کد خبر: ۳۲۶۵۲۰
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴

نقشه مسیر پرواز محرمانه بشار اسد به مسکو+تصویر

اسد از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه به سمت مسکو حرکت کرده و در همین پایگاه نیز پیاده شده است. کل سفر نیز شبانه انجام شد و کارکنان ریاست جمهوری سوریه، هیچگاه غیبت اسد را حس نکردند.
آفتاب‌‌نیوز :
بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با سفر به مسکو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو کرد. این یک اتفاق عادی نبود چرا که اسد برای اولین بار در 5 سال گذشته از کشورش خارج می شد و نکته مهم این که تا اعلام رسمی خبر، هیچ کس از آن مطلع نبود.

بشار اسد در این سفر از مسیر پروازی معمول دمشق تا مسکو استفاده نکرد بلکه از هواپیمای حامل وی مجبور شد برای خودداری از عبور از آسمان ترکیه، از مسیر جایگزین یعنی آسمان عراق، ایران و دریای خزر استفاده کند.نقشه مسیر پرواز محرمانه بشار اسد به مسکو+تصویر

همچنین این نگرانی وجود داشت در صورت عبور از مسیری غیر از ایران و عراق، هواپیمای حامل بشار اسد مجبور به فرود شده و این سفر با اختلال روبه رو شود.

قبل از این هم جنگنده ها و هواپیماهای نظامی ترابری روسیه نیز برای پرواز به سمت سوریه، از مسیر ایران و عراق عبور می کردند.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای سفر به مسکو از یک فروند هواپیمای نیروی هوایی روسیه استفاده کرد تا هر گونه اقدام اختلالی احتمالی خنثی شود. این هواپیمای ترابری ارتش روسیه با همراهی جنگنده های سوخو از دمشق راهی مسکو شد و در بازگشت نیز همین شیوه استفاده شد.

همچنین برخی گمانه زنی ها حاکی است ارتش روسیه تصمیم گرفت جنگنده های خود را برای محافظت از بشار اسد به کار بگیرد. هر چند که روسی بودن هواپیما، احتمال این خطر را کاهش می داد. در صورتی که سوخوها نیز هواپیمای اسد را اسکورت کرده باشند، قاعدتاً در طول مسیر سوختگیری هوایی نیز انجام شده است.

تنها مسکو، دمشق و تهران از این پرواز مطلع بودند. حتی مقامات عراقی نیز از چنین اتفاقی آگاه نبودند اما عبور یک فروند هواپیمای ترابری روسیه و سوخوها به آنها اعلام شده بود.

مقامات ایرانی از این پرواز اطلاع داشتند و در مسیر انتقال بشار اسد نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از هر اتفاق غیرمترقبه به کار گرفتند. حتی در سوریه نیز شمار معدودی از مقامات خبر داشتند.

در طول انجام این سفر نیز نیروی هوایی سوریه و روسیه تلاش کردند مانع از بسته شدن احتمالی آسمان سوریه در مقابل هواپیمای حامل بشار اسد شوند. هم اکنون آسمان سوریه در کنترل نیروی هوایی روسیه و ائتلافی از کشورهای غربی و عربی به رهبری آمریکاست.

برخی منابع روسی می گویند که اسد از پایگاه هوایی لاذقیه سوریه به سمت مسکو حرکت کرده و در همین پایگاه نیز پیاده شده است. کل سفر نیز شبانه انجام شد و کارکنان ریاست جمهوری سوریه، هیچگاه غیبت اسد را حس نکردند. اسد بلافاصله بعد از رسیدن به مسکو به دیدار پوتین رفت و بعد از دیدار نیز بدون درنگ به فرودگاه برگشت و راهی لاذقیه شد.

در تمام مدت سفر، ارتش سوریه در آماده باش ویژه به سر می برد بی آن که بدانند علت این آماده باش چه بوده است.

به گزارش عصر ایران، این نخستین سفر خارجی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در 5 سال اخیر است و به همین دلیل از اهمیت بالایی برخوردار بود. در صورتی که این سفر با اختلال یا مشکل خارجی روبه رو می شد می توانست یک آبروریزی بزرگ را برای مسکو به دنبال داشته باشد به همین دلیل انجام این سفر از ابتدا تا انتهای آن برای مقامات روسیه بسیار مهم بود.

نکته مهم در این سفر این بود که خبر آن ، تنها وقتی رسانه ای شد که اسد از مسکو برگشت. این امر نشان دهنده سطح عالی حفاظت اطلاعات در روسیه و مسکو هست. همچنین خروج ولو کوتاه اسد از سوریه ، آن هم در اوج درگیری ها نشان می دهد که وضعیت وی تثبیت شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین