نصرالله در تأیید برجام کد نمی‌آورید. سیدحسن نصرالله توافق برجام را موجب باز شدن فرصت‌های زیاد پیش روی ایران و منطقه دانسته است. چرا نباید به این سخنان استناد کنید؟ نباید به سخنانی که دشمنان انقلاب بیان می‌کنند استناد کنید چون موجب دوری و جدایی و تشنج داخلی می‌شوید.

جلالی با بیان اینکه هیچ یک از موافقان طرح برجام همه اقدامات دولت را 100 درصد قبول ندارند، گفت: هیچ یک از ما نه با دولت گاوبندی کرده‌ایم و نه به صورت مطلق همه اقدامات آنان را قبول داریم. بلکه در پی عبور کشور از این گردنه هستیم. باید همه تلاش کنیم تا از این مخمصه خارج شویم. به جای کنایه و طعنه باید با صراحت با یکدیگر صحبت کنیم.

وی خطاب به دلواپسان گفت: بخشی از شرایط امروز کشور متوجه عملکرد دولت گذشته است، چرا در آن مقطع نسبت به کاغذپاره خواندن اسناد بین‌المللی هیچ موضع‌گیری نکردید؟ چشم‌ها را بشویید و با نگاه بدبینی موضوع را دنبال نکنید و مذاکره کنندگان را خائن ندانید.

وی ادامه داد: در دولت گذشته هیچ صدای مخالفی به جز صدای دکتر لاریجانی نسبت به عملکرد دولت گذشته بلند نمی‌شد. در آن مقطع روسای جمهور دو کشور ترکیه و برزیل در پیشنهادی خواستار خروج سوخت از ایران و بعد فروش سوخت به ایران بودند چون دولت با این پیشنهاد موافق بود اما تنها صدای مخالف، صدای دکتر لاریجانی بود.

جلالی افزود: یکی از مقامات ارشد دولت قبل به بنده گفت چرا لاریجانی مخالفت می‌کند. ما پس از تحویل سوخت، مجددا سوخت تولید می‌کنیم. متأسفانه در آن مقطع هیچ صدایی از مخالفت اصولگرایان بلند نشد.

نماینده مردم شاهرود مجلس را مقلد رهبری دانست و افزود: مجلس مقلد رهبری است و پشت سر ایشان حرکت می‌کند. در مسأله برجام نیز از ایشان تبعیت می‌کنیم. ایشان فردی دقیق، هوشمند، کارشناس، دلسوز و در رأس امور کشور هستند که در موضوع هسته‌ای سیاست‌ها و رویکردهای نظام را هدایت می‌کنند.

وی با انتقاد به اصولگرایان به دلیل واکنش‌های نامناسب به گزارش‌های رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: مذاکرات را در دو سطح فنی و سیاسی دنبال کرده‌ایم و دکتر صالحی مذاکرات فنی را هدایت کرده است. ایشان وزیر خارجه احمدی نژاد است. اگر قرار بود جور دیگری رفتار شود، حتماً ایشان این کار را انجام می‌داد. ایشان شخصیتی فرهیخته، فراجناحی، متقی و دلسوز است و در پی هوا و هوس نیست. آیا نباید سخنان ایشان را ملاک قرار دهید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه برجام لغزندگی دارد، گفت: مقام معظم رهبری گفتند در مسأله برجام یک جا آنها کوتاه می‌آیند و جای دیگری حتماً ما باید کوتاه بیاییم. طرح برجام نیز همین موضوع را دنبال می‌کند.

با توجه به در دستور کار قرار گرفتن طرح اقدام متقابل و متناظر جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام، محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی اداره جلسه را بر عهده گرفت و پس از آن لاریجانی بار دیگر به جایگاه خود بازگشت.

اظهارات طلا در مخالفت با طرح برجام

نماینده مردم تهران گفت: یکی از مقامات کشورمان گفته است اقتدار ایران از موشک نیست بلکه متکی بر کشاورزی است. سوال بنده این است که آیا اقتدار موشک و هویج یکسان است؟

حسین طلا در مخالفت با کلیات طرح برجام گفت: بین مقاومت و سازش تفاوت وجود دارد. مذاکره کنندگان کشورمان با برگه‌های مقاومت پای میز نشسته اند.

وی ادامه داد: هیچ کشوری در دنیا نمی‌آید استقلال خود را بدهد تا دارو و غذا تأمین کند.

نماینده مردم تهران با انتقاد از طرح برجام گفت: تأیید این طرح در مجلس یعنی تأیید قانونی که هیچ پیوست و ماده واحده‌ای از طرف دولت ندارد. حتی طرح برجام که وزیر امور خارجه و رئیس مجلس یک نسخه از آن را به نمایندگان دادند ترجمه‌ای از طرح اصلی بود که تازه آن پرینت نیز گفته شد ترجمه اشتباه دارد و پرینت جدیدی به نمایندگان داده شد اما از کجا معلوم که ترجمه دوم درست بوده باشد.

وی مدعی شد: این پرینت با سیاست‌های رهبری، اصول قانون اساسی و قوانین مجلس مغایرت دارد. ما مخالفا این پرینت هستیم چون فرهنگی را حاکم می‌کند که با عزم جمهوری اسلامی ایران و اصول انقلاب مغایرت دارد.

طلا افزود: حکام سابق با عهدنامه پاریس و ترکمنچای و عهدنامه‌هایی از این دست ایران را ویران کردند. امروز نیز باید متوجه باشیم چه چیزی را تصویب می‌کنیم که آیندگان نگویند گذشتگان با سرنوشت ما چه کردند.

وی ادامه داد: طرح برجام موجب قطع زنجیره توسعه هسته‌ای و عقب افتادن از توسعه اقتصادی می‌شود. این پرینت الهام بخشی انقلاب اسلامی برای مردم جهان و جریان مقاومت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این نماینده تهران با تأکید بر اینکه فرمان رهبری برای همه ما مطاع است، افزود: ایشان از مسئولان عمل می‌خواهند بنابراین خطوط قرمز باید رعایت شود. ایشان دو موضوع فرمودند اول اینکه مجلس برجام را بررسی کند که در پی آن کمیسیون برجام تشکیل شد و دوم تأکید کردند در رد یا قبول برجام اظهارنظر نمی‌کنند.

طلا با بیان اینکه با توافق و رفاه مردم مخالف نیستیم،‌ گفت: 180 هزار میلیارد تومان در بازار رکودی زیان دیده‌ایم. از تأکید بر آثار منفی اقتصادی تصویب نشدن برجام و ضررهای آن درست نیست.

وی در پایان تأکید کرد: رد طرح برجام به معنای رد توافق هسته‌ای نیست.

اظهارات نکو در موافقت با طرح برجام

نماینده مردم ورامین گفت: تا تکلیف برجام در مجلس مشخص نشود مشکلات اقتصادی تداوم می‌یابد.

ابراهیم نکو در موافقت با کلیات طرح برجام، گفت: در جلسه امروز برخی نمایندگان به شأن مجلس توهین کردند. در حالی که مجلس ایران عصاره ملت است و نباید با چنین رفتارهایی روبرور شویم. هیأت رئیسه باید برای نظم جلسه تدبیر بیشتری به خرج دهد.

این عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هشدار داد: رفتار برخی موافقان و مخالفان طرح برجام در مجلس موجب دوقطبی شدن مجلس شده است.

وی در ادامه گفت: طرح مجلس در خصوص برجام به توافق گروه 1+5 با جمهوری اسلامی ایران ارتباط پیدا نمی‌کند. اما باید تکلیف این طرح امروز در مجلس مشخص شود تا بتوانیم آثار سیاسی و اقتصادی مرتبط بر آن را عاید کشور کنیم.

وی با اشاره به نقاط مثبت بندهای 9 گانه طرح برجام، گفت: این طرح متناسب با نوسانات قدرت‌های استکباری پیش‌بینی‌های خوبی دارد. به طور مثال در ماده 3 این طرح در صورت دبه کردن غربی‌ها جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند اجرای برجام را متوقف و فرآیند هسته‌ای خود را از نو آغاز کند.

نماینده مردم ورامین در پایان بررسی نقاط مثبت و منفی طرح برجام در مجلس را مورد تأکید قرار داد و خواستار توجه نمایندگان به آثار اقتصادی طرح و تقویت جایگاه نظام جمهوری اسلامی ایران در مناسبات منطقه و بین‌المللی در جریان اجرای برجام شد.

اظهارات بروجردی در موافقت با کلیات طرح برجام

علاءالدین بروجردی در دفاع از کلیات طرح اجرای برجام گفت که این طرح منافع ملی را حفظ خواهد کرد.

علاءالدین بروجردی عنوان کرد: بارها عرض کردم که موضوع هسته‌ای، امنیت ملی و دفاع اولین لازمه است. به همین دلیل هم ساختار شورای عالی امنیت ملی همیشه مبنا بوده است. این ساختار بر روند دو سال گذشته و 10 سال گذشته حاکم بوده است.

بروجردی همچنین عنوان کرد: در مجلس هم کمیسیون برجام کار طاقت فرسایی انجام داد که از ایشان سپاس ویژه دارم. منتها در خود کمیسیون هم بارها بحث شد که دادن طرح مجزا کار کمیسیون است. زمانی که طرح می‌خواست بررسی شود بر اساس تأکید رهبری که دودستگی ایجاد نشود 4 تن از اصولگرایان و 3 نفر از فراکسیون رهروان ولایت حضور پیدا کردند.

او افزود: در تمام بندها برخلاف برخی از تعابیر که می‌گوید این طرح یک نصیحت تام است، دولت لازم و مکلف به اجرای آن است. یعنی هم تکلیف هست و هم الزام وقتی تبدیل به قانون می‌شود دولت مکلف است آن را اجرا کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همه دوستان از ابتدا این دغدغه را داشته‌اند. اگر هم با حدت و شدت صحبت می‌کنند به دلیل همین احساس مسئولیت است. در بازدیدی که از مرکز رآکتور اراک داشتیم عرض کردم که ما متخصص هسته‌ای نیستیم ولی وقتی به این مرکز می‌رویم نظر سازنده رآکتور را بپذیریم. ایشان گفتند که در تولید رادیودارو به دوبرابر رسیدیم. ایشان مسائل متعددی را مطرح کردند و در انتها گفتند در این طرح برد- برد کرده‌ایم.

بروجردی ادامه داد: از ایشان پرسیدم اگر بخواهند بازی در بیاورند ما چه کار می‌توانیم بکنیم؟ ایشان گفتند می‌توانیم آنچه را که کار کرده‌ایم ظرف 6 ماه با تغییرات بیاوریم و نو آن را ظرف مدت دو سال بسازیم.

او تأکید کرد: آمریکا در موارد مختلف فهمیده که نمی‌توانند با ملت ایران شوخی کنند. آنچه اتفاق می‌افتد بر اثر نظر کسانی که متخصص هستند این طرح می‌تواند منافع ملی ما را حفظ کند. با توجه به نکاتی که در بندهای 2 و 3 این طرح تأکید شده اگر نخواهند همکاری لازم را انجام بدهند دولت موظف است تعهدات را متوقف کند.

او افزود: ما می‌توانیم فعالیت‌های هسته‌ای را به گونه‌ای سامان بدهیم که در دو سال به 190 هزار سو برسیم. بعضی از دوستان می‌گویند نمی‌توانیم اما نمی‌توانیم در فرهنگ جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

بروجردی گفت: ما به این دلیل در مذاکرات از موضع قدرت سخن گفتیم که پشتوانه ملت بزرگ و در رأس آن مقام معظم رهبری را در اختیار داشتیم. تردید نداریم که آمریکایی‌ها نمی‌توانند با این نظام و تصمیم‌گیری‌های آن بازی کنند. ما خواهیم توانست و نشانه آن دو رآکتور 1000 مگاواتی است که تصویب شده است.

او خاطرنشان کرد: ما بر اساس واقع‌گرایی و خرد جمعی در یک مصاف نابرابر توانستیم شاکله‌ای را ایجاد کنیم که از درون آن منافع ملی ما محقق می‌شود. اگر بخواهند به تعهدات خود عمل نکنند ما به سرعت و بدون محدودیت گام‌های بلندی در عرصه صلح‌آمیز برخواهیم داشت که آمریکا و هم‌پیمانانش پشیمان خواهند شد.

تشنج در مجلس در خلال سخنان صالحی

مجلس در خلال صحبت‌های صالحی عضو تیم مذاکره کننده برای دقایقی متشنج شد.

 در جریان بررسی طرح کلیات طرح اجرای برجام علی اکبر صالحی به عنوان نماینده دولت پشت تریبون مجلس قرار گرفت تا صحبت‌هایی را مطرح کند اما نمایندگان مخالف، مانع از رسیدن صدای او به سایر نمایندگان شدند.

در این هنگام صالحی چندین بار با فریاد از نمایندگان تقاضا کرد که به صحبت‌های او گوش بدهند و اجازه بدهند او صحبت کند اما این اتفاق نیفتاد و لحظاتی بعد در میان فریادهای نمایندگان تعدادی از نمایندگان مخالف از جمله ابراهیم کارخانه‌ای، دخیل عباس زارع‌زاده و فرج‌الله عارفی به سمت تریبون مجلس هجوم بردند که این اقدام با همراهی تعداد دیگر از نمایندگان همراه شد و برخی نمایندگان از جمله کاظم جلالی، عابد فتاحی و کمال‌الدین پیرموذن سعی کردند فضای مجلس را آرام کرده و اجازه ندهند آسیبی به صالحی وارد شود.

در ادامه فضای مجلس برای دقایقی دیگر ادامه پیدا کرد و در نهایت با دخالت رئیس مجلس که از نمایندگان خواست روی صندلی‌های خود قرار بگیرند تشنج پایان یافت. با این حال برخی نمایندگان هنوز به فریادهای خود ادامه دادند.

یک بار برای همیشه سکوت خود را می‌شکنم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برخی دوستان امروز برای من آرزوی مرگ کردند و خود را در جایگاه خدا قرار دادند و من یک بار برای همیشه سکوت خود را می‌شکنم.

علی اکبر صالحی که به عنوان نماینده دولت در جریان بررسی طرح اجرای برجام در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت افزود: برخی از دوستان امروز برای من آرزوی مرگ کردند و خود را در جایگاه خدا قرار دادند و اخلاق را زیر پا گذاشتند لذا من مجبورم امروز یک بار و برای همیشه سکوت خود را بشکنم و برخی از صحبت‌ها را بگویم، تا این تواضع مانع انجام وظیفه‌ام نشود.

وی اظهار داشت: متاسفم که بگویم که برخی از رفتارهای دوستان خارج از انصاف، اخلاق واصول علمی است.

صالحی افزود:‌ ما اگر مذاکره کردیم مبتنی بر علم و مفاهیم ایدئولوژیک و بر اساس چارچوب‌هایی مذاکره کردیم که برای ما مشخص شده و به آن تا روز آخر پایبند بودیم لذا برخی صحبت‌ها را به هیچ وجه نمی‌پذیریم.

وی تاکید کرد:‌ من هیچگاه قصد توهین نداشته و ندارم و هیچ حرفی را نیز خلاف اصول و اعتقادم نمی‌گویم. اما امروز برخی دوستان با قسم جلاله به من گفتند که روی تو سیمان می‌ریزیم و تو را دفن می‌کنیم و در تلویزیون نیز برای من آرزوی مرگ کردند و گفتند این آقا که 66 ساله است معلوم نیست تا پایان برجام زنده باشد چرا که عمر مفید برای ایرانی‌ها 72 سال است و آیا این اخلاق است؟

وی افزود: برخی صحبت‌ها مبتنی بر علم و آگاهی نیست و من نمی‌دانم از سر چه موضوعی مطرح می‌شود. آیا این صحبت‌ها درست است؟ این چگونه صحبت و رعایت اخلاق است که همدیگر را متهم و محکوم کنیم؟ من در مقابل همه این جوسازی‌ها و توهین‌ها سکوت کردم و من را متهم به سوء استفاده می‌کنند از افکار عمومی. فریاد می‌زنند پلوتونیوم مهم است که آن را از دست داده‌ایم که عمیقا غیر تخصصی است.

صالحی ادامه داد: من به عنوان کسی که 40 سال عمر خود را سر مسائل هسته‌ای گذاشتم و جز برای خدا و مصلحت کشورم تلاش نکردم و هیچ گاه نگفتم که هستم و چه کردم و معتقدم که خداوند دیده و می‌داند می‌گویم که توجه کنید و به توضیحات من گوش کنید و فریادی نکشید. ما در تاسیسات اراک اگر به خوبی کار کند سالی 8 کیلو پلوتونیوم تولید می‌کنیم. و در 30 سال این 8 کیلو می‌شود 240 کیلوگرم. یعنی ما بعد از 30 سال تازه 240 کیلوگرم پلوتونیوم خواهیم داشت و از 60 مجتمع سوخت تنها 5 تا 6 مجتمع مایحتاچ خود را از پلوتونیوم تولیدی ما دریافت می‌کنند. حال که قرار است روی من سیمان ریخته شود و من دفن شوم بگذارید برخی صحبت‌هایم را بگویم تا آیندگان بدانند و قضات کنند که ما چگونه در اوج عزت مذاکره کردیم.

صالحی تصریح کرد: شخصیت من به گونه‌ای است که هیچگاه توهین نمی‌کنم و تاکنون سکوت کرده‌ام. خواهش می‌کنم آقای رئیس مجلس را طوری مدیریت کنید که من صحبت‌هایم را یک بار برای همیشه بگویم. سپس دوستان فریاد بزنند. من می‌خواهم تنها یک موضوع تخصصی را اعلام کنم. باید همه بدانند مسائل علمی وارونه مطرح می‌شود اما باید مردم بدانند که واقعیت‌ها چیست. این پلوتونیومی که دوستان فریاد می‌زنند و می‌گویند مهم است و در اراک از بین می‌رود، ما بعد از 30 سال 240 کیلو از آن حاصل از تاسیسات اراک خواهیم داشت. و دوستان نیز می‌گویند از این پلوتونیوم‌ها می‌شود در نیروگاههای قدرت استفاده کرد. حال آنکه این 240 کیلو بعد از 30 سال برای ما حاصل می‌شود. و در عین حال هر نیروگاه سوخت 500 کیلو است. و 7 درصد آن می‌شود 35 کیلو. و ما بعد از 30 سال 5- 6 مجتمع را می‌توانیم تغذیه کنیم.

وی تصریح کرد: یکی دیگر می‌گوید آب سنگین را صادر نکنید. آخر عزیزان از آن که این را می‌گوید بپرسید چقدر دوتریم برای گداخت نیاز است؟ هر 1000 مگاوات 100 کیلو دوتریم می‌خواهد و ما امروز 20 تن آب سنگین تولید می‌کنیم که یک چهارم آن دوتریم است یعنی حدود 4 تن دوتریم در سال یعنی 4000 کیلوگرم همین الان تولید می‌کنیم و ما از حالا تا 40 سال آینده 160 هزار کیلو نیازمندیم. و همه اینها یک حساب و کتاب تخصصی است و نمی‌دانم برخی دوستان چرا این گونه صحبت می‌کنند.

علی اکبر صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر عزت و اقتدار ایران اسلامی گفت: من شهادت می‌دهم و آیندگان نیز قضاوت خواهد کرد و تاریخ ثابت خواهد کرد که بنده 40 سال عمر خود را بر سر مسئولیت و مسائل علمی گذاشتم در حالی که هیچ گاه نخواستم فریاد بزنم که چه کردم چرا که آن را خدا باید بداند.

وی گفت: اگر کاری صورت گرفته و اقدامی شده که به والله شده و تلاش کردیم باید بگویم در بحث هسته‌ای نه با کندی روبرو خواهیم شد و نه با توقف. آب سنگینمان خواهد ماند. تحقیقاتمان سر جایش باقی خواهد ماند. غنی سازی‌مان ادامه می‌یابد و شما که اهل مطالعه هستید ببینید آمریکایی ها چه می‌خواستند و امروز ما به چه دستاوردهایی رسیدیم. آنها می‌خواستند فردو و غنی سازی نباشد، می‌خواستند ما آب سنگین نداشته باشیم، اما همه اینها به لطف و مرحمت الهی باقی ماند و در مسیر توسعه حرکت خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد:‌ به دلیل آنکه بر اساس آیین نامه تنها یک نفر از دولت می‌تواند صحبت کند من وقت آقای ظریف را نیز گرفته‌ام و امروز می‌گویم که آن چیزی که آنها می‌خواستند محقق نشد. آنها می‌خواستند ما یک کشوری در نقشه فناوری هسته‌ای نباشیم اما به لطف الهی هستیم و خواسته‌مان را بر آنها تحمیل کردیم و مقام معظم رهبری هم تمام تکلیف ما را روشن کرده بودند و ما باید به گونه‌ای مذاکره می‌کردیم که هم عزت ملت ما و هم اقتدار ملت و هم صنعتی هسته‌ای پا برجا بماند که همین گونه شد و این مذاکرات ما با اقتدار و عزت پیش رفت.

وی تاکید کرد: مذاکرات هسته‌ای در نهایت عزت و اقتدار آن هم در مقابل 5 قدرت جهانی انجام شد و گواه می‌دهم و شهادت می‌دهم که تاریخ بعدا اثبات می‌کند که چه کردیم و در این مذاکرات چگونه دست بالاتر را داشتیم. ما در این مذاکرات تنها محدودیتی را که پذیرفتیم محدودیت‌هایی بود که در مسیر ساخت بمب هسته‌ای داشتیم و هیچ گاه بنا به فرمان مقام معظم رهبری به دنبال ساخت سلاح‌های هسته‌ای نبودیم و می‌گذاریم آنها هر محدودیتی که میخواهند بر سر این راه بگذارند بگذارند و دل خود را خوش کنند اما ما غنی سازیمان را انجام خواهیم داد و تحقیق وتوسعه ادامه خواهیم داد و آب سنگین را تولید می‌کنیم و فروشنده اورانیوم غنی شده و آب سنگین خواهیم بود و به لطف ، کرم و خواست الهی و با حمایت رهبری و ایستادگی مردم که واقعا نقش آفرین بود به این قله افتخار رسیده ایم.

صالحی افزود: به شما نمایندگان اطمینان می‌دهم بدانید که با این برجام سند افتخار این کشور محقق خواهد شد و یقین بدانید با این برجام شما منافع ملی و حاکمیت ملی را حفظ خواهید کرد.

نمایندگان مجلس با رأی‌گیری طرح اجرای برجام با ورقه مخالفت کردند.

 علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به درخواست برخی نمایندگان از جمله حمید رسایی برای رأی‌گیری طرح اجرای برجام با ورقه گفت: هرگاه طبق آیین‌نامه حداقل 10 نفراز نمایندگان تقاضا داشته باشند به جای استفاده از دستگاه رأی‌گیری علنی و با ورقه باشد این تقاضا به رأی گذاشته خواهد شد.

او ادامه داد: آقای رسایی و چند نفر دیگر این مسأله را درخواست کردند. فرق این نوع رأی‌گیری نیز با رأی‌گیری با دستگاه این است که اسم و نام افراد در روزنامه‌ها درج می‌شود.

 نمایندگان مجلس با 149 رأی موافق، 70 رأی مخالف و 16 رأی ممتنع مخالفت خود را با این پیشنهاد اعلام کردند.

ظریف و صالحی را تهدید به اعدام و دفن در رآکتور اراک کردند
معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به تهدید صالحی توسط یکی از نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس گفت به این تهدیدها عادت داریم.

 مجید انصاری در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران عنوان کرد:‌متاسفانه تهدیدی صورت گرفت که یکی از نمایندگان آمد و دکتر صالحی و ظریف را به اعدام تهدید کرد، گفت شما را اعدام می‌کنیم و در رآکتور اراک دفن می‌کنیم و روی تان سیمان می‌ریزیم.

او ادامه داد: اما فکر می کنم آقای دکتر صالحی و ظریف از این صحبت ها بسیار شنیده اند و به آن عادت دارند و ما هم این حرفها را چندان جدی نمی گیریم.

انصاری در بخش دیگری از صحبت خود از نمایندگان مجلس که به کلیات طرح اجرای برجام رای مثبت دادند تشکر کرد و افزود:‌امروز برای مجلس روز خاصی بود و همه شاهد بودیم موافقین و مخالفین با تمام ظرفیت آماده بودند. بحث مفصلی شد و رای نمایندگان نشان داد نمایندگان مایلند بحث برجام به فرجام برسد و این مورد تاکید رهبری نیز هست که این پرونده دستاویز اختلاف نشود بلکه عاملی برای وفاق ملی شود.

او ابراز امیدواری کرد که این رای موجب همدلی همه جریانات برای خدمت به مردم باشد و گفت: امیدوارم در بررسی جزئیات نیز هم همین دقت نظر و توجه ویژه لحاظ شود و جزئیات بگونه ای تصویب شود که هیچ مشکلی در روند اجرای برجام به وجود نیاید.

معاون پارلمانی رئیس جمهور خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرحی که در کمیسیون امنیت ملی تصویب شده با دقت و کارشناسانه تنظیم شده، گرچه دولت در برخی از بخش ها نظرهایی داشت اگر از مجلس عبور کند زمینه اجرای برجام هموار شده و دولت مسئولیت سنگین تری را برای اجرایی کردن و رفع تحریم ها و مشکلات مردم خواهد یافت.

انصاری همچنین تصریح کرد: در جزئیات ، ما تابع نظر مجلس هستیم و هر چه تصویب کند برای دولت محترم است ولی اطمینان دارم با توضیحات کمیسیون طرح جامع و مانعی از مجلس عبور خواهد کرد.

او ابراز امیدواری کرد که بررسی جزئیات برجام طولانی نشده و در جلسه بعد تصویب شود و شورای نگهبان به آن نیز رسیدگی کند. دولت نیز تلاش می‌کند در مهلت مقرر آن را قانونی کند و اگر چند روزی نیز بگذرد مشکل ساز نخواهد بود.

انصاری از مجلس و شورای نگهبان تقاضا کرد که در ظرف زمانی، طرح اجرای برجام تصویب و تائید شود و گفت که دولت نیز به قانون عمل می‌کند و منتظر تصویب قانون می‌ماند.

او تاکید کرد:‌ همه می‌دانند که دولت قانون گرا است و از افتخارات دولت تدبیر و امید این است که قانون گرایی و احترام به مجلس را از آغاز سرلوحه کار خود قرار داده است.

منبع: ایسنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۳
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
96
واقعا ثابت شد کل هدف دلواپسان کارشکنی در اجرای توافق هسته ای و استفاده سیاسی از این مسئله است و چوب لای چرخ گذاشتن برای این دولت است و هیچگونه هدف فنی و علمی و غیره پشت آن نیست و الا مگر این توافق همان چیزی نبود که آقای جلیلی بدنبالش بود و مگرخود جلیلی همین چند وقت پیش ادعا نکرده بود همه کار را ما کرده بودیم و فقط ظریف امضایش را گرفت .
داوود فضائلی پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
55
با سلام؛ خدا رو شکر.
واقعا خدا به آقای ظریف و صالحی و عزیزان مرتبط با این پرونده صبر بدهد که اگر هر شخص دیگری جای اینها بود و مثل خود دلواپسان بی پرده و ...صحبت می کردند، می توانستند با صحبتهای علمی به خوبی این افراد را سرجای خودشان بنشانند.
من نمیدونم چه کسی به دلوپسان گفته شما نماینده کل مردم ایران هستید؟؟؟ واقعا جای سوال هست و تاسف برای دلواپسانی که جز مصالح خود و هم حزبیهایشان به فکر منافع مردم نیستند.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
30
خدايا 7 اسفند را زودتر برسان تا ...برخي نمايندگان به اصطلاح دلواپس ...براي هميشه بروند
ناشناس
|
-
|
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
27
انشااله در انتخابات آینده، مردم بیشتر دقت کنند و به حامیان واقعی اسلام و ایران رای دهند.
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
31
دلواپسان خجالت خجالت خجالت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
21
جایه بسی تاسف داره که یه نماینده در صحن مجلس ، رئیس سازمان انرژی اتمی را علناً تهدید به مرگ میکنه ، مگه جناب آقای صالحی از دانشمندان هسته ای این کشور نیستن ؟ چرا باید یه نماینده بتونه به خودش اجازه بده علناً دانشمند هسته ای مملکتو تهدید به مرگ کنه ؟ آیا تهدید ایشون جرم محسوب نمیشه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
23
بهتر بجای دلواپس از کاسبان تحریم استفاده کنیم
محمد
|
-
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
18
...شریعتمداری و تیتر روزنامه کیهان و وطن امروز دیدنی خواهد بود.
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
18
...آقای حسینیان ...این جا ایران نه داعش ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
6
هر کس در راه رأی مجلس سنگ اندازی کند ضد امنیت ملی است
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
11
139+100+12=251
اون 12تا نماینده چیکاره تشریف داشتن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
6
دلواپسانی که با اسراییل و عربستان همصدا شده و جلوی خواست اکثریت ملت ایستاده اند
دلواپسانی که دلواپس منافع مردم کوچه و بازار نیستند بلکه دلواپس منافع خود و برچیده شدن دکان خود هستند
دلواپسانی که هنوز به بازگشت احمدی نژاد ...امید دارند
reza
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
0
4
139+100+12=251
اون 2تا نماینده چیکاره تشریف داشتن؟
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین