کد خبر: ۳۲۵۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
اولین گام 1+5 برای رفع تحریم‌ها برداشته شد

استقبال جهان از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران

خبر لغو تحریم‌های هسته ای ایران از سوی آمریکا و اروپا، بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت به طوری که مقامات کشورهای جهان ضمن استقبال از اجرای برجام بر آمادگی خود برای هموار کردن مسیر آن تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
اعلام خبر شروع اجرای برجام از سوی طرفهای توافق بازتاب گسترده ای در جهان داشته است. کشورهای جهان از اجرای برجام استقبال کردند و هر کدام بیانیه ای جداگانه در این رابطه صادر کردند.

به گزارش آفتاب، بر این اساس «جان کری» وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: من از اعلامیه‌ اتحادیه اروپا، گروه ۱+۵ و ایران مبنی بر این که ما به روز تصویب برنامه اقدام مشترک رسیده‌ایم استقبال می‌کنم.

کری یکشنبه ۲۶ مهر ماه را روز مهمی برای همه طرف ها دانست که در آن نخستین گام حیاتی در فرایند حصول اطمینان در مورد صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برداشته می شود. طبق این بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده است در ۱۵ اکتبر، ایران مسیر مربوط به نقشه راه برای پرداختن به مسایل مربوط به نگرانی‌های گذشته را طی کرده و به آژانس اطلاع داده که قصد دارد به طور موقت، پروتکل الحاقی را اجرا کند.

در اظهاراتی مشابه «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس روز گذشته را روز تاریخی عنوان کرد که نقطه اوج یک دهه گفتگوی بین کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و ایران محسوب می شود.

وی گفت: توافق هسته‌ای دست ایران را از تسلیحات اتمی دور نگاه می دارد که به منزله امنیت بیشتر در منطقه و فرصتی برای ایران است تا همزمان با برچیده شدن تدریجی تحریم‌ ها، مسیر پیوستن به جامعه بین‌المللی را در پیش بگیرد.

از سوی دیگر «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه در نشست مجلس سنا که به ریاست رئیس کمیسیون امور خارجی، دفاعی و نیروهای مسلح درباره سیاست خارجی این کشور برگزار شد، در مورد ایران سخن گفت.

فابیوس اظهار داشت: برجام را توافقی دانست که به گونه‌ای مطمئن و قابل راستی‌آزمایی مانع دستیابی ایران به سلاح‌ هسته‌ای می شود. وی افزود: ما براساس مستندات قضاوت خواهیم کرد، به خصوص برای آنکه بدانیم آیا ایران در عمل و به شکلی مثبت در مورد سه موضوع ایفای نقش می‌کند: اقدام برای آشتی در عراق که توسط العبادی، نخست وزیر به پیش برده می‌شود؛ برون‌رفت از بن‌بست نهادها در لبنان و نیز حمایت از تلاش‌های استفان دمیستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه، برای اجرای بیانیه ژنو.

در همین حال خبرگزاری شینهوا چین به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور از استقبال پکن از اجرای برجام و آمادگی چین برای همکاری با قدرت های جهانی در اجرای کامل این توافق خبر داد.

«هوآ چونیینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانسی مطبوعاتی گفت همه طرف های درگیر در این توافق اجرای کامل آن را پیگیری کنند چون این توافق به سختی به دست آمد. وی گفت: ایران و ۶ کشور پس از به دست آمدن این توافق در سه ماه قبل، از طریق اقدامات عملی حمایت سیاسی قوی خود را از آن نشان داده اند.

به گفته وی این حمایت، اعتماد جامعه بین المللی را به راه حل جامع، بلند مدت و مناسب برای مسئله هسته ای ایران تقویت می کند و شرایطی مناسب را برای آغاز اجرای آن فراهم می کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین افزود کشورش همواره رویکردی سازنده به مذاکرات داشته و فعالانه برای اجرای این توافق آماده است. چین به طور موثری با آمریکا و ایران در خصوص طراحی مجدد رآکتور آب سنگین اراک تماس گرفت و کمک کرد پروژه طراحی مجدد به پیشرفت دست یابد.

هوآ‌ چونیینگ خاطر نشان کرد: پکن امیدوار است همه طرف های مربوطه اراده سیاسی خود را حفظ و به این تعهد عمل کنند و به طور مناسبی به اختلافات به منظور کمک به اجرای این توافق پایان دهند.

همچنین فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان که به ایران سفر کرده، روز یکشنبه با ابراز خرسندی از اعتمادی که در زمینه رعایت مفاد توافق نامه هسته ای به این کشور شده است، بر اهمیت نظارت بر پایبندی تهران به الزامات هسته ای خود، تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آلمان این اظهارات را کمی پیش از اعلام رسمی آغاز فرآیند لغو تحریم ها علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا عنوان کرد.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: امروز روز مهمی است زیرا توافق هسته ای که دوازده سال بر سر آن مذاکره شد، واقعا به اجرا در می آید؛ این مانعی بسیار بزرگ بود که برای غلبه بر تنش های طولانی مدت با ایران برداشته شد.

براساس گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه اروپا نیز در واکنش به اجرای برجام اقدامات قانونی برای برداشتن همه تحریم های مالی و اقتصادی مرتبط با هسته ای ایران را تصویب کرد. این اقدامات حقوقی فقط در روز اجرا همزمان با راستی آزمایی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص عمل ایران به همه اقدامات توافق شده مرتبط با هسته ای به اجرا درخواهد آمد.

روز گذشته «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا دستور آغاز فرایند لغو تحریم های ایران را به عنوان بخشی از توافق هسته ای جامع میان کشورهای ۱+۵ با ایران موسوم به برجام صادر کرد.

بنابر اعلام رسمی کاخ سفید، باراک اوباما طی دستوری به وزرای انرژی، بازرگانی، خزانه داری و خارجه این کشور از آن ها خواست تا گام های را لازم جهت رفع تحریم های ایران بردارند.

گفتنی است ایران و قدرت های جهانی روز یکشنبه به مرحله مهمی از توافق رسیدند که در نهایت تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو می کند. به این ترتیب ۱۸ اکتبر مصادف با ۲۶ مهر توافق هسته‌ای اولین گام خود را برای رفع تحریم ها برداشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین