کد خبر: ۳۳۱۸۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲
تولید مواد غذایی غیراستاندارد که سلامت شهروندان را به‌خطر می‌اندازد

تولید فرآورده‌های پروتئینی در زیرپله‌ها؛ تاج خروس و گوشت دورریختنی مواد اولیه سوسیس و کالباس/انتقاد از مصرف بی‌رویه شکر و نمک

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس،‌ با انتقاد از تولید سوسیس و کالباس بی‌کیفیت در کشور،‌ تصریح کرد: باید با کارخانجات سودجویی که با تولید سوسیس و کالباس غیراستاندارد، سلامت شهروندان را به خطر می اندازند به صورت جدی برخورد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رسول خضری  در گفت وگو با خانه ملت، با تاکید براینکه در تولید برخی از سوسیس و کالباس‌ها از تاج خروس و گوشت دورریختنی استفاده می‌شود،‌ افزود: متخلفان و سودجویان در فضاهای غیراستاندارد و زیرپله ای بدون رعایت اصول بهداشتی با استفاده از تاج خروس و گوشت دورریختنی در کشتارگاه های مرغ اقدام به تهیه خمیر مرغ کرده و آن را در تولید سوسیس و کالباس به کار می برند.

افزایش مصرف سوسیس و کالباس در کشور

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی،‌ با اشاره به افزایش مصرف سوسیس و کالباس در کشور، گفت: متاسفانه اکثر خانواده ها،‌ مخصوصا کودکان تمایل زیادی به مصرف سوسیس و کالباس دارند بدون اینکه از محتویات و چگونگی تولید آنها اطلاع کامل و درستی داشته باشند؛‌  البته برخی نیز آن را به صورت خام مصرف می کنند.

خضری با یادآوری سرطان‌زا بودن سوسیس‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی، تاکید کرد: از‌ آنجایی که به علت سهولت تهیه و ارزان بودن گوشت‌های فرآوری شده افراد بیش از حد مجاز از آنها استفاده می کنند بنابراین عوارض زیادی از جمله سرطان زایی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارد؛‌ در حالیکه با تغییر فرهنگ غذایی،‌  آموزش و اطلاع رسانی درست می توان مصرف گوشت های فرآوری شده را در کشور کاهش داد.

 انتقاد از تولید سوسیس و کالباس بی کیفیت در کشور

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس،‌ با انتقاد از تولید سوسیس وکالباس بی‌کیفیت در کشور،‌ تصریح کرد: متاسفانه از تاج خروس و گوشت مرغی که در کشتارگاه‌ها باید دور ریخته شود در تولید سوسیس و کالباس استفاده می‌شود که بسیار وحشتناک بوده و جای نگرانی دارد؛‌ لذا برای جلوگیری از این دست تخلفات،‌ باید با کارخانجات متخلف وسودجویی که با تولید سوسیس وکالباس غیراستاندارد، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازند به صورت جدی برخورد کرد.

 ضرورت رعایت ضوابط و استانداردهای بهداشتی در تولید خمیر مرغ

این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ بر ضرورت رعایت ضوابط و استانداردهای بهداشتی در تولید خمیرمرغ،  تاکید کرد وگفت: ضروری است دستگاه های نظارتی مانند سازمان دامپزشکی، غذا و دارو و استاندارد به جای اینکه تقصیرها را گردن یکدیگر بیندازند در راستای ارتقای سلامت شهروندان با همکاری و هماهنگی بیشتر نظارت بیشتری را بر تولیدکنندگان این محصول داشته باشند.

تعدد دستگاه‌های متولی بر عرضه و تولید مواد غذایی معضل نظام سلامت

وی تعدد دستگاه‌های  متولی را در نظارت بر تولید و عرضه محصولات غذایی معضل نظام سلامت خواند و تصریح کرد: متاسفانه موازی‌کاری دستگاه‌های موجب ضعف نظارت در این حوزه شده که این معضل موجب شیوع تخلفات در حوزه تولید مواد غذایی و به مخاطره انداختن سلامت مردم شده است.

خضری، ادامه داد: تعدد دستگاه‌های متولی در حوزه نظارت بر مواد غذایی باعث شده که بخشی از کار توسط یک سازمان و بخش های دیگر را سازمان های دیگر انجام دهند در حالیکه در این بین هیچ گونه هماهنگی لازم و وحدت میان متولیان وجود ندارد و در همین راستا در مراحل مختلف از جمله تولید محصول،‌ تعیین سلامت و ارزش‌های غذایی،‌ رعایت اصول کشاورزی، جمع آوری نحوه عرضه و ارزیابی میزان باقیمانده انواع سموم و ... بر عهده سازمان های مختلف است در حالیکه همانند دیگر کشورهای دنیا باید بر عهده سازمان واحدی مانند غذا و دارو باشد.

ضرورت تعیین متولی واحد برای نظارت بر عرضه و تولید مواد غذایی

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم،‌ بر ضرورت تعیین متولی واحد برای نظارت بر تولید وعرضه مواد غذایی تاکید کرد وافزود: ‌در تمامی کشورهای دنیا سازمان غذا و دارو متولی نظارت بر تولید و عرضه مواد غذایی است درحالیکه در کشور ما متولیان متعددی مانند سازمان دامپزشکی، جهادکشاورزی،‌ استاندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر فرآیند تولید و عرضه مواد غذایی نظارت دارند و به دلیل موازی کاری سلیقه ای عمل می کنند.

 تامین غذای سالم برای شهروندان باید دغدغه جدی مسئولان باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه تامین غذای سالم برای شهروندان باید دغدغه جدی مسئولان باشد، تصریح کرد: ضروری است مسئولان ذی ربط در صورت مشاهده واحدهای غیرمجاز با شدیدترین نوع مجازات با آنها برخورد کنند تا سلامت مردم، فدای سود اقتصادی بیشتر سودجویان نشود؛‌ متاسفانه تعدد متولیان در حوزه نظارت بر مواد غذایی باعث شده در حال حاضر در وضعیت مطلوب و ایده آلی از نظر امنیت و سلامت مواد غذایی نباشیم.

بهترین متولی برای نظارت بر سلامت و عرضه مواد غذایی سازمان غذا و دارو است

وی بهترین متولی را برای نظارت بر سلامت مواد غذایی سازمان غذا ودارو خواند وافزود:‌ در راستای کاهش تخلفات و جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌ها ضروری است نظارت،‌ کنترل، ارزیابی کیفیت و تایید نهایی سلامت محصولاتی که به چرخه مصرف شهروندان وارد می شود به سازمان غذا و دارو واگذار شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس نهم، گفت: بهتر است سازمانی که قرار است متولی واحد نظارت بر سلامت مواد غذایی شود به حدی قوی و با نفوذ باشد که وظیفه دستگاه‌ها را به آنها گوشزد کرده و نظر آن بر دیگر سازمان ها ارجحیت داشته باشد؛  البته اگر هر سازمانی وظیفه خود را در این خصوص به درستی ایفا نماید خروجی خوبی حاصل خواهد شد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، تاکید کرد: بهتر است در راستای ارتقای سلامت شهروندان،‌ وزارت بهداشت،‌ درمان وآموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو بر کیفیت مواد غذایی و همچنین سازمان جهاد کشاورزی بر کمیت مواد غذایی نظارت داشته باشد که تاییدیه نهایی برای مجاز بودن موادغذایی و میزان سموم باقیمانده در محصولات از طرف سازمان غذا و دارو صادر شود.

خضری با اشاره به اظهارات  اخیر در خصوص آب معدنی دماوند، تصریح کرد: تعدد متولیان در حوزه نظارت بر مواد غذایی باعث شد که سازمان غذا و دارو آب معدنی مذکور را غیراستاندارد و سازمان استاندارد آن را استاندارد معرفی کند در حالیکه در این بین سلامت شهروندان فدای موازی کاری و اظهارات ضد و نقیض مسئولان می شود.

وی با اشاره به گوشت بوفالوی هندی، گفت: گله ای زندگی کردن این حیوانات موجب تسهیل در انتقال بیماری های قارچی و کیستی به یکدیگر می شود در حالیکه در پی واردات  گوشت بوفالو به کشور سالم بودن آن مورد تایید سازمان دامپزشکی قرار گرفت اما سازمان غذا و دارو سلامت آن را تایید نکرد که این معضل نیز نتیجه تعدد متولی نظارت بر سلامت مواد غذایی است.

این نماینده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: لازم است متولیان نظارت بر سلامت مواد غذایی با تعاون، همراهی و همدلی بیشتر به صورت یکپارچه درحوزه نظارت و کنترل کمیت به ویژه مواد غذایی،‌ یک فرآیند را مدیریت و غذاهای بی‌کیفیت را از چرخه تولید و مصرف حذف کنند تا با بهبود وضعیت تولید وعرضه،‌ ایمنی غذا و سلامت مردم تضمین و در نهایت منجر به بهبود حوزه سلامت شود.

 800 بیماری مشترک میان انسان و دام

نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس نهم، با یادآوری 800 بیماری مشترک میان انسان و دام، گفت:‌ اگر بر وضعیت دام در کشور خصوصا دام‌های وارداتی نظارت وکنترل درستی صورت نگیرد بیماری‌های خطرناک زیادی به چرخه غذایی شهروندان وارد خواهد شد.

انتقاد از مصرف بی رویه شکر و نمک

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از  مصرف بی رویه شکر و  نمک در کشور انتقاد کرد و افزود: متاسفانه اکثر بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت، فشارخون و سکته های قلبی و مغزی و حتی برخی از سرطان ها از مصرف بی رویه مواد مذکور حاصل می شوند؛ در صورتی که با تغییر فرهنگ غذایی می توان مصرف این مواد و همچنین 70 درصد از بیمایهای غیرواگیر را در کشور کاهش داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین