کد خبر: ۳۳۵۵۵۰
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶

هشدار به مالکان خودروهای دوگانه سوز

مدیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی از انفجار 28 مخزن سی ان جی تاکنون خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز : اردشیر دادرس طی گفت وگویی اظهار کرد: در بحث استانداردسازی خودروهای دوگانه سوز موضوع مهم این است که ما پرچم دار 4 میلیون خودرو دو گانه سوز هستیم و تلاش می کنیم که 2 میلیون و 800 هزار خودرو که وقت معاینه فنی آنها فرا رسیده است را به خوبی انجام داده است اما تعداد مراکز معاینه فنی کافی نیست.

به گزارش میزان، وی گفت: در سال 86 قرار بر این بود که وزارت کشور، مراکز تست و معاینه فنی را راه اندازی کنند و هنوز این اقدام عملیاتی نشده است.

دادرس ادامه داد: سالیانه امکان تولید بیش از 500 هزار مخزن با دو روش لوله و ورق وجود دارد و توانایی تولید تا 800 هزار مخزن نیز وجود دارد.

وی تصریح کرد: کیفیت خوبی در تولید این مخزن ها مقایسه با کشورهای اروپایی دارد و مخازن با کیفیت تر و سبک تر و مطابق استانداردهای جهانی تولید می شود.

در حوزه تست و بازرسی مشکل داریم
مدیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی گفت: در حوزه تست و بازرسی مشکل داریم و در خصوص جنس و کیفیت مخازن وجود ندارد.

انفجار مخزن

وی افزود: طی چند سال گذشته حدود 28 مخزن منفجر شده است که علت آن هم دستکاری بوده است، به عنوان مثال راننده ترشی حمل می کرده که سبب نازک شدن مخزن شده بود و گاهی اوقات با این مخزن ها قاچاق انجام می دهند و جوشکاری های غیرمجاز بر روی آن انجام می گیرد.

بیکاری 15 هزار کارگر

دادرس گفت: چهار فاکتور برای بازرسی کارگاه های فعال در حوزه سی ان جی در نظر گرفته شد که یک هزار و 300 کارگاه و 14 کارگر بیکار و تعطیل شد و به کارگاه های زیرپله ای و غیرمجاز تبدیل شده اند.

خرید و فروش غیرقانونی برچسب انرژی
مدیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی گفت: برچسب سوخت در پشت کارگاه ها با قیمت 15 هزار تومان خرید و فروش می شود.

دادرس افزود: 90 هزار مخزن نیازمند تعویض است اما بررسی و نظارت و معاینه فنی مخازن نیازمند بودجه و اعتبار است.

وی با انتقاد از عدم وجود سامانه هوشمند سوخت در جایگاه، اضافه کرد: حتی اگر تست و بازرسی مخزن ها صورت گیرد باید سامانه هوشمند با صدور کارت اعتباری انرژی ساماندهی شود.

مدیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی ادامه داد: وزارت کشور باید به این حوزه ورود کند و در کارت بیمه و کارت دفاتر اسناد رسمی گازسوز مهر دوگانه سوز بودن استاندارد خودروها درج شود.

دادرس با انتقاد بر اینکه هنوز مشکل کارمزد داریم، اضافه کرد: 9 ماه از سال گذشته است و هنوز داریم با کارمزد سال 93 جایگاه داران سوخت عرضه می کنند.

مدیر انجمن صنفی جایگاه داران سی ان جی گفت: 70 درصد حمل و نقل عمومی و 92 درصد تاکسی دوگانه سوز هستند بنابراین نظارت و بازرسی و معاینه فنی و توجه به  موضوع بسیار مهم است.

3 نوع معاینه خودروها

رحیم مرندی مقدم معاون نظارت سازمان ملی استاندارد نیز در ادامه گفت: معاینه فنی سه سطح برای خودرو تعیین کرده است که در عیوب سطح یک ادامه فعالیت مشکلی ندارد اما در عیوب سطح دو در صورت مشاهده باید ترمیم و اصلاح در دستور کار قرار گیرد اما قابلیت استفاده را دارد اما در عیوب سطح سه کسپول ها باید از خودرو جدا شود.

وی با بیان اینکه معاینه فنی را وزارت کشور مشخص کرده است، اضافه کرد: وزارت کشور موظف است بستر را برای معاینه فنی خودروها فراهم کند.

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد گفت: 23 هزار خودرو عمومی به صورت تصادفی در طرح ما بررسی شد که حدود 3.4 درصد کسپول های خودروها جزو عیوب سه هستند و حتما باید از خودروها جدا و منهدم شوند.

مرندی مقدم افزود: نامه ای برای شریعمتداری، وزیر نفت و وزیر کشور ارسال کنیم که در مهر ماه انجام شد و آبان ماه شریعمتداری دستور پیگیری آن را دادند.

وی تصریح کرد: پیشهاد ما این بود که کارگاه ها به معاینه فنی تبدیل شوند تا تمام خودروها بررسی شوند و از سوی دیگر اجازه دهیم که خودروسازها مخزن های سی ان جی را بسازند و مسئولیت آن را بر عهده گیرند.

معاون نظارت سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه 2300 جایگاه در کشور داریم که 60 درصد این جایگاه دارای نقص بودند، اضافه کرد: تقاضای ما از مردم این است که معاینه فنی کپسول های سی ان جی را جدی بگیرند.

مرندی مقدم گفت: عمر برخی از این کسپول ها بیش از 6 سال گذشته است و دیگر از معاینه فنی به صورت چشمی هم گذشته است و باید حرفه ای تر آن را بررسی کرد زیرا مشکل ساز خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین