کد خبر: ۳۶۷۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵
واکنش شدید چین به آمریکا پس از اعزام ناو‌جنگی به دریای جنوبی

توصیف پکن از آمریکا؛ ابرقدرت گستاخ/چین خود را برای جنگ آماده می‌کند؟

چین آمریکا را ابرقدرتی گستاخ نام برد که با ایجاد آشوب، بی توجهی به حقوق ملت ها و نظامی کردن نقاط مختلف دنیا به دنبال کسب منافع خود است.
آفتاب‌‌نیوز :
واکنش شدید چین به آمریکا پس از اعزام ناو جنگی این کشور به دریای جنوبی صورت می گیرد و پکن می گوید اصلی‌ترین دلیل متشنج شدن دریای جنوبی، ورود نیروهای دریایی و هوایی این کشور به آن است.

یه گزارش آفتاب، آمریکا به تازگی دور تازه‌ای از اعزام ناوهای خود به منطقه را آغاز کرده که آخرین مورد آن ناوشکن «لارنس» است که در این هفته وارد منطقه آبی دریای جنوبی چین شد.

پس از انتقادهای گسترده چین و محکوم کردن حضور این ناوشکن آمریکایی در اطراف جزایر «نن شا» در دریای جنوبی، پکن تاکید کرده است که از حقوق خود عقب‌نشینی نمی‌کند و از منافع کشور در این منطقه دفاع خواهد کرد.

آمریکا تلاش دارد در شرق، جنوب شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام به مقابله با چین برخیزد و هر نقطه‌ای که پکن حضور و نفوذ دارد واشنگتن نیز رایزنی با کشورهای آن منطقه را در دستور کار قرار می‌دهد.

در همین ارتباط روزنامه چاینا دیلی، ارگان حزب حاکم کمونیست چین مطلبی منتشر کرده و در آن آورده است: آمریکا ابرقدرت گستاخی است که با نظامی‌کردن منطقه برای تامین منافع خود گام بر می‌دارد.

این روزنامه خاطرنشان می‌کند که دلیل مواج شدن آبهای منطقه به خاطر حضور آمریکایی‌ها است و آنها به بهانه حراست از دریانوردی در دریای جنوبی، ثبات و امنیت را به مخاطره انداخته‌اند.

بحث مالکیت بر جزایر مختلف دریای جنوبی یکی از منازعات اصلی امروز میان چین و آمریکا و برخی از کشورهای دیگر مدعی در این منطقه است.

نشریه چینی می‌نویسد: پکن مجبور است تدابیر قاطعانه‌تری در آینده در پیش بگیرد تا اطمینان حاصل کند منافعش بخاطر این اقدامات نظامی آمریکا مورد تهدید قرار نخواهد گرفت.

پیشتر روزنامه «گلوبال تایمز» چین نیز هشدار داده بود که ارتش این کشور باید از تجهیزات پیشرفته‌تری برای رویارویی با آمریکا بهره بگیرد.

رسانه‌های گروهی چین گزارش کرده‌اند که با تحرکات نادرست و تحریکات پنتاگون فضای مشورت و رایزنی روز به روز کمتر و کوچکتر می‌شود و چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر قوی‌تر نیست.

چاینا دیلی نوشته است که ما به دنبال جنگ برای تسلط بر منطقه نیستیم اما هرگز اجازه هم نمی‌دهیم دیگران حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را تهدید کنند.

چین خود را برای جنگ احتمالی آماده می‌کند

همچنین ارتش چین با برگزاری تمرینات و رزمایش‌های مختلف و فشرده نیروهای سه‌گانه دریایی، زمینی و هوایی، خود را برای نبرد احتمالی در منطقه شرق آسیا آماده می‌کند.

منازعات بر سر جزایر موجود در دریای‌جنوبی با برخی همسایگان و همچنین حضور ناوهای جنگی آمریکا در این منطقه باعث بروز نگرانی‌های فزاینده برای چین شده و این کشور را بر آن داشته تا خود را برای رویارویی احتمالی آماده کند.

احتمال برخورد نظامی میان چین و برخی کشورهای مدعی در دریای جنوبی و حتی آمریکا باعث شده بخصوص نیروهای دریایی و هوایی این کشور در ماه‌های گذشته به‌طور متوالی رزمایش‌ها و تمرینات مختلفی را برگزار کنند که بعضا هدف آنها بالا بردن توان رزمی این نیروها عنوان شده است.

براساس گزارش ایرنا، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری و فرمانده کل قوای چین نیز در روزهای گذشته و در جریان دیدار با مسئولان نظامی این کشور خواستار مدرن‌سازی ارتش و بالا بردن توان جنگی نظامیان شده است.

به نظر می‌رسد هواپیمای چینی هم که روز چهارشنبه این هفته (22 اردیبهشت)در جریان تمرینات در شرق این کشور سقوط کرد بخشی از برنامه‌های چین برای بالا بردن آمادگی‌های رزمی بوده است.

ارتش چین در تارنمای خود آورده است که این جنگنده شب هنگام در جریان تمرین بر روی یک کارخانه ریسندگی سقوط کرده است.این سقوط در شرایطی صورت گرفت که آب و هوای منطقه بد بود و در واقع بخشی از اهداف ارتش آماده شدن برای عملیات و جنگیدن در هر نوع آب و هوایی است.

ساوت چاینا روزنامه هنگ کنگی می‌نویسد که چین سعی دارد از تجربیات کشورهای پیشرفته برای عملیات در شرایط مختلف بیاموزد.

نشریه می‌افزاید: رئیس‌جمهوری چین دستور داده است نظامیان این کشور از آمریکا بیاموزند که در شرایط آب و هوایی مختلف عملیات‌های رزمی انجام می‌دهد.

آمار نشان می‌دهد که در شرق چین در شش ماه گذشته دو جنگنده سقوط کرده است که البته خلبان‌های آنها سالم به زمین رسیده‌اند.

ارتش چین بخصوص در دریاهای شرقی و جنوبی در حال اعزام کشتی‌ها، ناوها و جنگنده‌هایش برای برگزاری رزمایش‌های مختلف است.

مناقشه بر سر دریای جنوبی همواره میان چین و کشورهای شرق آسیا وجود دارد که هرازگاهی موجب بروز اختلاف و تنش بین آنها می‌شود.

سه کشور چین، ویتنام و فیلیپین به ترتیب اصلی‌ترین مدعیان مالکیت بر دریای جنوبی چین هستند.این پهنه آبی از مسیرهای مهم کشتیرانی به شمار می‌رود و گفته می‌شود از نظر منابع طبیعی نیز بسیار غنی است.

ارزش تجارت دریایی که سالانه از این منطقه عبور می‌کند پنج هزار میلیارد دلار برآورد است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین