کد خبر: ۳۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۲

شرط اروپا براي توافق سياسي اقتصادي با سوريه

آفتاب‌‌نیوز :  مقامات اتحاديه اروپا  اعلام كردند ، پيش از انكه اين توافقنامه همكاري به تصويب پارلمان اروپا برسد و عملي شود ابتدا بايد پيشرفت محسوس سوريه در زمينه اصلاحات سياسي و حقوق بشر ديده شود.

 يكي از اعضاي پارلمان اروپا در اين مورد به خبرنگاران گفت ، سوريه بايد تغييرات سياسي را تسريع كند. وي گفت : ما مي دانيم كه دمشق به تغييرات زيادي نياز دارد و مي خواهد كه اين اصلاحات را انجام دهد ، روند اصلاحات را هم شروع كرده اما به نتيجه مطلوب هنوز نرسيده است. اگر اقدام محسوسي انجام شود پارلمان اروپا قانع مي شود كه اين اصلاحات در مسير درستي قرار گرفته و به پيش مي رود. 

توافقنامه همكاري مشترك سوريه و اروپا پيمان جامع سياسي و اقتصاديست كه در اكتبر سال گذشته در بروكسل پايه گذاري شد . اما براي عملي شدن بايد به تصويب پارلمان اروپا برسد. مقامات اتحاديه اروپا گفته اند به محض مشاهده اولين نشانه هاي تغييرات سياسي اين پيمان را به تصويب مي رسانند و به اجرا مي گذارند. هياتي از پارلمان اروپا اكنون در دمشق به سر مي برد و در دو روز گذشته با مقامات سوري ديدار كرده است. به نظر مي رسد اين اقدام اروپا در مشروط كردن تصويب پيمان همكاري با سوريه به انجام اصلاحات و تغييرات سياسي در چارچوب فشارهاي امريكا به دمشق در هفته هاي اخير صورت مي گيرد. بعضي اعضاي پارلمان اروپا با تصويب اين پيمان مخالفت كرده و ان را به كامل شدن عقب نشيني ارتش سوريه از لبنان مشروط نموده اند. اين در حاليست كه در زمان انجام مذاكرات بر سر نهايي شدن مفاد اين توافق نامه از عقب نشيني از لبنان حرفي زده نمي شد.
اين توافق نامه در چارچوب برنامه اتحاديه اروپا براي گسترش حضور تجاري و سياسي خود در سراسر مديترانه بررسي شده است. اروپا پيش از اين توافقنامه هاي مشابهي با الجزاير ، مصر ، لبنان ، مراكش ، فلسطين و تونس به امضا رسانده است
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین