کد خبر: ۳۲۹۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
بزرگترین نشست سالیانه وکلای جهان در واشنگتن

موسویان: اجرای کامل توافق، راه همکاری در مورد حل و فصل بحران‌های منطقه را باز خواهد کرد

سید حسین موسویان استراتژی ایران در مورد سلاح‌های کشتار جمعی و برجام را در بزرگترین نشست کانون وکلای جهان در واشنگتن تشریح کرد.
آفتاب‌‌نیوز : کانون وکلای جهان با 400 هزار عضو، بزرگترین کانون وکلای جهان است. نشست امسال با عنوان "قوانین امنیت ملی" برگزار شد و بیش از 600 تن از قضات، وکلا، حقوقدانان، متخصصان امنیت ملی در این نشست دو روزه حضور یافتند.

موسویان در این کنفرانس سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد سلاح‌های کشتار جمعی و توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی سخنرانی کرد.

سخنگوی پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران گفت: 36 سال است که آمریکا و غرب ایران را در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی متهم می‌کنند.

وی درباره استراتژی ایران در مورد سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیک و توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی گفت: ایران عضو معاهده ان پی تی، کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی، کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک و معاهده منع آزمایش سلاح هسته‌ای است. به جز موضوع هسته‌ای، سازمان‌های اجرایی معاهدات و کنوانسیون‌های مذکور هیچ مشکلی با ایران در مورد اجرای این معاهدات نداشته و هیچ اتهامی را هم متوجه ایران ندانسته‌اند. از سال 2003 که بحران هسته‌ای ایران آغاز شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین بازرسی‌های تاریخ خود را از ایران به عمل آورد و هیچ‌گاه نیر انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای را تایید نکرد.

این دیپلمات پیشین کشورمان ادامه داد: ابهامات اصلی در برنامه هسته‌ای ایران مربوط به گذشته و دهه 1980 است و نه برنامه جاری هسته‌ای ایران. رهبر عالی مذهبی، سیاسی ایران در یک فتوای دینی، ساخت و استفاده از کلیه سلاح‌های کشتار جمعی را حرام اعلام کرده است. مرجعیت شیعه در مورد حرمت ساخت و استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی اجماع نظر دارد اما علمای اهل سنت اختلاف نظر دارند.

موسویان تصریح کرد: ایران بزرگترین قربانی سلاح‌های شیمیایی در جهان است. صدام حسین با کمک آمریکا و اروپا در دوران تجاوز به خاک ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرد و بیش از صد هزار ایرانی را کشته و مجروح کرد. اما ایران از سلاح شیمیایی برای مقابل به مثل استفاده نکرد چون از نظر دینی آن را حرام می‌دانست.

وی خاطرنشان کرد: ایران مبتکر طرح خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای است که برای اولین بار در سال 1974پیشنهاد کرد. ایران از ابتدا از طرح خاورمیانه بدون سلاح‌های هسته‌ای نیز حمایت کرده است. ایران معتقد است که تنها اسراییل سلاح‌های کشتار جمعی و هسته‌ای دارد و مانع اصلی تحقق طرح‌های خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی است. قدرت‌های جهانی هم با این دو طرح استراتژیک صرفا بازی می‌کنند آن هم به خاطر حمایت از سلاح‌های کشتار جمعی اسراییل. ایران معتقد است که آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی ناقض اصلی معاهده ان پی تی هستند زیرا نه تنها سلاح‌های هسته‌ای خود را امحا نکرده بلکه توان بمب هسته‌ای خود را تقویت و با کشورهای سازنده بمب هسته‌ای مثل هند و پاکستان و اسراییل رابطه استراتژیک هم برقرار کرده‌اند.

موسویان توافق میان ایران و 1+5 را جامع‌ترین توافقی دانست که در تاریخ عدم اشاعه سلاح هسته‌ای به دست آمده است و شامل حداکثر تعهدات معاهده ان پی تی و مقررات آژانس است و عالی‌ترین سطح راستی‌آزمایی را در بر گرفته است.

وی گفت که این توافق بدین دلیل به دست آمد که استراتژی آمریکا در مورد جنگ و تحریم شکست خورد. اگر اصول این توافق توسط سایر کشورهای منطقه اجرا شود، طرح خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای عملا تحقق خواهد یافت. هم‌چنین اجرای کامل این توافق در را برای همکاری در مورد حل و فصل بحران‌های منطقه باز خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین در این نشست دیو جوناس (Dave Jonas) مدیر سابق سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا گفت:‌ با توافق هسته‌ای آمریکا هم غنی‌سازی ایران را پذیرفت و هم با رفع تحریم‌های ایران موافقت کرد. این یک باخت تاریخی برای آمریکاست. آمریکا برای ایجاد اجماع جهانی برای کشاندن ایران به شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌ها سال‌ها سرمایه‌گذاری کرده بود که با این توافق همه چیز را به باد داد.

وی ادامه داد: آمریکا با پذیرش غنی‌سازی و آب سنگین ایران، در واقع هر دو مسیر ساخت بمب هسته‌ای را در اختیار ایران باقی گذاشت. هم‌چنین توافق هسته‌ای معادلات منطقه را به نفع ایران و به ضرر اسراییل و متحدان عرب به ویژه عربستان تغییر داد.

مدیر سابق سازمان ملی امنیت هسته‌ای آمریکا اظهار کرد: توافق هسته‌ای در یک سال آینده 150 میلیارد دلار در اختیار دولت ایران قرار می‌دهد که موجب سلطه ایران بر منطقه خواهد شد.

وی ادعا کرد که با توافق هسته‌ای در حقیقت آمریکا یک رژیم تروریستی و ناقض بزرگ حقوق بشر را از سقوط رهانید. قطعنامه‌های تحریم سازمان ملل علیه ایران قوانین آمره جهانی بودند که با توافق هسته‌ای تماما نقض شد.

موسویان در پاسخ به اتهامات سخنرانان در مورد تروریسم خطاب به حقوقدانان آمریکا گفت: دولت شما دولت ایران را یک دولت تروریست می‌خواند. اگر با طرف ایرانی بنشینید می‌توانند 300 روز بدون توقف برای شما دلیل و مدرک بیاورد که آمریکا بزرگترین حامی تروریست در جهان است. ایران معتقد است گروه‌های تروریستی تکفیری کنونی مثل القاعده، داعش، بوکوحرام و جبهه‌النصره ساخته و پرداخته آمریکاست. برای آمریکا و همه جهان هم روشن است که متحدین آمریکا در منطقه پشتوانه ایدئولوژیک و مالی و تسلیحاتی تروریست‌های تکفیری هستند.

وی هم‌چنین در مورد اتهامات حقوق بشری علیه ایران تصریح کرد: آمریکا ایران را در زمینه حقوق بشر محکوم می‌کند اما ایران معتقد است که اساسا آمریکا صلاحیت ادعای حقوق بشر و دموکراسی در منطقه را ندارد چون در 60 سال گذشته از رژیم‌های دیکتاتور و فاسد در خاورمیانه با دموکراسی زیر صفر حمایت کرده است.

سخنگوی پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم‌چنین در مورد این ادعا که برجام ناقض مقررات جهانی است گفت: برای مخالفان برجام در آمریکا مقررات بین‌المللی مطرح نیست بلکه برای آنها خواست سیاسی اسراییل ملاک است. زیرا در موضوع هسته‌ای معاهده ان پی تی قانون بین‌الملل است و برجام در برگیرنده تعهدات حداکثری ایران در چارچوب این معاهده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین