کد خبر: ۳۲۷۵۷۹
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۵
دعوت رسمی از ایران برای شرکت در کنفرانس حل بحران سوریه

یک میز مذاکره دیگر برای ایران و آمریکا؛ پایان بحران سوریه نزدیک است؟

براساس اعلام مقام‌های دولت آمریکا از ایران به‌طور رسمی برای حضور و مشارکت در نشست‌ و گفت‌وگو برای حل بحران سوریه دعوت شده است.از زمان آغاز بحران سوریه، این برای اولین‌بار است که مقامات رسمی کشورمان در گفت‌و‌گوهایی با موضوع حل بحران سوریه و با حضور گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شرکت می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- ایران رسماً از سوی آمریکا و روسیه برای شرکت در کنفرانس سوریه دعوت شده است. در این کنفرانس که با هدف گفت‌و‌گو در مورد بحران سوریه در وین برگزار می‌شود، علاوه بر آمریکا و روسیه، مقامات کشورهای عربستان، عمان و سران اتحادیۀ اروپا نیز حضور دارند. مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با تایید این خبر گفت: مشارکت ایران در این اجلاس تحت بررسی است.

به گزارش آفتاب، از زمان آغاز بحران سوریه، این برای اولین‌بار است که مقامات رسمی کشورمان در گفت‌و‌گوهایی با موضوع حل بحران سوریه و با حضور گروه‌های مخالف بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه شرکت می‌کنند. 

حضور امیرعبداللهیان در نشست وین

براساس گزارش منابع خبری، جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته گفت که واشنگتن انتظار دارد از ایران نیز برای حضور در مذاکرات سوریه در وین دعوت شود. یک مقام کشورهای منطقه هم به رویترز گفته است که ایران هم‌اکنون نیز از سوی آمریکا و روسیه برای شرکت در این مذاکرات دعوت شده است و حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران قرار است در نشست وین شرکت کند. براساس گزارش ایسنا، حضور محمد جواد ظریف نیز هنوز تحت بررسی قرار دارد. البته تاکنون خبر دعوت از ایران و حضور امیرعبداللهیان در نشست وین از سوی مقامات کشورمان اعلام و تایید نشده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجۀ آمریکا در این‌باره و در پاسخ به خبرنگاران گفته است: «اگر از سوی جامعۀ بین‌المللی تمایلی برای نقش دادن به ایران در گذر سیاسی در سوریه وجود نداشت، برای این مشارکت دعوتی نیز صورت نمی‌گرفت.» فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا نیز پیش از این نسبت به حضور ایران در این گفت‌وگوها اظهار امیدواری کرده بود.

گفت‌وگوی ظریف و لاوروف درباره سوریه

همچنین سرگئی لاوروف و محمدجواد ظریف روز سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی راه‌های حل و فصل بحران سوریه را بررسی کردند. وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که سرگئی لاوروف و محمد جواد ظریف وزیران امور خارجه روسیه و ایران در این گفت‌و‌گوی تلفنی تاکید کردند که باید اقدامات فوری برای پیشرفت در روند مذاکرات سیاسی در سوریه اتخاذ شود. بر اساس این بیانیه، لاوروف علاوه‌بر این با جان کری همتای آمریکایی خود درباره‌ی راه‌حل‌های بحران سوریه گفت‌و‌گو کرده است. دو طرف در این تماس خواستار آن شده‌اند که تمامی کشورهای منطقه برای پیشبرد مذاکرات سوریه یکپارچه شوند.

پیشتر نیز پوتین و اوباما، روسای‌جمهور روسیه و آمریکا با ملک سلیمان، پادشاه عربستان به‌صورت تلفنی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کرده بودند. روسیه از چندی پیش با استقرار جنگنده‌های خود، بمباران مواضع گروه‌های تروریستی را آغاز کرده است.

نیویورک‌تایمز  نیز با اعلام خبر دعوت رسمی ایران به این کنفرانس، نوشته است: اگر ایران این دعوت را بپذیرد، این نخستین باری خواهد بود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا وارد مذاکرات رسمی با تهران درباره موضوعاتی فراتر از توافق هسته‌ای حاصل شده در ماه ژوئیه خواهد شد. البته اعلام خبر دعوت رسمی از ایران برای شرکت در این کنفرانس با مخالفت‌هایی در آمریکا نیز روبروه شده است و سناتور تام کاتن جمهوری‌خواه که با توافق هسته‌ای نیز مخالف بود گفته است که خبر دعوت از ایران نشان می‌دهد که بارک اوباما به‌جای منزوی کردن ایران... دارد اعتبار و نفوذ هژمونی ایران در منطقه را افزایش می‌دهد». سناتور جان مک کین هم گفته است که موضع دولت اوباما «احمقانه و خطرناک است چراکه این تظاهر به شرکت سازنده در رایزنی‌های سیاسی تنها برای ایران و روسیه زمان می‌خرد که در میدان جنگ به هدف خود برسند.»

گام دوم دیپلماسی جهانی دولت یازدهم

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارش‌هایی در همین‌باره نوشته است: دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم پس از پشت سر گذاشتن مذاکرات فشرده بین ایران و 1+5 در دو سال نخست آغاز کار، اکنون عرصه مذاکرات بین‌المللی حل و فصل بحران سوریه را در پیش رو دارد. دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران اکنون با برنامه حضور در مذاکرات وین و فرصت ارائه دیدگاه های خود در روند حل سیاسی مهمترین بحران جهانی، جایگاه خود را در اردوگاه ضد تروریسم جهانی ارتقا داده است...پرونده سوریه روی میز کار ظریف و دیپلمات‌های وزارت امور خارجه ایران قرار گرفته است، تا طی مذاکرات و در جریان مبارزه با تروریسم، ثبات و آرامش را به این کشور بازگردانند و با راهکارهای سیاسی و همگرایی منطقه‌ای جایگاه جمهوری اسلامی را در عرصه بین‌المللی ارتقا بخشند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود آورده است: انتشار این اخبار و تحرکات دیپلماسی غرب بیانگر این است که اکنون تمام طرف‌های درگیر و بازیگران منطقه به این نتیجه رسیده‌اند که بحران سوریه راه‌حلی جز راه‌حل سیاسی ندارد و تمام تلاش‌ها باید بر این موضوع متمرکز شود و مبارزه با داعش باید در اولویت همه‌ی کشورها قرار گیرد.... پرسش‌های اساسی این است که آیا بحران سوریه به پایان خود نزدیک شده است؟ پاسخ به این پرسش به دو مساله مبارزه با گروه‌های تروریستی و بر سر عقل‌آمدن غرب و کشورهای عربی بستگی دارد و این که آیا این کشورها می‌خواهند به‌طور واقعی به این بحران پایان دهند و ثبات و آرامش به منطقه باز گردد؟

تکمیلی/حضور ظریف در نشست وین

وزیر خارجه ایران در نشست وین درباره سوریه که روز جمعه برگزار خواهد شد شرکت می‌کند. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران با اعلام این خبر افزود: محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه ایران و روسیه عصر دیروز (سه‌شنبه) و صبح امروز (چهارشنبه) در خصوص اوضاع منطقه و موضوع سوریه گفت‌وگو کردند که اجلاس آینده در وین اتریش در خصوص بحران سوریه محور گفت‌گو‌های دیروز وزیران خارجه دو کشور بود. این خبرگزاری همچنین نوشته است که حسین امیرعبداللهیان، عباس عراقچی و مجید تخت روانچی، معاونان وزیر خارجه، ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
3
14
من فکر نمی کنم حالا حالاها مشکل مرتفع بشه .....
به انسان امیدی نیست ....
اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
10
13
بحران سوریه هیچ وقت تمام نخواهد شد ...
بهروز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
5
19
ايران و روسيه دارن كم كم راضي ميشن كه به سوريه بدون اسد فكر كنن. حد اكثر فشاري كه ميتونن بيارن اينه كه اسد رو براي يك مدت كوتاه رئيس دولت موقت انتقالي كنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
3
24
افتخاری دیگر برای ظریف و دولت تدبیر و تبدیل ایران به بازیگر تاثیر گذار عرصه بین المللی
پاسخ ها
نا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
خوشتیپ باعث دعوت ایران قدرت روسیه بوده چه ربطی به دولت ...داره
وحید
|
United States of America
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
0
13
برای جهانی شدن باید جهانی فکر کرد.شاید گام به گام بتوان با ملل جهان ارتباط داشت این فکر بزرگ و ازاد میطلبد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۷
2
6
اين يعني خروج اسد تمام به اين ميگن توافق پشت پرده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین