کد خبر: ۳۳۵۴۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۵

مارتین شولتز: اروپا با خطر فروپاشی روبرو است

‘مارتین شولتز’ رییس پارلمان اروپا روز سه شنبه هشدار داد که اتحادیه اروپا با خطر فروپاشی روبرو است و حامیان آن می بایست برای نگاه داشتن این اتحادیه، بجنگند.
آفتاب‌‌نیوز : ‘مارتین شولز’ رییس پارلمان اروپا در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی ولت» گفت اتحادیه اروپا در خطر است و نیروهایی وجود دارند که تلاش می کنند باعث فروپاشی آن شوند.
اظهارات رئیس پارلمان اروپا در پاسخ به هشدارهای اخیر ژان آسلبورن (Jean Asselborn) وزیر مهاجرت و امورخارجه لوگزامبورگ مطرح می شود که گفته بود ممکن است اتحادیه اروپا از هم بپاشد.

مارتین شولتز به روزنامه آلمانی 'دی ولت ' گفت: کسی نمی تواند بگوید که اتحادیه اروپا با ساختار کنونی خود در یک دوره 10ساله دیگر موجودیت داشته باشد.

شولتز افزود: اگر خواهان آن ( اتحادیه اروپا) هستیم باید به سختی برایش بجنگیم.

رئیس پارلمان اروپا در این مصاحبه اشاره نکرد چه چیزی اتحادیه اروپا را تهدید می کند اما بیشتر این مصاحبه بر بحران مهاجرت بود که سال جاری اتحاد اروپا مورد توجه قرار داده بود، متمرکز بود.
شولتز با اشاره به مساله بازگشت کشورهای عضو اتحادیه اروپا به گذشته ای که در آن ملی گرایی و مرزهای ملی رایج بود، هشدار داد: آن (شرایط) یک مصیبت خواهد بود زیرا این نوع از اروپا، مجددا قاره ما (اروپا) را به سمت فاجعه سوق خواهد داد.

به گزارش منابع انگلیسی، اختلاف در میان اعضای اتحادیه بر سر بحران پناهجویان سوری به خصوص بین آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دیگر کشورهای سابق کمونیستی عضو این اتحادیه که مخالف سهمیه بندی و پذیرش این پناهجویان هستند، فزونی گرفته است.

بنابراین گزارش، مرزهای شنگن نیز دراین ارتباط با خطر مواجه است و برخی از کشورهای عضو این پیمان مبادرت به کنترل مرزها برای مقابله با بحران سیل پناهجویان آواره کرده اند.
فرانسه نیز به دنبال حمله تروریستی 13 نوامبر در چارچوب وضعیت فوق العاده ، اقدام به تشدید تدابیر مرزی کرده است.

علاوه بر این، انگلیس نیز اگرچه عضو شنگن و حوزه یورو نیست، هشدار داده است که در صورت عدم پذیرش خواسته های اصلاحی اش برای اتحادیه اروپا،؛ همه پرسی خروج از این اتحادیه را برگزار می کند.

انگلیس هیچگاه به مرزهای شنگن و واحد پولی یورو نپیوست و از سال 2013 نیز دیوید کامرون نخست وزیر این کشور بر طبل خروج از اتحادیه اروپا می کوبد.

کامرون که خواهان کنترل مهاجرت در چارچوب اتحادیه اروپا از طریق تعدیل و محدود کردن کمک های رفاهی به مهاجران تازه وارد است، به کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داده چنانچه اصلاحات مد نظر کشورش پذیرفته نشود از ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت نخواهد کرد.
قرار است همه پرسی ماندن یا نماندن انگلیس در اتحادیه اروپا در سال 2017 در این کشور برگزار شود اگرچه این احتمال نیز وجود دارد که این همه پرسی اوایل سال آتی میلادی برگزار شود.
'دونالد توسک' رییس شورای اروپا، نیز در آستانه نشست رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا که قرار است 17 و 18 دسامبر برگزار شود، اظهار داشته است که بلاتکلیفی در مورد اصلاحات مورد نظر انگلیس عامل بی ثباتی در اتحادیه اروپا است.

اتحادیه اروپا متشکل از 28 کشور اروپایی است که در کل جمعیتی بالغ بر 500 میلیون نفر را در بر می گیرد و وسعتی بیش از چهار میلیون و 300هزار کیلومترمربع دارد.

به گزارش ایرنا، آغاز پیدایش اتحادیه اروپا که اتحادیه ای سیاسی - اقتصادی است، جامعه اقتصادی در سال 1957 بود که با عضویت شش کشور و بنابر توافقنامه رم، پایه ریزی شد و با توافق ماستریخت در سال 1993 میلادی، چارچوب قانونی کنونی اتحادیه اروپا بنا نهاده شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین