کد خبر: ۳۲۷۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۵

گام دوم دیپلماسی جهانی دولت یازدهم؛ بحران سوریه در دستور کار ظریف

دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم پس از پشت سر گذاشتن مذاکرات فشرده بین ایران و 1+5 در دو سال نخست آغاز کار، اکنون عرصه مذاکرات بین المللی حل و فصل بحران سوریه را در پیش رو دارد.
آفتاب‌‌نیوز : واشنگتن به عنوان اصلیترین عضو اردوگاه ضد سوری پس از پنج سال مخالفت با حضور ایران در مذاکرات مربوط به حل و فصل بحران سوریه، سه شنبه شب مجبور شد از تهران برای شرکت در نشست آینده چند جانبه وین درباره این بحران دعوت کند.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، قطر، عربستان و ترکیه که با اعزام تروریست های بین المللی، سوریه را به درگیری و جنگ داخلی کشانده اند، پس از پنج سال بحران آفرینی که عراق را نیز فرا گرفته است، مجبور شده اند واقعیت ناکامی برنامه ریزی های خود را در خاورمیانه و موفقیت ابتکارهای دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را در عرصه منطقه ای و بین المللی بویژه بحران سوریه بپذیرند.

مقام های دولت آمریکا دیروز (سه شنبه) اعلام کردند بطور رسمی از ایران دعوت شده در گفت وگوهای صلح سوریه که قرار است پنجشنبه آینده در وین پایتخت اتریش برگزار شود، شرکت کند.
شبکه خبری «ای بی سی» شامگاه دیروز به نقل از چند مقام دولت آمریکا که خواسته اند نامشان فاش نشود، اعلام کرد که مقامات بلندپایه آمریکایی در پی مذاکرات طولانی به گونه رسمی از نمایندگان دولت ایران دعوت کرده اند در دور تازه گفت و گوی های صلح سوریه که باحضور وزرای خارجه آمریکا، روسیه و برخی کشور های اروپایی و عرب منطقه برگزارمی شود، شرکت کند.

چند ساعت پیش از اعلام این خبر، روسیه که در همگرایی کامل منطقه ای با ایران بارها تاکید کرده است بحران سوریه فقط باید از طریق مذاکره سوری سوری، بدون مداخله خارجی و اولویت مبارزه قاطع با تروریست ها حل شود، حضور تهران را در نشست های وین شرط اصلی نتیجه بخش بودن گفت وگوها اعلام کرده بود.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شامگاه سه شنبه در مسکو ضمن انتقاد از مخالفت با حضور ایران و کشورهای منطقه برای مذاکرات حل بحران سوریه، گفت: گروه کوچک کنونی مذاکره کننده (روسیه، آمریکا، عربستان و ترکیه) توان حل سیاسی بحران سوریه را ندارد.
لاوروف افزود: درصدد هستیم ایران و کشورهای دیگر منطقه در دور دوم نشست وین برای بررسی بحران سوریه شرکت کنند.

وی همچنین با انتقاد از مخالفان تلاش های بین المللی برای حل سیاسی بحران سوریه، گفت: بسیاری به این واقعیت رسیده اند که حل و فصل بحران کنونی فقط از راه سیاسی و مذاکره ممکن است و شرکای غربی ما حتی آنان که پیش از این تردید داشتند اکنون درک می کنند که راه حل دیگری وجود ندارد.

تنها ساعتی پس از دعوت رسمی واشنگتن از تهران برای حضور در مذاکرات وین، وزیران امور خارجه ایران و روسیه نیز در گفت و گوی تلفنی خود درباره حل و فصل بحران سوریه گفت وگو و تبادل نظر کردند.

طبق اعلام وزارت امور خارجه روسیه، در این گفت وگوی تلفنی دو طرف با بررسی راه های حل و فصل بحران کنونی با محوریت روند آغاز مذاکرات سیاسی سوری سوری، تاکید کردند: مساعدت تمام کشورهای کلیدی منطقه برای آغاز روند حل و فصل سیاسی مسایل سوریه ضرورت دارد.
این سومین گفت و گوی تلفنی لاوروف و محمدجواد ظریف وزیران امور خارجه روسیه و ایران در هفته اخیر با محوریت بحران سوریه است.

دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اکنون با برنامه حضور در مذاکرات وین و فرصت ارائه دیدگاه های خود در روند حل سیاسی مهمترین بحران جهانی، جایگاه خود را در اردوگاه ضد تروریسم جهانی ارتقا داده است.

اکنون پس از کارنامه موفق دیپلماسی دولت یازدهم در به سرانجام رساندن مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5 براساس تاکیدات رهبر معظم انقلاب، خطوط قرمز نظام و مصالح ملی در قالب برجام و اجرایی شدن آن، پرونده سوریه نیز روی میز کار ظریف و دیپلمات های وزارت امور خارجه ایران قرار گرفته است، تا طی مذاکرات و در جریان مبارزه با تروریسم، ثبات و آرامش را به این کشور بازگردانند و با راهکارهای سیاسی و همگرایی منطقه ای جایگاه جمهوری اسلامی را در عرصه بین المللی ارتقا بخشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین