کد خبر: ۳۳۴۴۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰

واکنش بعیدی‌نژاد به گزارش آژانس: PMD به تاریخ پیوسته است/عبور از مرحله سخت

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در واکنش به گزارش مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در یادداشتی آورده است: این گزارش فقط یک انتخاب جلوی پای شورای حکام می گذارد و آنهم مختومه کردن پرونده پی ام دی است؛بحث پی ام دی دیگر به تاریخ پیوسته است.
آفتاب‌‌نیوز :
حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه پس از انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین اللملی اتمی در حساب شخصی اینستاگرام خود نوشت: ساعتی پیش آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش ارزیابی نهایی خود را در خصوص آنچه اصطلاحا پی ام دی خوانده می شود، منتشر کرد؛ آژانس صراحتا و بطور مطلق در انتهای گزارش چنین می گوید که آژانس هیچ نشانه ای از انحراف مواد هسته ای در ارتباط با پی ام دی در برنامه هسته ای ایران نیافته است. این بند کلی تکلیف همه را بخوبی روشن کرده است و با قوی ترین بیان ممکن و بدون هیچگونه شرط و شروطی صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید کرده است.

بعیدی نژاد در ادامه می افزاید که در بخش های دیگر گزارش نیز آژانس این موارد را اعلام کرده است:آژانس هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه توسعه تجهیزات انفجاری سلاح هسته ای و یا برنامه توسعه و تولید سلاحهای هسته ای در ایران پیدا نکرده است. آژانس هیچ شواهدی مبنی بر انحراف برنامه هسته ای ایران به مقاصد غیر صلح آمیز پیدا نکرده است. آژانس هیچ شواهدی مبنی بر وجود برنامه چرخه سوخت هسته ای اعلام نشده در ایران پیدا نکرده است. تجزیه و تحلیل نمونه های اخذ شده از تاسیسات مورد ادعای کار نظامی هسته ای در ایران هیچ نشانی از کار بر روی اورانیوم دست ساخت انسان را نشان نمی دهد. ادعای انجام انفجار هسته ای در ایران بهیچوجه برای آژانس اثبات نشده است.

در ادامه این یادداشت آمده است: در کنار این بندهای کاملا روشن، آژانس در بندی دیگر از گزارش خود اعلام کرده است که بویژه در سال های قبل از 2003 میلادی، ایران برخی فعالیت های مشخصی را انجام داده است که این فعالیت ها کاربردهای تسلیحاتی نظامی متعارف و حتی در مواردی کاربردهای صنعتی دارند، ولی بخشی از آن فعالیت ها می تواند به کاربردهای خاص مربوط به توسعه ی تجهیزات انفجاری سلاحهای هسته ای نیز مرتبط باشند.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران در این یادداشت می افزاید: آژانس در عین حال تاکید کرده است که این مطالعات نیز هیچگاه از مطالعاتی علمی و صرفا امکان سنجی و برای کسب برخی قابلیت ها و توانمندی ها فراتر نرفته اند.

بعیدی نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که خود آژانس نیز تاکید می کند بسیاری از عرصه های مطالعاتی، حوزه مشترک میان علوم مختلف فیزیک و صنعت هستند و دارای کاربردهای دوگانه و حتی چند گانه می باشند که انجام آنها برای کشور بزرگی مانند ایران محل ایراد و اشکال نمی باشد.

وی در انتهای این یادداشت تصریح کرده است: این گزارش فقط یک انتخاب جلوی پای شورای حکام می گذارد و آنهم مختومه کردن پرونده پی ام دی است؛ بحث پی ام دی دیگر به تاریخ پیوسته است و ما این مرحله بسیار سخت در کار با آژانس را پشت سر گذاشته ایم.

بعیدی نژاد می افزاید:این گزارش نتیجه یکی از پیچیده ترین مذاکرات دیپلماتیک بین المللی بود. امشب جای شما خالی یک نفس راحت می کشیم و به همه عزیزان و بزرگان تلاشگر که ما را به اینجا رساندند خسته نباشید عرض می کنم. اجرهم عندالله

سید عباس عراقچی رییس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز پس از ارائه این گزارش از سوی آمانو ،ارزیابی نهایی آژانس از مسائل گذشته را نشانه صلح آمیز بودن برنامه ایران ارزیابی کرد و گفت: اکنون نوبت 1+5 است که موضوع را در شورای حکام ببندند.

وی نیز تاکید کرد: همانطور که بارها اعلام کرده ایم سلاح هسته ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ایران نداشته و نخواهد داشت. اکنون که بی اعتباری ادعاهای گذشته به اثبات رسیده و صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بر همگان آشکار شده است، طرف های مقابل نیز باید به تعهدات خود از جمله بستن موضوع به اصطلاح پی ام دی در جلسه 24 آذر شورای حکام عمل کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین