کد خبر: ۳۳۱۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

معامله 138 شرکت سازمان تامین اجتماعی درتوافق بابک زنجانی و سعید مرتضوی

نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی گفت: 138 شرکت زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی در تفاهم نامه بابک زنجانی و سعید مرتضوی مورد معامله قرار گرفت.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، فرزاد ملکی روز دوشنبه در نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران با قرائت شکایات سازمان تامین اجتماعی افزود: حسب اسناد تفاهم نامه ای بین شرکت هلدینگ سورینت قشم به نمایندگی بابک زنجانی و «م.ف.ه» و سازمان تأمین اجتماعی به نمایندگی سعید مرتضوی ، «ن.ش» و «م.ح» با موضوعیت خرید تعدادی از شرکت های این سازمان منعقد می شود.

نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه شرکت های این سازمان در سه دسته قابل تفکیک هستند، گفت: بخشی از شرکت ها غیر بورسی با 61 شرکت غیر بورسی و برخی نیز شرکت هایی هستند که دولت برای رد دیون خود به سازمان تامین اجتماعی داده است که تعداد آنها 30 شرکت می باشد.

وی با بیان اینکه بقیه نیز شرکت های بورسی هستند که تعداد آنها 47 شرکت بوده است، افزود: جمعا 138 شرکت مورد تفاهم نامه سازمان تأمین اجتماعی و بابک زنجانی بود.

ملکی با اشاره به اینکه ارزش این تفاهم نامه 4 میلیارد یورو و با معادل ین ژاپن انجام شده، بیان داشت:با توجه به سهام و ارزش هر شرکت مورد معامله و شرکت های مورد انتخاب بورس براساس قیمت روز معامله شده است وشرکت هلدینگ سورینت مبلغ را در حساب ارزی بانک رفاه نزد بانک مسکن به موجب نامه 26 آذرماه سال 91 که از طرف مدیرعامل وقت تعریف شده بود، واریز کند.

** تفاهم نامه و تعهد بابک زنجانی و سعید مرتضوی

نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در تفاهم نامه ذکرشده، مسئولیت وجه برعهده خریدارخواهد بود وچنانچه در اثر تحریم قبل از واریز مشکلی بوجود باید رفع و حل آن به عهده شرکت هلدینگ می باشد.
وی به تعهدات این سازمان در این تفاهم نامه اشاره و تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی نیز متعهد شد پس از دریافت وجه در حساب معرفی شده یک فقره چک معادل مبلغ دریافتی به شرکت هلدینگ سورینت به عنوان ضمانت ارائه کند و سورینت نیز متعهد می شود مبلغ مذکور را واریز و در نامه ای رسمی به سازمان تامین اجتماعی اعلام کند.
به گفته وی، نرخ رسمی ارز معاملات براساس قطعی شدن معامله و یورو براساس نرخ صرافی روز تعیین می شود.

**دست نویس سعید مرتضوی به بانک مسکن

ملکی خاطرنشان کرد: سعید مرتضوی مدیرعامل وقت سازمان تامین اجتماعی در نامه ای دست نویس و بدون شماره و تاریخ، خواستار افتتاح حساب ارزی از بانک مسکن می شود که این حساب قرض الحسنه ارزی نزد اداره کل عملیات ارزی بانک مسکن گشایش می یابد.
نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی به دست نویس رئیس هیات مدیره هلدینگ سورینت اشاره کرد و افزود: رئیس هیات مدیره هلدینگ سورینت نیز در نامه ای دست نویس و بدون تاریخ و شماره از مرتضوی تقاضا می کند به لحاظ سهولت در مراحل معامله، طی پنج فقره چک صادر کند و در همین راستا سعید مرتضوی در ساعات پایانی همان روز (11/10/91) چکی به مبلغ 444 میلیارد و 524 میلیون و 454 هزارو 500 ین ژاپن معادل نرخ روز صرافی در وجه سورینت قشم صادر می کند.

** اختلاف 13 هزار میلیاردی در محاسبه تبدیل ین به ریال

ملکی خاطرنشان کرد: بیش از دومیلیارد ین ژاپن اضافه بر مبلغی است که در وجه شرکت هلدینگ سورینت صادر شده و دو تخلف در این زمینه مشاهده می شود.
نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی درمورد اختلاف مبلغ دراین تفاهم نامه ادامه داد: در حقیقت مبلغ 442 میلیارد ین ژاپن بود که 444 میلیارد چک صادر شده و اختلافی پیش آمد؛ که این اختلاف در شعبه 1057 دادگاه کارکنان دولت درحال رسیدگی است.
ملکی اضافه کرد: حدود 13هزار میلیارد ریال در محاسبه تبدیل ین به ریال اختلاف وجود داشته است.

وی عنوان کرد: مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی به موجب نامه ای خطاب به مدیرعامل بانک مسکن اعلام می کند مبلغ مورد اشاره در تفاهم نامه به بانک مرکزی واریز شود و درنهایت مدیر کل بین الملل بانک مسکن عنوان می کند وجه مورد نظر قابلیت تبدیل بین المللی ندارد.
وی افزود: متعاقب این امر، مدیریت اموربین الملل بانک مسکن در تاریخ 13/10/91 برخلاف مطالب مندرج در نامه قبلی که اعلام کرده بود وجه به حساب ارزی قرض الحسنه تامین اجتماعی نزد بانک مسکن واریز شده، مبهم و مجمل اعلام می دارد با توجه به اینکه بانک اف آی آی بی در تحریم قرارگرفته است وجه مورد نظر قابلیت انتقال ندارد.
ملکی اضافه کرد: بانک مسکن مجددا در نامه ای در ماه 12 سال 91 اعلام می کند با توجه به عدم هماهنگی ها در واریز وجه تاکید می گردد وجه مورد نظر قابلیت انتقال ارزی را نداشته و نمی تواند جزو منابع تلقی شود.

ملکی سپس به نامه بابک زنجانی به بانک مسکن اشاره کرد و گفت: مرتضوی در نامه اسفندماه سال 91 از مدیرعامل بانک مسکن تقاضا می کند تا این مبلغ به حساب بانک مرکزی و در نزد بانک توکیو ژاپن واریز شود که در پاسخ این نامه اعلام می شود این وجه حواله قابلیت انتقال بین المللی را نداشته و وجه مذکور از نظر این مدیریت ابطال شده است.
به گفته وی، مرتضوی در نامه ای از بابک زنجانی می خواهد پنج فقره چک را ظرف 10 روز از وصول نامه مسترد کند که زنجانی نیز اعلام می کند چهار فقره چک دریافتی، امانی نبوده و در مقام رد دیون خود به شرکت نفت تحویل داده است.

نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی در مورد جرائم صورت گرفته از سوی بابک زنجانی عنوان کرد: کلاهبرداری و خیانت در امانت بخشی از جرائمی است که بابک زنجانی نسبت به سازمان تأمین اجتماعی انجام داده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین