کد خبر: ۳۲۸۰۸۰
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
سند رسمی رآکتور اراک در سه مرحله تهیه می‌شود

شایعات و واقعیات در مورد بازطراحی راکتور اراک/ "قلب" اراک همچنان می‌تپد

رآکتور اراک با شرط آب سنگین بودن همان طور مقام معظم رهبری تاکید داشتند به کار خود ادامه خواهد داد و تنها بخشی از قلب رآکتور که شائبه ایجاد زیر ساخت بمب اتم را داشته از سیستم تاسیسات خارج می شود اما در عوض میزان تولید رادیو دارو در کشور افزایش می‌یابد و نیازمند بیماران به ایزوتوپ تامین خواهد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
آب سنگین اراک یکی از موضوعات پر بحث و جدل در مذاکرات ایران و گروه1+5 بود. اینکه این رآکتور حتما شرایط آب سنگین را داشته باشد از خطوط قرمزی بود که تیم مذاکره کننده کشور تلاش کردند آن را محقق کنند. علاوه بر اینکه آب سنگین رآکتور اراک باقی مانده است، بازطراحی و تغییراتی قرار است در این رآکتور اتفاق بیافتد که به گفته وزیر امور خارجه کشور و نمایندگان مسلط بر حوزه باعث توسعه فن آوری در این تاسیسات می شود.

به گزارش آفتاب، با وجود اینکه محمد جواد ظریف و تیم اش تلاش کردند تا در مقابل شش قدرت جهانی موضوع رآکتور اراک را به بهترین شکل ممکن جلو ببرند اما حتی بعد از بررسی برجام و تصویب طرحی مرتبط به آن در صحن علنی نگرانی هایی در این زمینه وجود دارد. عدم تعهد غربی ها به قول و قرارهایی که با کشورهای دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران گذاشته است باعث می شود همچنان نگرانی‌هایی در زمینه اجرای درست برجام در حدود خطوط قرمز ایران وجود داشته باشد.

توصیه های رهبری و اقدام وزارت خارجه

تا جایی این نگرانی وجود دارد که مقام معظم رهبری در نامه به رئیس جمهوری در خصوص اجرای برجام بعد از تاکیداتی مبنی براینکه آمریکا هرگز قابل اعتماد نبوده و نیست در خصوص رآکتور اراک گوشزد کردند تا " اقدام در مورد نوسازی کارخانه‌ی اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورتی آغاز خواهد شد که قرارداد قطعی و مطمئن درباره‌ی طرح جایگزین و تضمین کافی برای اجرای آن منعقد شده باشد."

محمد جواد ظریف در این باره به خبرگزاری خانه ملت گفته است: بازطراحی رآکتور اراک احتمالا تک‌پژوه ای نخواهد بود بلکه طی پروژه متعددی صورت می گیرد. طبق توافقی که صورت گرفته است ایران مدیر تمام پروژه‌ها خواهد بود و به نوعی همه با ما کار می کنند.

وزیر امور خارجه کشور تاکید می کند که سند رسمی رآکتور اراک در سه مرحله تهیه می شود. در مرحله اول بیانیه و یادداشت اعلام نیت بین صالحی و وزیر انرژی آمریکا و همتای چینی انجام شد و همزمان با روز تصویب توسط کاخ سفید، روی سایت آمریکا قرار گرفت.

شایعات و واقعیات در مورد بازطراحی راکتور اراک/

به گفته عضو کابینه دولت یازدهم مرحله دوم سند رسمی یا در سطح وزرا  یا سطح مناسب دیگری بین ایران و همه اعضای گروه 1+5 امضا خواهد شد. پیش نویس آن قطعی شده است و منتظر نهایی شدن و امضا هستند.

وی در خصوص مرحله نهایی این سند توضیح می دهد: مرحله نهایی در واقع  در خصوص اسناد و جزییات  هر یک از پروژه‌های مربوط به رآکتور اراک است. بازطراحی رآکتور اراک احتمالا تک پژوه ای نخواهد بود بلکه طی پروژه متعددی صورت می گیرد. طبق توافقی که صورت گرفته است ایران مدیر تمام پروژه ها خواهد بود و به نوعی همه با ما کار می کنند.

از نگرانی کمیسیون ویژه تا توسعه رآکتور اراک

کمیسیون ویژه بررسی برجام پس از بررسی 40 روزه متن برجام نگرانی های خود را در خصوص آب سنگین اراک عنوان کرد. در بخشی از گزارش این کمیسیون آمده است آنچه اکنون قابل بیان است اینکه طرح فعلی رآکتور اراک با اجرای برجام به بهانه ادعایی موهوم از سوی آمریکا به عنوان جلوگیری از استفاده نادرست و دستیابی به پلوتونیم برچیده شده و آینده‌ قابل پیش‌بینی برای احیاء نیز ندارد.

همچنین کمیسیون تعهد درازمدت برای عدم ذخیره‌سازی آب سنگین در ایران ـ که بناست از کشور صادر شود ـ را نقطه منفی تلقی می‌کند و توجیه صادرات و فروش آب سنگین را به‌دلیل استراتژیک بودن این کالا برای کشور بلاوجه می‌داند.

با این حال رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره تغییرات و تاثیرات آن در رآکتور اراک می گوید: تغییری در سازه رآکتور ایجاد نمی شود تنها یک سوم قلب رآکتور مسدود و از محاسبات خارج می شود و در عین حال مصرف اورانیوم از خام به غنی شده تغییر و میزان آن کاهش خواهد یافت.

روند تغییرات در رآکتور اراک

علاءالدین بروجردی ادامه می دهد که قلب رآکتور اراک متشکل از سه قسمت است و بر اساس توضیحاتی که کارشناسان این تاسیسات هسته ای در بازدید اعضای کمیسیون ویژه برجام دادند، یک سوم این قلب از سیستم خارج می شود. خارج شدن به این معنا است که از دید محاسباتی خارج می شود نه اینکه سازه از بین می رود. علاوه بر این تغییر بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری، موضوع جایگزینی در رآکتور اراک مطرح است. این جایگزینی در خصوص مصرف اورانیوم مطرح است.

به گفته این نماینده طراحی جدیدی و جایگزینی در قلب رآکتور صورت می گیرد که بر اساس آن مصرف اورانیوم خام به غنی شده تغییر و همچنین میزان تولید کاهش خواهد یافت.

یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری این بود که ویژگی آب سنگین بودن رآکتور اراک حفظ شود بروجردی با اشاره به این موضوع می گوید: آب سنگین ماند شرط لازم و ابتدایی مذاکرات بود بنابراین در اراک آب سنگین تولید خواهد شد و تغییری در آن ایجاد نخواهد شد اما در طرح جایگزین میزان داریو دارو ها به دو برابر وضعیت کنونی خواهد رسید.  

بر اساس این گزارش این تغییرات و طرح جایگزین بر اساس اعلام آمادگی که از سوی چین و بخشی از آن توسط آمریکا انجام خواهد شد اما لازم است که برای این کار سند شفاف و تضمین شده تنظیم شود که زمان بندی مراحل کار روشن باشد. این نگاه مورد تاکید رهبر انقلاب بوده است و مسئولیت آن بر عهده سازمان انرژی هسته ای کشور خواهد بود.

تامین رادیو دارو با بازطراحی رآکتور

عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی توضیح می دهد که با باز طراحی در رآکتور اراک نیاز بیماران کشور به رادیو دارو تامین می شود.

عباسعلی منصوری آرانی در این باره می گوید: تغییرات در رآکتور اراک با مشارکت بین المللی و مدیریت ایران صورت می گیرد، مزیت آن این است که  اولا تبادل تجارب شکل می گیرد و ثانیا ما به عرصه بین المللی ورود پیدا می کنیم چرا که آب سنگین در عرصه بین المللی ارزش بسیاری دارد و ورود ایران به عرصه بین المللی به نفع کشور خواهد بود.

این نماینده با تاکید بر اینکه باید تغییرات و بازطراحی در راکتو اراک هوشمندانه صورت گیرد، می افزاید: در بازطراحی رآکتور، دو موضوع دیده شده است، اولا پذیرش بیماران نیازمند رادیو دارو ممکن خواهد شد و همچنین قرار است ایزوتوپ ها زمان دار طراحی شود تا به تمام نقاط کشور و جهان ارسال شود تا در اختیار بیماران نیازمند قرار گیرد.

بسته شدن PMD از ملزومات برجام است


علاوه بر نگرانی در خصوص تغییرات، بازطراحی و جایگزینی در راکتور اراک، گره خوردن سرنوشت این تاسیسات به پرونده PMD از دغدغه های دیگر مسئولان داخلی است.  

بروجردی در پاسخ به این سوال که آیا تغییرات رآکتور راک منوط به بسته شدن پرونده  PMDایران در آژانس بین المللی است، می گوید: اینکه جزییات به چه صورت خواهد بود بستگی به آن دارد که در زمان اجرایی شدن به چه سمت و سویی برویم. اما باید تاکید کنم که بسته شدن پرونده PMDایران جزو ملزومات قطعی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین