کد خبر: ۳۲۹۳۷۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

دفاع روزنامه جام‌جم از پوشش برجام در تلویزیون

در حالی که با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای و امضای برجام، رسانه ملی تلاش کرد در تولید خبر، مستند، میزگرد و گفت‌وگو با مسئولان و کارشناسان، نقش رسانه‌ای خود را در اطلاع‌رسانی ایفا کند... عده‌ای صداوسیما را به کم‌توجهی به این رویداد متهم می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
جام جم نوشت: در حالی که با پایان یافتن مذاکرات هسته‌ای و امضای برجام، رسانه ملی تلاش کرد در تولید خبر، مستند، میزگرد و گفت‌وگو با مسئولان و کارشناسان، نقش رسانه‌ای خود را در اطلاع‌رسانی ایفا کند و با انعکاس دیدگاه‌های موافق و مخالف برجام به تحلیل فضای سیاسی بپردازد، عده‌ای صداوسیما را به کم‌توجهی به این رویداد متهم می‌کنند. این درحالی است که رسانه ملی از 23 تیر تا 27 مهر امسال با تولید و پخش بیش از 1700 ساعت برنامه و خبر با موضوع برجام را درکارنامه خود دارد.

به گزارش روزنامه جام‌جم، عملکرد حوزه‌های برنامه‌ساز صداوسیما با موضوع برجام بیش از 1708 ساعت و 47 دقیقه بوده است و در انعکاس این موضوع معاونت خبر نقش به‌سزایی داشته و 1640 ساعت و 29‌دقیقه خبر، گزارش، تفسیر، برنامه‌های خبری و سیاسی تهیه و پخش کرده است.

به گزارش معاونت خبر رسانه ملی، خبرگزاری صدا و سیما، باشگاه خبرنگاران جوان، شبکه خبر، اداره‌کل تولید و برنامه‌های تحلیلی و مستند و پژوهش‌های خبری از تیرتا مهرماه امسال به تولید بیش از 78 هزار دقیقه و پخش 27 هزار و 805 دقیقه خبر و برنامه مبادرت کرده‌اند.

به طور خلاصه رسانه ملی در ماه‌های اخیر با محور برجام، در بخش خبر مکتوب به مدت 66 هزار و 924 دقیقه، در بخش تولید گزارش خبری 216 دقیقه، در تولیدات خبری تلویزیونی 1860 دقیقه، در بخش تحلیل و بولتن خبری 1321 دقیقه، در بخش تولید برنامه تلویزیونی 5538 دقیقه، در تولید برنامه رادیویی 613 دقیقه و... به تولید برنامه پرداخته است.

شبکه یک، در صدر برنامه‌های برجام

معاونت سیما در موضوع برجام به مدت 18 ساعت و 44 دقیقه برنامه پخش کرده که شبکه یک با 11 ساعت و 37 دقیقه بیشترین میزان پخش را داشته که 62 درصد از آمار را به خود اختصاص داده است. در این شبکه برنامه‌هایی مانند نگاه یک و خانه ملت به این موضوع پرداختند.

شبکه پنج هم به مدت شش ساعت و 15 دقیقه برنامه با موضوع برجام پخش کرده است که اقتصاد ایران و روزآمد عناوین برخی برنامه‌هایی است که در شبکه پنج برجام را بررسی کرده‌اند.

انتقادها منشأ سیاسی دارد

با چنین عملکردی، امیرعلی ملکی، دبیر ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما در پاسخ به انتقاد مخالفان رسانه ملی به جام‌جم گفت: رسانه‌های منتقد عملکرد صدا و سیما در موضوع مذاکرات هسته‌ای و برجام را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد؛ اول، رسانه‌های موافق مذاکرات هسته‌ای و متن توافق حاصل شده (برجام) که در فضای مباحث سیاسی روز به این دسته دلخوشان برجام و مذاکره می‌گویند. وی ادامه داد: گروه دوم مخالفان سرسخت برجام هستند که هیچ نکته مثبتی در این توافق نمی‌بینند و مخالف مذاکرات هسته‌ای با ترکیب تیم مذاکره‌کننده فعلی هستند و در ادبیات سیاسی به دلواپسان برجام معروف شده‌اند. این گروه معتقدند صداوسیما بیش از اندازه به موافقان برجام فرصت عرض‌اندام داده و آن گونه که لازم بوده به تبیین نقاط منفی توافق حاصل شده نپرداخته و به مخالفان مذاکره و برجام فرصت ابراز نظر نداده است.

دبیر ستاد انتخابات صدا و سیما عنوان کرد: گروه سوم، صاحب‌نظرانی هستند که انتقاد حرفه‌ای به کمیت و کیفیت برنامه‌های صداوسیما در خصوص مذاکرات هسته‌ای و برجام دارند. اظهار نظرهای علمی، فنی و حرفه‌ای این گروه قابل پذیرش است.

ملکی در پاسخ به این پرسش که دلیل مخالفان مبنی بر کم‌کاری صدا و سیما در موضوع برجام‌ چیست، گفت: بنده هیچ استدلال منطقی و منصفانه درباره کم‌کاری صداوسیما در موضوع برجام ندیدم.

به طور کلی بیشتر مخالفت‌ها و انتقادها در خصوص عملکرد رسانه ملی در موضوع برجام منشأ سیاسی، جناحی و حزبی دارد و کمتر علمی، حرفه‌ای و منصفانه است. البته، در لایه‌های پنهان انگیزه‌های دیگری نیز درمیان این مخالفت‌ها قابل کشف است و آن فشار عوامل جناحی به رسانه ملی در فضای انتخابات به منظور عقب‌نشینی و به انفعال‌واداشتن صداوسیما برای استفاده تبلیغاتی در انتخابات آینده است.

آمارها در معاونت صدا کم‌کاری نشان نمی‌دهد

معاونت صدا درباره با موضوع برجام 49‌ساعت و 34 دقیقه برنامه پخش کرده که شبکه گفت‌وگو با 31 ساعت به میزان 5/62‌درصد بیشترین میزان پخش را داشته است. رادیو فرهنگ هفت ساعت، رادیو جوان پنج ساعت، رادیو ایران چهار ساعت و 30 دقیقه و ... برنامه داشته است.

صادق رحمانیان، مدیر رادیو فرهنگ درباره موضعگیری‌های دیگر رسانه‌ها علیه صداوسیما در حوزه برجام گفت: بدون شک، هر انسان متعقل و متعهد از نقد و انتقاد استقبال می‌کند. سازمان صدا و سیما در زمینه برجام نظرهای مخالف و موافق آن را پوشش داده است. این که برخی رسانه‌های دیگر در این‌باره علیه سازمان موضعگیری کنند، ‌باید مبتنی بر فرآیند نقد سالم و حتما اخلاق‌مدار (علمی) باشد؛ لذا به نظرم به دو گونه می‌توان موضوع را بررسی کرد.

به گفته وی، آمارها نشان از کم‌کاری صدا و سیما در موضوع برجام ندارد. شاید ریشه مخالفت برخی منتقدان بدون سند و اثبات علمی این باشد که آنان بیش از حد به برجام اعتقاد دارند. اگر در امر سیاست کمی به نسبی‌گرایی معتقد باشیم در خواهیم یافت که هرگز در این مقوله (به‌خصوص سیاست خارجی) مطلق بودن راه ندارد.

نگاه صدا و سیما ملی است

اکبر رضایی، مدیر رادیو اقتصاد نیز در این باره به جام‌جم گفت: موضوع برجام سیاسی است، به همین دلیل به شکل غیرمستقیم به موضوع برجام پرداختیم. در برنامه‌ها از کارشناسان اقتصادی دعوت کرده بودیم و نه سیاسی. در مجموع ما سعی کردیم به اندیشه‌هایی که در حوزه اقتصاد به مبحث برجام مربوط می‌شود، بپردازیم. درواقع ما این مبحث را از نگاه یک گروه خاص بررسی نکردیم، بلکه مناظرات را بسیار دقیق برگزار کردیم.

وی درباره موضعگیری‌هایی که علیه سازمان صدا و سیما در حوزه برجام شده، توضیح داد: همیشه از سوی جریانات سیاسی در ارتباط با عملکرد صدا و سیما مواضع مختلفی گرفته می‌شود و این نشان می‌دهد که هر یک از این افراد از نگاه خودشان به قضاوت می‌نشینند. اگر ما نگاه حزبی را کنار بگذاریم، متوجه خواهیم شد که نگاه صدا و سیما در قضیه برجام به سمت منافع ملی است. نمی‌توان گفت صدا و سیما نگاه یکسویه داشته است. متاسفانه‌ هجمه‌ها به صداوسیما بی‌انصافی است.

خوشبینی منهای منطق

برخی مخالفان، بدون دقت در متن توافق حاصل شده تحت‌تأثیر مواضع جناحی و باندی، مذاکرات هسته‌ای ومتن برجام و در یک نگاه کلی‌تر مذاکره با آمریکا را بدون هیچ قید و شرطی می‌پذیرند و به قول معروف عاشقانه به موضوع نگاه می‌کنند و هیچ عیبی در معشوق نمی‌بینند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
سعید
|
Spain
|
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
0
سلام
شبکه خبر:
خبر ساعت 6 صبح امروز(17 ابان 94)

ابتدا از دیوان عدالت اداری پخش شد

سپس وام خودرو

سپس آقای شمخانی

سپس از رئیس جمهور

ایا دیدار رئیس جمهور و ظریف با مهمانهای خارجی،باید بعنوان خبر چهارم پخش شود ؟

چرا این رفتارهای را میشود ؟

کجای دنیا اخبار مربوط به رئیس جمهور یک کشور چنین پخش میشود ؟

چرا ؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین