کد خبر: ۳۳۳۴۴۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷

انتقاد ویتنام از چین: پکن تهدید نکند

ویتنام روز شنبه به شدت از چین به دلیل 'اعمال زور یا تهدید' کشتی های ویتنامی انتقاد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 'لی های بینه' سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در واکنش به برخی گزارش ها در مورد احاطه و تهدید به استفاده از زور توسط گارد ساحلی و کشتی های نظامی چین در برابر کشتی 'چنگ های دنگ 05' از این رفتار پکن انتقاد کرد.

وی گفت: ارگان های مربوط داخلی در حال بررسی مسائل مرتبط و مکانی هستند که حادثه در آن اتفاق افتاده تا اقدامات دیپلماتیک مناسب انجام شود.

به نوشته تارنمای 'ویتنام پلاس'، این سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، گفت که موضع هانوی اعتراض قاطعانه به تمام اقداماتی است که با استفاده از تهدید و یا زور علیه قایق و کشتی های ویتنامی انجام می شود.

وی گفت: این اقدامات نقض قوانین بین المللی، در تضاد با روح اعلامیه رفتار طرف ها در دریای شرقی، تهدید صلح و ثبات منطقه و کاملا غیر قابل قبول و غیر قابل توجیه هستند.

چین و ویتنام بر سر مالکیت جزایر 'پارسل' یا 'شیشا' همواره اختلاف داشته اند. این جزایر تحت کنترل چین قرار دارد، اما ویتنام نیز ادعای مالکیت بر آن را مطرح می کند.

این اختلاف باعث می شود کشتی های چین و ویتنام در بخش هایی از دریای جنوبی چین برخوردهایی داشته و یا همدیگر را تهدید کنند.

چین از سال 1974 میلادی و بدنبال نبرد با ویتنام جنوبی که تحت حمایت آمریکا بود، کنترل این جزایر را که گفته می شود از منابع غنی انرژی بهره می برد در اختیار گرفت.

موضع روز شنبه ویتنام در قبال چین در حالی اتخاذ شد که 'شی جین پینگ' رئیس جمهور چین اواسط آبان ماه گذشته با سفر به هانوی تلاش کرد تنش در مناسبات را برای ممانعت از نفوذ بیشتر آمریکا در منطقه کاهش دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین