کد خبر: ۳۳۲۱۰۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹

ICT در هفته‌ای که گذشت/از داستان قدیمی تلگرام تا نمایندگی اپل در ایران

نرم افزار ارتباطی تلگرام این هفته هم مانند هفته‌های گذشته از مهم‌ترین و پربحث ترین موضوعات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بود.
آفتاب‌‌نیوز :
پس از چندین هفته بحث و چالش در نهایت جلسه کارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه رایانه‌ای روز چهارشنبه برگزار شد تا بار دیگر استمرار یا عدم استمرار فعالیتهای این شبکه ارتباطی در کشور مورد بررسی قرار گیرد اما این بار هم این جلسه به نتیجه نرسیده و تصمیم گیری دراین باره به یک ماه آینده موکول شد.

البته ساعاتی پس از برگزاری جلسه مذکور، وزیر ارتباطات که وزارتخانه او یک عضو هم در کمیته فیلترینگ دارد در قالب انتشار مطلبی در اینستاگرام عنوان کرد: فکر نمی‌کنم این شبکه فیلتر شود.

محمود واعظی در عین حال برای چندمین بار از پذیرفتن شرایط ایران توسط تلگرام یاد کرد و متذکر شد: با مدیران شبکه تلگرام در تماس هستیم تا مباحث غیر اخلاقی و خارج از شئونات ایران را از این شبکه حذف کنند. به همین منظور مکاتباتی با مدیران شبکه تلگرام داشتیم و اعلام کردیم که بخش‌های غیر اخلاقی و مستهجن این شبکه باید مسدود شود و آنان نیز در پاسخ به مکاتبات‌، بخش‌های مستهجن را مسدود کردند. مدیران شبکه تلگرام اعلام کردند‌، یک کارمند مخصوص ایران در این شبکه به کار گرفته شده است تا از انتشار موضوعات نامناسب و خارج از شئونات اخلاقی جلوگیری کنند.

*انتقاد شدید از عملکرد ارتباطی کشور

اما طی این هفته،وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن کشور نیز به انتقاد از سیاستهای فعلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخته و درباره این که پیشتر انتقاداتی به وضعیت اینترنت داشته است، اظهار کرد: هنوز هم فرق چندانی نکرده و من حتی در منازعات هم اعلام کردم که هنوز در نسل دو و نیم باقی مانده‌ایم و به نسل سه و چهار نرسیده‌ایم.

محمد غرضی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این که صحبت‌های او به این معناست که سرعت واقعی در نسل‌های سه و چهار ارائه نمی شود، گفت: تنها بحث سرعت را در نظر نگیرید، بحث خدمات هم هست؛ در شبکه ای که 20 تا 25 سال پیش وارد کشور شد، چند هزار نوع خدمت قابل ارائه است اما اکنون تعداد این خدمات به پنج تا هفت خدمت رسیده و هنوز 10 عدد هم نشده است.

وی ادامه داد: اینک استفاده به این شکل است که هر فرد بلد است یک موبایل بخرد و با آن گاهی حرفهای سیاسی یا زشت منتقل شود. این موضوع واقعا کفران نعمت است که در این حوزه بیشتر از همه جا دیده می شود.

پیگیری های چندباره برای عدم ادغام دو شورا

اما از دیگر اتفاقات قابل توجه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این مدت صحبت های سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس بود که از بررسی طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات در شورای عالی فضای مجازی در جلسه این کمیسیون خبر داده بود.

رمضانعلی سبحانی‌فر با اشاره به بررسی این ادغام با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: بحث این بود که بر اساس منویات مقام معظم رهبری قسمت‌هایی که دو شورا با یکدیگر همپوشانی و موازی‌کاری دارند حذف شود که البته تصمیم‌گیری در این رابطه به جلسه بعدی موکول شد.

مجوزی برای نمایندگی اپل صادر نشده است

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این هفته با بیان اینکه تاکنون مجوزی برای نمایندگی اپل در ایران صادر نشده ، دلیل ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی را تشریح کرد.

مجتبی خسروتاج، درباره بخش‌نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر ممنوعیت واردات کالاهای مصرفی آمریکایی، اظهارکرد: در درجه اول تذکری بود که مقام معظم رهبری ارائه کردند که امروز در فضای تبلیغاتی شاید عده‌ای بخواهند این شائبه را به وجود بیاورند که با توافق با 1+5 ،‌ ایران از سیاست‌های تاکید بر تولید داخلی و اقتصاد مقاومتی منصرف شده و قصد دارد دروازه کشور را به روی خارجی‌ها باز کند.

وی افزود: کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز علاقه دارند به بازار ایران وارد شوند و این تذکری از سوی مقام معظم رهبری بود که حواس‌ها جمع شود.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نظر شخصی خود در این زمینه ادامه داد: برخی کالاها یا خدمات آمریکا برای این کشور سمبل شده است؛ مثلا در مورد "مک دونالد" انگار آمریکا زمانی که می‌خواهد بگوید در کشوری حضور دارد اول چند نماد خود را از این دست وارد آن کشور می‌کند.

وی درباره دلیل نداشتن نمایندگی رسمی اپل در کشور نیز گفت: دلیل اصلی عدم حضور نمایندگی‌های رسمی اپل در کشور، شرایط تحریم بوده است اما چون یک نیاز ضروری مردم بود، نخواستیم جلوی آن را بگیریم، چراکه ما امروز نمی‌توانیم نقش این‌گونه تجهیزات را در زندگی مردم نفی کنیم.

بحث بر سر امنیت سامانه های بانک مرکزی

در حالی که رییس سازمان پدافند غیرعامل از آسیب‌پذیری در حوزه سامانه‌های بانک مرکزی گفته است، معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی تاکید دارد که از نظر بانک مرکزی امنیت در بانکداری الکترونیک وجود دارد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، چندی پیش سردار غلامرضا جلالی - رییس سازمان پدافند غیرعامل - در پاسخ به این سوال که از سوی پلیس فتا اعلام شده بالغ بر 80 درصد جرائم سایبری مربوط به موضوعات اقتصادی می‌شود، حال با توجه به این موضوع تا چه اندازه بانکداری الکترونیک کشور دارای امنیت است؟ اظهار کرده بود که بخش مربوط به جرائم در حوزه کار پلیس قرار می‌گیرد اما این‌که چقدر در سامانه‌های بانکی پایداری داریم، موضوع دیگری است.

به گفته وی با توجه به این‌که بخش زیادی از سامانه‌های بانکی کشور در بانک مرکزی وابسته به سامانه‌های خارجی است، آسیب‌پذیری‌هایی در این زمینه وجود دارد.

اظهارنظر رییس سازمان پدافند غیرعامل درباره امنیت بانکداری الکترونیکی و اینکه 80 درصد مسایل سایبری مربوط به مباحث اقتصادی می‌شود، در حالی است که ناصر حکیمی - معاون فناوری اطلاعات بانک مرکزی - در همین زمینه به خبرنگار ایسنا توضیح داده که اگر بانکداری الکترونیکی امنیت ندارد، چگونه روزی 30 تا 40 میلیون خرید انجام شده و از حساب کسی هم به صورت غیر مجاز برداشت نمی‌شود؟

وی تاکید کرده که از نظر بانک مرکزی امنیت در حوزه بانکداری الکترونیک وجود دارد.

افزایش 3.5 برابری تعرفه مکالمه با برخی کشورها

تغییر تعرفه مکالمات صادره بین الملل به مقصد برخی کشورها از دیگر اتفاقات هفته گذشته بود که در قالب آن هزینه مکالمه با برخی کشورها تا سه و نیم برابر افزایش پیدا کرد.

تعرفه صادره مکالمات بین‌الملل این شرکت به مقصد کشورهای کرواسی ،قرقیزستان ، سنگاپور، ارمنستان ، یونان و روسیه افزایش یافت.

مصوبه تغییر قیمت در بیست و سوم آبان ماه از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ابلاغ شده است و پس از 15 روز کاری برای اپراتورهای ثابت و همراه لازم الاجراست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین