کد خبر: ۳۳۵۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۲

هشدار آلمان به عربستان درباره تامین مالی گروه های افراطی و تروریستی

«زیگمار گابریل» معاون صدراعظم آلمان، درباره تامین مالی گروه های افراطی و تروریستی در کشورش به عربستان هشدار داد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا، هفته نامه اشپیگل امروز (یکشنبه) نوشت، گابریل با هشدار به عربستان درباره تامین مالی گروه های افراطی گفت که عربستان تامین مالی مراکز وهابیون را در سراسر جهان برعهده دارد. بسیاری از افراد که تهدیدی علیه آلمان محسوب می شوند برخاسته از چنین مراکزی هستند.

معاون صدر اعظم آلمان خواستار سرکوب مراکز وهابی در آلمان شد و گفت: زمان چشم پوشی از این مساله به سر رسیده است.

گابریل تاکید کرد، افراطی گرایی رادیکال که در مراکز سلفی ها در آلمان مشاهده می شود به همان اندازه ایدئولوژی راست افراطی خطرناک است.

انتقاد معاون صدر اعظم آلمان در اظهارات «توماس اوپرمن» رئیس حزب سوسیال دمکرات در پارلمان آلمان بازتاب داشت و وی از دستگاه اطلاعات مخفی آلمان خواست در رابطه با فعالیت های مراکز وهابیون در آلمان مراقب و هوشیار باشند.

این قانونگذار آلمانی تاکید کرد : ایدئولوژی داعش ریشه در وهابیت دارد و این امر همچنین به افزایش گرایش های افراطی منجر شده است.

سازمان اطلاعات خارجی آلمان (BND) به تازگی درباره نقش عربستان در ایجاد بی ثباتی در جهان عرب هشدار داد. این سازمان در ارزیابی آشکار و نسبتا غیرعادی خود از سیاست های مخرب عربستان در منطقه خاورمیانه، در یادداشتی بشدت از «سیاست مداخله جویانه غریزی» «ملک سلمان» شاه عربستان انتقاد کرد.

این یادداشت به ویژه به نقش ابهام آمیز شاهزاده «محمد بن سلمان» پسر 30 ساله ملک سلمان اشاره دارد که به تازگی به عنوان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع منصوب شد.
در این یادداشت آمده است: تمرکز این میزان قدرت در دست شاهزاده محمد این خطر پنهان را در بر دارد که وی به دنبال آن است که در دوران حیات پدرش بتواند جانشین وی شود.

سازمان اطلاعات خارجی آلمان در ارزیابی خود عنوان کرد، محمد سلمان و ملک سلمان به دنبال آن هستند که عربستان به عنوان «رهبر جهان عرب» قلمداد شود و تلاش می کنند سیاست خارجی خود را با استفاده از «ارکان نظامی قوی و ایجاد ائتلافات جدید منطقه ای» گسترش دهند.

بنا بر تحلیل سازمان اطلاعات خارجی آلمان، مداخله عربستان در یمن ریشه در این خواسته مقام های سعودی دارد که خطرهای نظامی، مالی و سیاسی را به جان می خرد تا از سیاست های منطقه ای عقب نیفتد.سازمان اطلاعات خارجی عربستان نیز اعلام کرده است سرنگونی «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه همچنان اولویت عربستان است. عربستان گروه های تروریستی را در جنگ سوریه از نظر تسلیحاتی و مالی تامین می کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین