کد خبر: ۳۳۳۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۰

وزارت خارجه: چگونگی درگذشت رکن آبادی اطلاع رسانی می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه نمی توانیم پیشگویانه عمل کنیم، گفت: چگونگی درگذشت مرحوم غضنفر رکن آبادی را پس از آزمایش‌های ژنتیکی به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
آفتاب‌‌نیوز : سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با بیان اینکه نمی توانیم پیشگویانه عمل کنیم، گفت: چگونگی درگذشت مرحوم غضنفر رکن آبادی را پس از آزمایش‌های ژنتیکی به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

حسین جابر انصاری روز جمعه در حاشیه استقبال از پیکر مرحوم رکن آبادی در فرودگاه مهرآباد اظهار کرد: به سبب طولانی شدن مراحل تشخیص هویت مرحوم رکن آبادی گمانه زنی های مختلفی در رسانه ها شکل گرفته است اما به طور حتم پس از آزمایش های ژنتیکی تمامی موارد را به افکار عمومی اعلام خواهیم کرد.

جابر انصاری افزود: در مورد فوت مرحوم رکن آبادی نمی توان پیشگویی کرد و فرض اولیه بر این است که درگذشت وی عادی بوده اما اگر مسئله ای باشد به طور حتم به استحضار ملت شریف ایران خواهیم رساند.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: همانگونه که فرایند تشخیص هویت مرحوم رکن آبادی با اعزام خانوادی وی به عربستان صورت گرفت برای بستگان باقیمانده مفقودان نیز اجرا خواهد شد.

وی گفت: در فرایند تشخیص هویت رکن آبادی به سبب برخی ناهنماهنگی ها درعربستان این امر طولانی شد؛ اما امیدواریم برای سایر مفقودان دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: تسریع در روند شناسایی هویت سایر حجاج مفقودی در دستور کار وزارت امور خارجه است.

وی ادامه داد: دولت حمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت های خویش در قالب های منطقه ای و بین المللی برای پیگیری وضعیت سایر حجاج بهره مند خواهد شد.

جابر انصاری اظهار داشت: وزارت امور خارجه از ابتدای فاجعه منا جلسات متعددی را با نمایندگان داخلی و سایر نهادها برگزار کرده است اما مسئولیت پیگیری حقوقی و سیاسی این امر بر عهده این وزارتخانه است.گام نخست ما در این زمینه شناسایی تمامی مفقودان حادثه منا است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار داشت: سوء مدیریت سعودی ها در ابتدای این بحران بسیار زیاد بود اما با پیگیری های انجام شده در طول زمان همکاری ها افزایش یافت.امیدواریم این همکاری ها ادامه پیدا کند و سرنوشت مابقی حجاج ایرانی نیز مشخص شود.

وی افزود: دولت سعودی باید به مسئولیت خویش به عنوان میزبان حج عمل کند ، ابعاد انسانی و سیاسی این فاجعه بزرگ را کنترل کرده و اجازه ندهد این امر به مسائل سیاسی تبدیل شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خواهان اخوت بین ملت های اسلامی است و تمایل نداریم جراحت های به وجود آمده بزرگ شوند اما به طور حتم بخش بزرگی از این امر منوط به پذیرش مسئولیت دولت عربستان است.

بیش از سه هزار مسلمان محرم، از جمله 465 ایرانی، روز اول رمی جمرات ذی حجه گذشته در سرزمین منا به دلیل سوء مدیریت نیروهای سعودی کشته شدند، پیکرهای شمارِی از آنان ، از جمله 17 زایر ایرانی تاکنون کشف و شناسایی نشده است.

نماینده ولی فقیه در حج، معاون کنسولی وزارت امور خارجه و شماری از مسوولان کشوری و لشگری در مراسم تشییع رسمی پیکر دیپلمات پیشین جمهوری اسلامی در فرودگاه مهراباد تهران حضور داشتند.

پیکر مرحوم رکن آبادی ، امروز با نواختن مارش نظامی و شعارهای مرگ بر آل سعود توسط جمع کثیری وارد تهران شد و قرار است پس از نماز جمعه تهران در مصلی امام خمینی تشییع شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین