کد خبر: ۳۲۹۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۶

جرمی کوربین: دعوت 'السیسی' به لندن نشانه تحقیر انسانیت است

'جرمی کوربین' رهبر حزب مخالف کارگر روز چهارشنبه ضمن انتقاد از دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به دلیل دعوت از 'عبدالفتاح السیسی' رییس جمهور مصر برای سفر به لندن، گفت : این دعوت نشانه 'تحقیر انسانیت و حقوق دمکراتیک ' شمرده می شود.
آفتاب‌‌نیوز :
کوربین در آستانه سفر رئیس جمهور مصر به انگلیس، در بیانیه ای تصریح کرد: گفت وگو با السیسی، رئیس جمهوری که محمد مرسی رئیس جمهور پیشین و منتخب مردم مصر را برکنار کرده است، امنیت ملی انگلیس را تهدید می کند.

رهبر حزب کارگر گفت : دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نبایستی فرش قرمز برای رییس جمهور مصر پهن می کرد.

به گزارش ایرنا، وی اضافه کرد: پذیرش و تقویت السیسی که در سال 2013 میلادی با کودتا یک رئیس جمهور منتخب مردم را برکنار کرد و به کشتار و زندانی کردن هزاران نفر دست زده است، برای دولت انگلیس که مدعی اشاعه صلح و عدالت در منطقه است، مسخره هست.

کوربین افزود: «حمایت از رژیم های دیکتاتوری در خاورمیانه عامل کلیدی در اشاعه تروریسم بوده است. به جای اینکه کامرون برای السیسی فرش قرمز پهن کند، باید صادرات سلاح را به مصر تا زمانی که دموکراسی و حقوق مدنی در این کشور بازیابی شود، به حالت تعلیق درآورد.»

به گفته منتقدان دولت مصر، در حال حاضر هزاران نفر به دلایل امنیتی در زندان های این کشور هستند و شماری از مخالفان محاکمه و به اعدام محکوم شده اند.

روزنامه ایندیپندنت روز جمعه هفته گذشته در گزارشی نوشته بود، 'دیوید کامرون' نخست وزیر انگلیس تحت فشار قرار دارد که دعوت از 'عبدالفتاح السیسی' برای سفر به این کشور را لغو کند.
این روزنامه اضافه کرد: 'جان مک دانل'، وزیر دارایی کابینه در سایه ( حزب کارگر انگلیس) یکی از افرادی است که اخیرا نامه ای را برای دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس ارسال و از وی خواسته اند دعوت خود را از السیسی به این علت که وی یک دیکتاتور نظامی و مسئول «رژیم ترور» است، لغو کند.

به نوشته این روزنامه، اساتید دانشگاه ها و رهبران اتحادیه های کارگری نیز از زمره کسانی هستند که ( در این نامه ) نسبت به این مسئله ابراز نگرانی کرده اند و در این میان هزاران فعال مدنی نیز قرار است تجمع اعتراضی علیه سفر السیسی، در لندن برگزار کنند.

ایندیپندنت افزود: 'کارلا مک لارن'، سخنگوی انگلیسی عفو بین الملل نیز در این مورد گفته است: «سفر السیسی به انگلیس امتحان مهم دیگری برای کامرون است. در مورد این که آیا وی آماده است کاری بیشتر از پهن کردن فرش قرمز برای سران مستبد انجام دهد یا خیر. ما منتظر هستیم ببینیم آیا کامرون در دیدار رودررو با عبدالفتاح السیسی موضوعات حقوق بشری را مطرح می کند یا خیر.'

این روزنامه نوشت: سخنگوی عفو بین الملل عنوان کرد: از زمان به قدرت رسیدن السیسی، در جریان محاکمات ناعادلانه در مصر حکم مرگ گروهی وحشتناکی صادرشده است و در تلاش برای سرکوب همه مخالفان، هزاران نفر دستگیرشده اند.

روزنامه گاردین نیز در گزارشی در این مورد نوشته بود: شمار امضای نامه یاد شده به 55 نفر رسیده که شامل برخی از اعضای پارلمان انگلیس ازجمله نمایندگان احزاب کارگر و سبز و روزنامه نگاران ، نویسندگان و هنرمندان است.

به نوشته این روزنامه ، جرمی کوربین رهبر حزب مخالف کارگر گفته است که حزبش به دنبال طرح مسایل حقوق بشری با رییس جمهور مصر است.

در همین حال گروهی از مشاوران حقوقی و وکلا انگلیسی، از پلیس ضد تروریسم انگلیس درخواست کرده اند مصونیت داده شده به هیئت مصری در سفر به لندن را به چالش بکشد.
آنها از پلیس ضد ترور انگلیس خواسته اند تا گروه همراه «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر در سفر به انگلیس را به دلیل جرائم جنگی تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

فعالان کمپین مخالف سفر السیسی نیز گفته اند که درصدد برگزاری یک تجمع اعتراضی در روز چهارم نوامبر( چهارشنبه ) در برابر ساختمان نخست وزیری انگلیس ( داونینگ استریت ) در لندن هستند. آنها ادعا می کنند از زمان به قدرت رسیدن السیسی، تعداد زندانیان سیاسی در مصر به 40 هزار نفر رسیده است.

رئیس جمهوری مصر روز چهارشنبه، 13 آبان (4 نوامبر) به دعوت دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس برای دیدار رسمی از این کشور وارد لندن می شود.

عبدالفتاح السیسی در جریان سفر سه روزه اش به انگلیس قرار است با دیوید کامرون در مورد آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی و مسایل موردعلاقه دو کشور و زمینه های گسترش روابط و همکاری دوجانبه در موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، امنیتی و مبارزه با تروریسم گفت وگو کند.

عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در آستانه سفرش به انگلیس در گفت وگویی با 'بی بی سی' که روز چهارشنبه منتشر شد، از اجرای مقررات امنیتی در کشورش دفاع کرد و مدعی شد که مصر همچنان در مسیر تحقق دموکراسی حرکت می کند.

السیسی در این مصاحبه گفت که کشورش در معرض تهدید گروه های افراطی قرار دارد و نگران فروپاشی کشورهای همسایه و آثار آن بر شرایط داخلی خود است.

رییس جمهور مصر همچنین تصویب قانون شرایط اضطراری در کشورش و به خصوص برخورد شدید با برخی گروه های سیاسی را برای حفاظت از امنیت مصر لازم برشمرد.

نیروهای نظامی مصر تحت فرماندهی عبدالفتاح السیسی ( رییس جمهوری کنونی) در سوم ژوئیه 2013 میلادی ، محمد مرسی را که مردم این کشور در تاریخ 17 ژوئن 2012 میلادی و در اولین انتخابات دمکراتیک پس از وقوع انقلاب 2011 میلادی و برکناری حسنی مبارک ، به عنوان رییس جمهور برگزیده بودند، برکنار کرد.

سرکوب و فشار علیه گروه اخوان المسلمین و حامیان مرسی از سوی دولت 'السیسی'، تاکنون صدها کشته برجای گذاشته است و هزاران نفر نیز در جریان آن به زندان افتاده اند.
همچنین صدها نفر از اعضا و هواداران اخوان المسلمین نیز در جریان محاکمات شتاب زده که سازمان ملل آن را در تاریخ معاصر بی سابقه توصیف کرده است، به مرگ محکوم شده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین