کد خبر: ۳۳۱۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴

آسوشیتدپرس: عراق دربارۀ حملات داعش به برخی کشورها هشدار داده بود

آفتاب‌‌نیوز : واحد مرکزی خبر نوشت: آسوشیتدپرس مطلع شده است مقامات اطلاعاتی بلندپایه عراق یک روز پیش از حملات مرگبار هفته گذشته در پاریس پایتخت فرانسه که 129 کشته نیز درپی داشت ، به اعضای ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا علیه گروه داعش درمورد حملات قریب الوقوع ستیزه جویان این گروه هشدار دادند.

آسوشیتدپرس در گزارشی از بغداد به قلم قاسم عبدالزهرا نوشت :

دستگاه اطلاعاتی عراق پیامی را مخابره کرده بود مبنی بر اینکه ابوبکر البغدادی سرکرده داعش چند روز پیش از حملات پاریس دستور حمله به کشورهای ائتلاف درحال جنگ علیه داعش در عراق و سوریه و همچنین علیه ایران و روسیه را از طریق بمب گذاری یا دیگر حملات صادر کرده بود.

در این پیام آمده بود عراقی ها در مورد اینکه چنین حمله ای چه زمانی و چگونه ممکن است اتفاق بیفتد اطلاعی ندارند.
یک مقام بلندپایه فرانسوی در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفت دستگاه اطلاعاتی فرانسه این نوع پیام ها را هر روز دریافت می کرد.
یک مقام بلندپایه دستگاه اطلاعاتی آمریکا بدون اشاره به هشدار عراق گفت از اطلاع رسانی در مورد هیچگونه تهدید که برای دولت های غربی ارسال شده باشد اطلاعی ندارد.

وی افزود مقامات آمریکا، فرانسه و دیگر دولت های غربی ماهها بود درمورد حملات ستیزه جویان داعش که در سوریه درحال جنگ هستند ابراز نگرانی کرده اند. طی چند هفته اخیر احساس خطر افزایش یافته بود.

شش مقام بلندپایه عراقی ارسال این پیام هشدار را که نسخه ای از آن نیز در اختیار اسوشیتدپرس قرار گرفته است تایید کردند. چهار نفر از این مقامات نیز گفتند به طور خاص به فرانسه درمورد حمله احتمالی هشدار داده بودند.
دو مقام عراقی در مصاحبه با اسوشیتدپرس گفتند فرانسه پیش از این حملات از جزئیاتی مطلع شده بود که مقامات فرانسوی هنوز آنها را علنی نکرده اند.

در این پیام هشدار عراق آمده بود :« ما از منابع مستقیم خودمان در سازمان تروریستی داعش اطلاعاتی به دست آورده ایم مبنی بر اینکه ابوبکر البغدادی به همه اعضای این سازمان دستور داده است حملاتی بین المللی را انجام دهند که شامل همه کشورهای ائتلافی و همچنین ایران و فدراسیون روسیه باشد. این حملات ممکن است طی چند روز آینده از طریق بمب گذاری ها ، ترور یا گروگانگیری انجام شود. اما ما درمورد زمان و مکان این حملات تروریستی اطلاعی به دست نیاورده ایم.»

مقامات عراقی همچنین گفتند به نظر می رسد حملات پاریس در رقه ( سوریه ) برنامه ریزی شده بود که عملا پایتخت داعش به شمار می رود. مهاجمان در آنجا آموزش دیده و سپس به فرانسه اعزام شده بودند.

این مقامات که خواستند نامشان فاش نشود افزودند سپس یک هسته مخفی در فرانسه با این مهاجمان دیدار و به آنها کمک کرد برنامه خودشان را عملی کنند.
آنها تصریح کردند در این عملیات 24 نفر دخیل بودند که 19 نفر مهاجم و پنج نفر نیز مسئول تدارکات و برنامه ریزی بوده اند.
داعش مسئولیت حملات جمعه شب در پاریس را به عهده گرفته است.

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق نیز روز یکشنبه در وین پایتخت اتریش گفت دستگاه های اطلاعاتی عراق اطلاعاتی به دست آورده بودند که نشان می داد برخی کشورها ازجمله فرانسه ، آمریکا و ایران هدف حمله داعش قرار خواهند گرفت.
مقامات کاخ ریاست جمهوری فرانسه هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده اند.

دولت عراق از آغاز حملات هوایی علیه داعش در سال گذشته ، با کشورهای مختلف عضو ائتلاف ، تبادل اطلاعات داشته است.
دولت عراق ماه سپتامبر اعلام کرد این بخشی از تبادل اطلاعات چهارجانبه میان عراق ، سوریه ، روسیه و ایران است و هدف از آن تضعیف توانایی داعش به منظور دستیابی به پیشروی بیشتر در عرصه میدانی است.

حدود یک سوم از عراق و سوریه اکنون تحت کنترل ستیزه جویان داعش است. ائتلاف تحت فرماندهی آمریکا در عراق و سوریه پشتیبانی هوایی در اختیار نیروهای زمینی در هر دو کشور قرار می دهد. آنها همچنین در حال مسلح کردن و آموزش نیروهای عراقی هستند.

آمریکا اعلام کرده است همچنین قصد دارد 50 نفر از نیروهای عملیات ویژه خود را به شمال سوریه اعزام کند.
آدام شیف Adam Schiff از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه گفت حملات پاریس احتمالا خارج از سوریه هدایت و تامین بودجه می شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین