کد خبر: ۳۳۵۵۵۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
مشروح بیست‌ویکمین جلسه دادگاه متهمان نفتی/قاضی: جلسه بعدی غیرعلنی

وکیل متهم ردیف دوم: ریگی به کفش موکلم نیست/متهم ردیف سوم: همه جامعه مجرمند!/پای 3 وزیراحمدی‌نژاد درمیان است

بیست‌ویکمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی دقایقی قبل در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی و به صورت علنی برگزار شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 متهم ردیف سوم پرونده نفتی در حالی که گریه می کرد، گفت: من بابک زنجانی را فقط به هواپیمایی ایران، وزارت اطلاعات و سازمان حج و زیارت معرفی کردم و اگر معرفی کردن جرم است پس همه مردم مجرم هستند.وکیل متهم ردیف دوم: ریگی به کفش موکلم نیست/متهم ردیف سوم: همه جامعه مجرمند!/پای 3 وزیراحمدی‌نژاد درمیان است

به گزارش آفتاب، بیست و یکمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی و دو متهم دیگر پرونده نفتی به نام های «م.ش» و «ح.ف.» روز چهارشنبه در حالی با ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد، که نوع آیات انتخاب شده برای تلاوت قرآن با کل 20 جلسه گذشته فرق کرده بود.

قاری با تلاوت سوره مبارکه «حمد»، رحمانیت و رحیمیت خداوند را نیز متذکر شد.

بعد از اتمام دفاعیات وکیل مدافع متهم ردیف دوم پرونده نفتی قاضی صلواتی متهم ردیف سوم را به جایگاه احضار کرد و از او خواست تا در راستای اجرای ماده 193 قانون آیین دادرسی کیفری نخست خود را معرفی کند و متهم نیز گفت: «ح.ف.ه» متولد 1340 متاهل، دارای سه فرزند و بدون هیچ سابقه کیفری است و تابعیت ایرانی دارد.

** تفهیم اتهام متهم ردیف سوم پرونده نفتی

پس از معرفی متهم، قاضی صلواتی اتهامات او را براساس کیفرخواست صادره، افساد فی الارض از طریق مشارکت در اخلال نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران و مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل و اداره شبکه سازمان یافته برای ارتکاب جرایم جعل و استفاده از اسناد مجعول، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت اچ کی به مبلغیک میلیارد و 200 میلیون یورو از طریق مشارکت در جعل، مشارکت در کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی، موضوع پنج فقره چک به مبلغ 444 میلیارد و 525 میلیون و 456 هزار و 500 ین ژاپن، مشارکت در پولشویی به مبلغ 148 میلیارد و 138 میلیون و 748 هزار و 589 ریال از طریق تملک عواید حاصل از جرم عنوان کرد.

** کل خانواده خادم امام رضا هستیم و من جانباز دوران جنگ هستم

«ح.ف.ه» در بیان دفاعیات خود گفت: حدود 30 سال در یکی از استراتژیک ترین سازمان های نظام کار کردم و حدود چهار سال فرمانده عملیاتی گردان ها در جبهه بودم؛ این متهم در همین حین به گریه افتادو با گریه ادامه داد: بارها در جبهه مجروح شده و جانباز هستم و همسرم نیز خواهر شهید است. 

وی افزود: دخترم را حضرت آقا به طور خصوصی عقد کرده است و خانواده ام کاملا از نوکران و خادمان امام رضا (ع) هستند.

«ح.ف.ه» تصریح کرد: متاسفانه در کیفرخواست، نکته ها و کلمات به منظور بی آبرو کردن دیگران به هم وصل و فقط نکات منفی دیده شده است که این دور از انصاف است.

وی ادامه داد: در کل فعالیت های ادعا شده در کیفرخواست ، هدایت، راهنمایی، معرفی به نهادها، مدیر و غیره دروغ و فرافکنی است.

متهم ردیف سوم پرونده نفتی خاطرنشان کرد: در صفحه 34 کیفرخواست آمده که پذیرش ادعا در نزد مراجع قضایی باید مستند به سند باشد و پذیرفتن هر ادعایی از جانب مراجع قضایی بدون سند غیرقانونی و غیرعقلایی است، اما همین نکته از سوی مقام تحقیق رعایت نشد و بارها آورده شده که من زنجانی را به نفت، شرکت فال، شبکه بانکی کشور و سایر کشورها معرفی کرده ام، بدون اینکه سندی برای این ادعاها وجود داشته باشد. 

وی ادامه داد: متأسفانه در هیچ جای کیفرخواست سندی ارائه نکردند بلکه کلی گویی شد و سعی کردند در هر 10 صفحه به موضوع معرفی زنجانی توسط من به نفت و شبکه بانکی کشور اشاره شود تا ادعای تشکیل شبکه از سوی مخاطب فراموش نشود.

این متهم با بیان اینکه هیچ سند و مدرکی مبنی بر نقش من در معرفی زنجانی به نفت وجود ندارد، گفت: حتی اگر فرض به محال ادعای کیفرخواست را درست بدانیم، اگر منفعتی برای فرد وجود نداشته باشد و اگر دخالت در قراردادها و خرید و فروش موجود نباشد، جرم کسی که معرفی را انجام داده چیست؟ 

وی تاکید کرد: اگر صرف معرفی کردن جرم باشد، پس همه جامعه مجرم هستند ، چون هر روز هزاران نفر را به همدیگر معرفی می کنند؛ در کیفرخواست بحث جعل و استفاده از سند مجعول ذکر شده، اما هیچ سندی ارائه نشد که نشان بدهد حتی یک نقطه را جعل کرده ام. 
«ح.ف.ه» با بیان اینکه، بارها در کیفرخواست اعلام شده که تصمیم گیر و تصمیم ساز در تمامی موارد شخص خود زنجانی بوده و هیچ کس دخالتی نداشته است و در این رابطه به اعترافات زنجانی نیز اشاره شده است، گفت: اما دادسرا اظهارات و یقین خود را در این موضوع زیر پا گذاشته و طور دیگری عمل کرده است.

** آشنایی با بابک زنجانی در سال 88

این متهم نفتی درخصوص چگونگی آشنایی اش با بام زنجانی گفت: در سال 88 در شرکت غدیر با معرفی یکی از افراد با زنجانی آشنا شدم. شرکت غدیر بیش از 150 شرکت تحت پوشش داشت و من در 30 درصد پروژه ها عضو هیات مدیره بودم و حتی یک خطا نداشتم.
متهم ردیف سوم پرونده نفتی اضافه کرد: بعد از خروج از هیئت مدیره شرکت غدیر به درخواست سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در یکی از شرکت ها به عنوان عضو هیات مدیره مشغول شدم و این ادعا که گفته می شود بعد از منفک شدن از شرکت غدیر به مجموعه زنجانی رفتم دروغی بیش نیست.

وی اضافه کرد: یکی از رنج آورترین اتهامات این است که ادعا شده عالمانه و عامدانه در جرم اقدام علیه نظام شرکت داشتم، در حالی که حدود 30 سال در یکی از استراتژیست ترین سازمان های وفادار به نظام کار کردم و چهار سال در جبهه ها فرمانده گردان های عملیاتی بوده و بارها مجروح شده و جانباز هستم.

وی با بیان اینکه زنجانی را به آقای «ش» مدیرعامل وقت بانک مسکن و آقای «م.ش» در سال 88 ،شرکت بهدیس، سازمان حج و زیارت، هواپیمایی جمهوری اسلامی و وزارت اطلاعات در سال 89 معرفی کرده ام، افزود: اما در کیفرخواست آمده من بابک زنجانی را به بانک های مرکزی ، ملت، ملی، مسکن، پارسیان، سامان، انصارو همچنین به شرکت نفت، اچ کی، و چندین شرکت و سازمان معرفی کرده ام و این موارد اصلا صحت ندارد؛ علی رغم ادعاهای زیادی که در کیفرخواست مطرح شده هیچ جا نتوانستند مستندی ارائه کنند.

متهمان پرونده نفتی به نحوه معرفی زنجانی به آقای «ش» مدیرعامل بانک مسکن اشاره کرد و گفت: در سال 88 همراه آقای «ش» که بعدها مدیرعامل بانک مسکن شد در یک شرکت مشغول بودیم.؛ پس از آن من با زنجانی آشنا شدم و در آن زمان «ش» به دنبال افراد فعال در حوزه اقتصادی بود که گفتم زنجانی یک فعال اقتصادی است.

وی ادامه داد: در کیفرخواست ادعا شده من از نفوذ خود استفاده کرده و زنجانی را به بانک مسکن معرفی کردم و فساد از همانجا شروع شده است در حالی که در آن زمان اصلا بحث ارز و مسئله نفت مطرح نبود. 

متهم ردیف سوم پرونده نفتی گفت: آقای زنجانی قبل از معرفی من با بانک مسکن ارتباط داشت و فقط به دلیل تغییرات مدیریتی می خواست آشنایی حاصل شود و اگر من معرفی نمی کردم خود به خود آشنایی حاصل می شد؛ اگر اینگونه معرفی جرم است بنابراین از نگاه بازپرس همه افراد جامعه مجرم خواهند بود. 

** در فهرست دستگیرشدن امریکا قرار داشتم

متهم ردیف سوم پرونده نفتی با بیان اینکه مشخص شد چه کسی در زمان تحریم کمک کردو چه کسی پوشش داد، گفت: آقای «م.ش» شاید به دلیل باز بودن فایل هایش و برخی مسائل خانوادگی نمی تواند بسیاری از حرف ها را بیان کند؛ اما باید بگویم نفوذی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از آن یاد کردند از همین جنس است که به دست خودی افرادی که به نظام خدمت می کنند از صحنه خارج شوند.

وی اضافه کرد: من کسی نبودم، اما روزی وزارت امور خارجه من خواست و از من پرسید چه کسی هستم و چه می کنم؛ وزارت خارجه به من اعلام کرد براساس اقداماتی که انجام داده ام در لیست دستوری های آمریکا قرار گرفته ام و تاکید کردند به کشور خارجی سفر نکنم.
«ح.ف.ه» افزود: بعدها متوجه شدم به علت ترویج شیعه و دور زدن تحریم ها در امارات نیز تحت تعقیب بودم.

** نصیحت های پدرانه قاضی مقیسه

این متهم نفتی با بیان اینکه بعد از بازداشت شدنم افسرده شدم، گفت: روزی که برای تمدید قرار بازداشت به خدمت قاضی مقیسه آمدیم نگرانی مرا دید گفت که مگر به خدا اعتقاد ندارید و چرا از لطف خدا غافل می شوید.

وی اضافه کرد: قاضی مقیسه یک نصیحت پدرانه به من کرد و گفته بود اگر در خارج از کشور دستگیر و در آنجا گرفتار می شدید هیچ کس نمی توانست به شما کمک کند؛ آنجا بود که به خودم آمدم و موضوع را به گونه ای دیگر دیدم.

** زنجانی را برای نظارت بیشتر روی آین بن به وزارت اطلاعات معرفی کردم

متهم ردیف سوم پرونده نفتی در ادامه دفاعیات خود، گفت: بارها در کیفرخواست آمده که من زنجانی را به نهادها، سازمان ها و شرکت ها معرفی کردم. در صورتی که هیچ سندی در این رابطه وجود ندارد. 

این متهم با بیان اینکه دلیل معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات رشد نسبی سیستم آی بن تو آی بن بود، ادامه داد: احساس کردم باید نظارت بالاتری روی آی بن تو آی بن اعمال شود؛ همین خاطر با دوستانم در وزارت اطلاعات تماس گرفتم و جلسه ای با مدیران ارشد وزارت اطلاعات برگزار شد. 

«ح.ف.ه» افزود: در آن جلسه بابک زنجانی توانایی های خود را تشریح کرد و قرار شد موضوع مورد بررسی قرار گیرد. بعد از اینکه بررسی ها را انجام دادند، خودشان با بابک زنجانی تماس گرفتند و از آنجا به بعد دیگر من برای زنجانی غریبه شده بودم.

** شناسایی 75 روش دور زدن تحریم ایرانیان توسط آمریکا 

این متهم با اشاره به بررسی های انجام شده با یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات مبنی بر چگونگی کشف روش های دور زدن تحریم ها توسط آمریکا، تصریح کرد: متوجه شدیم چندین شرکت آمریکایی، ایرانیان زیادی را جذب کرده و با دادن فرم هایی به آنها از آنها خواسته بودند روش های جابه جایی ارز توسط ایران را اعلام کنند. 

به گفته وی، تا آن زمان این شرکت ها بیش از هزاران نفر را شناسایی کرده بودند و برخی از آنها بدون اینکه اطلاع داشته باشند برای کجا کار می کنند با این شرکت ها کار می کردند و اینگونه 70 یا 75 روش ایرانیان را شناسایی کرده بودند. 

** معرفی زنجانی به وزارت اطلاعات برای اخلال در تحریم بود نه در نظام اقتصادی

وی افزود: آیا معرفی بابک زنجانی به وزارت اطلاعات برای اخلال در نظام اقتصادی است یا اخلال در تحریم ها؟ آیا اینگونه نگاه، کارکردن علیه نظام است؟ 

«ح.ف.ه» ادامه داد: متاسفانه روند کیفرخواست به گونه ای است که همه معرفی ها با نیت بد صورت گرفته و آیا این تمکین بر اصل برائت است؟

این متهم سپس به مشکل هواپیمایی ایران در تهیه سوخت اشاره کرد و گفت: هواپیمایی جمهوری اسلامی با مشکل تامین سوخت مواجه شد و به من گفت آیا بابک زنجانی می تواند کمک کند و در همین خصوص جلسه ای ساعت 10 شب در شرکت هواپیمایی برگزار شد.
وی افزود: هواپیمایی به بابک زنجانی گفت که مبالغ بسیاری بابت خرید بنزین به کشورهای دیگر بدهکار هستیم و از آنجا که به دلیل تحریم نمی توانیم پول را به حساب آنها بریزیم، مبلغ را در چمدانی ریخته و از خلبان خواستیم تا نقدا به آنها تحویل دهیم اما قبول نکردند و تهدید کردند اگر پول ندهیم سوخت به ما نمی دهند.

«ح.ف.ه» ادامه داد: بابک زنجانی قبول کرد تا از منابع خود بدهی ها را پرداخت کند و کمتراز یک ساعت چنین کرد؛ هواپیمایی چند ماه پول را برنگردانده بود که زنجانی من را سرزنش کرد و خواست موضوع را پیگیری کنم؛ این کار هیچ منفعتی برای من نداشت.

متهم ردیف سوم پرونده نفنی سپس به معرفی بابک زنجانی به سازمان حج و زیارت اشاره کرد و گفت: از آنجا که در تحریم بودیم سازمان حج نمی توانست پول مشتریان مانند هتل های عربستان را بپردازد، از این رو زنجانی پذیرفت مبالغ متعددی را به حساب آنها واریز کند تا اینکه در حج تمتع دولت عربستان ایران را اذیت کرد و خواست تا پول به حسابش در امریکا آنهم به صورت دلار واریز شود.

به گفته وی، بابت بدهی 10 میلیون دلاری ، عربستان چادرهای حجاج ایرانی را در مکه و منا تحویل نداد تا اینکه سه روز مانده به تشریع پول واریز شد و چادرها را تحویل گرفتیم.

«ح.ف.ه» با رد معرفی بابک زنجانی به بانک ملت گفت: بابک زنجانی معاون امور بین الملل بانک ملت را بابت تراکنش های بسیاری که انجام می داد می شناخت و نیازی به معرفی از طریق من نبود؛ چون از آن طریق به رئیس وقت بانک ملت معرفی شد و از آنجا که بانک ملت قصد داشت در خارج از کشور بانک بخرد با آقای زنجانی همکاری کرد.

وی همچنین معرفی بابک زنجانی به شرکت نفت را رد کرد و خواستار صدور رای عادلانه شد.

ساعت 11 و 35 دقیقه است و «ح.ف.ه» که از قبل نیز بیمار بود بیش از این نمی تواند روی پاهایش بایستد قاضی صلواتی با اعلام ختم جلسه امروز، جلسه بعدی را به یکشنبه هفته آینده موکول کرد و گفت: در راستای اصل 352 قانون آیین دادرسی کیفری و باتوجه به درخواست متهمان ردیف اول و دوم و وکلای آنها، جلسه بعد به صورت غیرعلنی برگزار می شود.

منبع: ایرنا

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین