کد خبر: ۳۳۱۷۳۰
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۱

حقایقی درمورد تاریخ انقضای مواد غذایی

مطالعات محققان هاروارد نشان می‌دهد بسیاری از مردم آمریکا، مواد غذایی خود را پیش از موعد فاسد شدن دور می‌اندازند.
آفتاب‌‌نیوز : برای بسیاری از ما بارها اتفاق افتاده که مقابل یخچال و فریزر ایستاده و بسیاری از مواد غذایی داخل آنها را به دلیل گذشتن تاریخ مصرف‌شان به سطل زباله می‌اندازیم اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که این شیوه همیشه بهترین راهکار نیست چون موجب اسراف و دور ریختن مقادیر زیادی از مواد غذایی سالم می‌شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این مساله سبب افزایش زباله‌ها و دور ریختن حجم زیادی غذای سالم می‌شود. بنابراین مطالعه، بیش از 90 درصد مردم آمریکا مواد غذایی را خیلی زود دور می‌ریزند و 40 درصد مواد غذایی نیز بدون استفاده دور انداخته می‌شوند چون مردم درک درستی از تاریخ مصرف مواد غذایی ندارد.
 
به عنوان مثال عبارت‌هایی نظیر تاریخ مصرف یا بهترین زمان مصرف کاملا با عبارت‌هایی مثل تاریخ عرضه فرق دارند. تاریخ مصرف یا بهترین زمان مصرف که مخصوص مشتریان است در واقع بیانگر زمانی است که مشتریان از طریق آن متوجه می‌شوند که این محصول بنابر ادعای تولیدکننده در اوج تازگی است.
 
پس این تاریخ به معنای فساد مواد غذایی و در عین حال ناسالم بودن آن نیست. از سوی دیگر عبارت تاریخ عرضه نیز تاریخی است که به تولیدکننده و عرضه‌کننده (نه مشتریان) کمک می‌کنند تا از طریق آن به موجودی کافی انبار پی ببرند. این در حالی است که بسیاری از مشتریان به اشتباه از برچسب‌ تاریخ عرضه برای تشخیص زمان فاسد شدن محصول استفاده می‌کنند در حالی که در بسیاری از موارد این تاریخ‌ها در واقع به این معنا نیستند.
 
راگ راچ، مدیر سابق یک فروشگاه‌ زنجیره‌ای در آمریکا برای حل این مشکل پروژه‌ای با عنوان جدول روزانه را راه‌اندازی کرده است. بر اساس این پروژه مواد غذایی که تقریبا در آخرین روزهای تاریخ عرضه هستند با تخفیف قابل توجهی دوباره در بازار عرضه می‌شوند.
 
به گزارش پایگاه اینترنتی دویوانت، در عین حال برای برخی مواد غذایی یک سری هشدارها و تذکرات وجود دارد که باید به خاطر سپرد. این مواد غذایی عبارتند از:
 
- تخم مرغ: در صورت نگهداری از تخم مرغ در یخچال سه الی پنج هفته پس از خرید هنوز تازه و قابل مصرف است.
 
- مواد غذایی کنسروی: مواد غذایی کنسرو شده یک سال تازه و قابل مصرف هستند. این دقیقا همان چیزی است که روی بسته‌بندی آنها حک شده است. برخی معتقدند کنسروها حتی پس از پایان این تاریخ نیز کماکان قابل استفاده هستند زیرا این مواد غذایی کاملا در خلاء بسته‌بندی شده‌اند و نیازی به تاریخ مصرف ندارند.
 
- سیب: سیب در یخچال حدود سه هفته تازه می‌ماند و در صورتی که پخته و در یخچال نگهداری شود این زمان به هشت ماه نیز افزایش می‌یابد.
 
- غلات: صبحانه‌های آماده تهیه شده از غلات بدون اینکه کهنه شوند می‌توانند شش ماه تا یک سال در محیط آشپزخانه باقی بمانند حتی اگر این محصولات را پس از این تاریخ نیز میل کنید فقط بیات و کهنه شده‌اند و مسلما مریض نمی‌شوید.
 
- گوشت: پیشنهاد می‌شود گوشت را سه تا پنج روز پس از خرید مصرف کنید. البته منجمد کردن گوشت آن را بیش از دو ماه تازه نگه داشته و ارزش غذایی آن حفظ می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین